Test: Renault 5 provkörd – årets mest efterlängtade elbil

Renault 5 har varit mycket efterlängtad och nu har det äntligen blivit dags för en provkörning. Gustaf lade i Högsta Växeln och begav sig till Nice på en provkörning.

Den nya modellen 5 är den franska biltillverkarens bidrag till den nya vågen av mindre, prisvärda elbilar. Renault 5 är bestämt viktig för fransoserna.

5 är inte en ny modellbeteckning för Renault, utan snarare ett mycket kärt återseende.

Ursprungliga 5 lanserades år 1972 som en billig småbil för de breda, franska massorna, och levde vidare i en andra generation mellan 1985 och 1996.

De första två generationerna av Renault 5 tillverkades i över 9 miljoner exemplar, och cementerade sin plats som en kär folkbil i det kollektiva franska medvetandet.

Att retrodesignen är ett lyckat tilltag märks när man rullar runt i den franska trafiken, där den färgstarka bilen möts av idel uppåtriktade tummar, leenden och glada tillrop.

Renault 5
Vi provkörde bilen i Frankrike.

Foto: Renault

Ett konkurrenskraftigt pris

Renault 5 delar är blott 3,92 meter lång och landar således mittemellan sina bensindrivna stallkamrater Twingo och Clio vad gäller storlek.

I Frankrike börjar den på blott 25 000 euro, vilket motsvarar 284 000 kronor. Priserna i Sverige har ännu inte satts, men lär bli högre än så.

Instegsversionen, med ett litet batteri på 40 kWh, en effekt på 122 hästkrafter och en räckvidd på 312 kilometer dröjer till nästa sommar.

På plats i Nice fick vi köra varianten med det 52 kWh stora batteriet. Det sörjer för en räckvidd på 410 kilometer medan man har 150 franska kusar att leka med.

Toppversionen kan ta emot snabbladdning på 100 kW, medan versionen med det mindre batteriet kan laddas med 80 kW. Samtliga versioner av bilen är utrustade med luftvärmepump för uppvärmning av kupén, vilket bör vara fördelaktigt för effektiviteten vintertid.

Renault 5
Renault 5 kör på retrospåret vad gäller design.

Renault 5 upplevs som premium

Det man lägger märke till illa kvickt är att nya Renault 5 både ser och känns mer påkostad än vad priset ger nys om.

Både exteriört och interiört bjuder den på en mängd trevliga och snygga detaljer, som du kan läsa mer om här.

Väljer man utrustningsnivån Techno, som i dagsläget är den näst dyraste versionen, är sätena, instrumentbrädan och dörrarna klädda i jeans, vilket är oväntat snyggt och trevligt.

Renault 5
Renault 5 är en i vågen av mer prisvärda elbilar.

En oväntat spatiös pjäs

Likt originalet är 5 en liten bil, men är en välpaketerad pjäs och erbjuder goda innerutrymmen.

Det gäller i synnerhet framsätet, där de snygga stolarna är inspirerade av de som satt i den ikoniska specialmodellen Renault 5 Turbo på 1970-talet.

Stolarna är inte de bästa i klassen, men även om man är över 190 centimeter lång går det att hitta en acceptabel körposition.

Varken baksätet eller bagageutrymmet är inte särskilt rymliga, men det är att vänta en en bil i detta segment.

Renault 5
Interiören känns genomtänkt.

Flink i stan, robust på motorvägen

Den solida känslan som byggkvaliteten levererar återspeglas också i köregenskaperna.

Det är inte särskilt svårt att lista ut att Renault 5 upplevs som flink i stan. Något som är desto mer överraskande är hur vuxen den känns för att vara en småbil med budget-ambitioner.

Styrningen upplevs som solid och fjädringskomforten är fast men aldrig stötig. 5 känns även oväntat stabil på motorväg och erbjuder de kördynamiska egenskaper man ofta förknippar med större bilar.

Dessutom är Renault 5 oväntat tyst, vilket förklaras av att den är byggd till samma standard för ljudisolering som den större elbilen Megane.

Renault 5
Den franska elbilen upplevs som en blandning av mogen och lekfull.

Renault 5 känns välutvecklad

Även när man styr skutan mot de slingriga serpentinvägarna ovanför Nice fortsätter Renault 5 att imponera.

Den nya fransosen upplevs som flink men även stabil och bekväm genom kurvorna.

Bilens stabila och kompetenta köregenskaper inkräktar emellertid på den lättfotade lekfullheten man finner hos mer traditionella småbilar. Styrningen är på samma sätt väl avvägd i termer av vikt och utväxling, men bjuder inte särskilt mycket känsla.

Sprinten till 100 km/h tar 8 sekunder blankt vilket knappast är snabbt, men den direkta gasresponsen innebär att Renault 5 upplevs som kvick och det är nog för att hänga med i trafiken samt ha kul på bergsvägarna.

Renault 5
Baksätet är åt det trängre hållet.

Nya Renault 5 är en övertygande elbil

Nya Renault 5 är tveklöst en av de mest intressanta elbilarna i år.

Dess fokus ligger på en retroinspirerad design, ett lågt pris och en trevlig körupplevelse.

Det som emellertid blir tydligt efter att man har kört bilen är att den trots sitt låga pris känns som en ordentligt utvecklad premiumprodukt.

Byggkvaliteten känns bra och köregenskaperna är betydligt mer vuxna och kompetenta än vad jag förväntade mig. Dessutom bjuder bilen på en bra räckvidd, tillräcklig prestanda och en godkänd nivå av snabbladdning.

Frågan är bara hur billig nya Renault 5 egentligen kommer att vara när den väl kommer till Sverige – i synnerhet i en mer välutrustad version.

Renault 5
Priserna för 5 har ännu inte kommunicerats.
Tekniska data

Renault 5 E-Tech 52 kWh (2025)

Motor: Elmotor fram, 150 hästkrafter, 245 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 8,0 sekunder
Toppfart: 150 km/h
Elektrisk räckvidd: 410 km
Vikt: 1 449 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 3922/1774/1598 mm
Pris: Svenska priser är ännu inte klara.

Första intryck

Renault 5

5.0

Renault 5 erbjuder en genomarbetad premiumupplevelse med fokus på design och körglädje.