Test: Mercedes-Maybach EQS 680 SUV provkörd – äkta lyx?
Sedan 2015 har Mercedes lyxigaste modeller gått under beteckningen Mercedes-Maybach. Nu har märket släppt sin första elbil. Vi lade i Högsta Växeln och åkte hela vägen till Kalifornien för att provköra nya Mercedes-Maybach EQS 680 SUV.
USA var den första marknaden som Maybach EQS SUV lanserades på, följt av Asien under våren och till sist Europa.
De första bilarna har redan kommit till Sverige medan vi gavs möjlighet att köra bilen i samband med Monterey Car Week.
Foton: William Koitrand
Med en traditionell kylarprydnad
Maybach har anammat ett tämligen traditionellt tänk vad gäller utseendet på EQS 680 SUV, åtminstone i utförandet som vår testbil var i.
Med det menas kylarprydnaden i form av Mercedes-stjärnan på huven, samt den bestämt fossilbilskompatibla grillen.
Det går emellertid att specificera sin Maybach i ett betydligt mer nyrikt utförande, där endast fantasin sätter gränser.
Exteriört innebär EQS SUV:s mjuka linjer att bilen inte egentligen utmärker sig särskilt mycket – på gott och ont. Kruxet är att EQS 680 SUV inte ser ut som en bil för över tre miljoner kronor.
Vår testbil hade emellertid tvåtonslack, ett signum för Maybachs bilar och var i den trevlig färgkombinationen Nautiskblå och High-tech silver.
Utöver det är bilen fullständigt belamrad med Maybach-emblem. Luftintagen i fronten har dessutom Maybach-mönster vilket inte går att välja bort.
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV saknar den pondus som exempelvis S-klass-varianten av Maybach erbjuder, eller för den delen andra baksätesbilar i stil med Bentley Flying Spur och Rolls-Royce Ghost om man håller sig inom samma prislapp.
En bil man inte vill köra
Vår testbil var ett snudd på maxutrustat exemplar med det Mercedes kallar för ”Maybach First Class” som innebär kylfack bak, hållare för champagnebägare, märkets finaste läder, fällbara bord, digital TV-mottagare, skärmar, och en rad annat smått och gott.
Det är således baksätet som bilen bäst upplevs från, åtminstone om man ska tro märket själva. Något som är unikt för Mercedes-Maybach-varianten av EQS SUV är att hatthyllan bak är täckt i läder, samtidigt som den är formad för att minimera ljud utifrån.
Man har även använt sig av laminerade glas och mer ljudisolering än i vanliga, redan knäpptysta, EQS SUV.
Resultatet är en knäpptyst kupé, oberoende av om man sitter fram eller bak i bilen. Den tar verkligen vara på en elbils tystnad. Baksätet i höger bak kan fällas ut för att snudd på ligga platt. Det finns även vadmassage att tillgå.
Ett problem är att baksätet är placerat rakt på bakaxeln, vilket innebär en något skumpigare färd än man kanske förväntar sig.
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV är inte så mjuk som den borde vara och fjädringen hade det stundtals svårt att hantera många av vägarna vi körde på.
Det bör tilläggas att många av vägarna i Kalifornien är vansinnigt dåliga. Komforten i baksätena är i övrigt hög, och som grädde på moset får man ett par Maybach-brandade hörlurar som man kopplar upp till två skärmar, på 11,6 tum var.
I övrigt är många detaljer i plast, något som drar ner helhetsintrycket, inte minst när det kommer till knappar och ytor. Fokus på tekniken interiört gör att den tidlöshet som man förknippar med Maybachs produkter försvinner.
Det Mercedes-kallar för sitt Hyperscreen är standard i Maybach-varianten av EQS SUV. Den består av tre skärmar – en framför föraren på 12,3 tum, en infotainmentskärm på 17,7 tum och en skärm framför passageraren på 12,3 tum.
En kvick koloss
Bakom ratten bjuder Mercedes-Maybach EQS 680 SUV en trevlig upplevelse. Rent kördynamiskt är den väldigt kompetent och känns bra mycket flinkare än dess dimensioner ger nys om. Dess 658 hästkrafter lyckas dölja bilens astronomiska 3 075 kilogram väl.
Plattan i mattan möts inte av en våldsam upplevelse som man kommit att förknippa med elbilar, utan i stället är kraftleveransen mer sofistikerad, inte minst i Maybach-läget, som är det körläge Mercedes-Maybach startar i.
Just EQS 680 SUV:s mjukhet är något som genomsyrar dess dynamiska färdigheter. Vid fullt gaspådrag reser sig huven och när man bromsar så niger bilen.
I sportläget är bilen märkbart styvare, men den blir aldrig någonsin sportig. Egentligen borde Mercedes-Maybach EQS 680 SUV vara låst i Maybach-körläget.
Fyrhjulsstyrningen innebär att EQS 680 SUV är lättmanövrerad, trots dess längd på över 5,1 meter. Den är dessutom lätt att köra mjukt och sansat, inte minst tack vare den välkalibrerade gasresponsen och bromskänslan.
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV är en svår nöt att knäcka
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV ger sig in i outforskat territorium rent segmentmässigt där den eldrivna lyxsuven är helt ensam. Dess paradgren är hur tyst den är, något som eldrift är ett härligt komplement till.
Komfortnivån är emellertid inte så hög som man väntar sig och heller inte kvalitetskänslan. Baksätet innehåller många komfortorienterade och lyxiga inslag, men fjädringskomforten är inte i linje med vad man förväntar sig.
Den slagskeppskänsla man ofta förknippar med lyxbilar av samma kaliber saknas. Det första intrycket är därför blandat.
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV saknar substans och även om den vid första anblick framstår som oerhört lyxig och genomtänkt räcker den inte riktigt hela vägen fram. Den känns lyxig för någon som inte riktigt vet vad lyx är.
Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna huruvida vårt flyktiga möte i Kalifornien avslöjar allt.
Fördelar
- Välkalibrerad körupplevelse
- Oerhört tyst
Nackdelar
- Inte tillräckligt bekväm
- Känns inte så dyr som den är
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV (2025)
Motor: En elmotor på varje axel, 658 hästkrafter, 950 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,4 sek
Toppfart: 210 km/h
Elektrisk räckvidd: 608 km
Vikt: 3 075 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5125/2034/1721 mm
Pris: Från 2 435 000 SEK (Testbil ca. 3 300 000 SEK)
Mercedes-Maybach EQS 680 SUV
Mercedes-Maybach siktar högt med EQS 680 SUV, men många detaljmissar gör att helheten inte når hela vägen fram.