Vätgasbilar: Ukrainas nya vapen i kriget mot Ryssland

En batteribrand eller en explosion i en vätegastank är en fordonsägares värsta mardröm. Den förödande effekten har emellertid visat sig kunna användas på ett kreativt sätt. Ukrainska soldater har i sitt senaste tilltag använt vätgasbilar i form av Toyota Mirai mot ryska inkräktare. 

De använde en fjärrstyrd bomb som delvis byggdes med hjälp av bränsletanken från en Toyota Mirai, en av få vätgasbilar på marknaden. På ett sätt kan man säga att de kanske just använde den minsta vätebomben som någonsin byggts. 

Bomben konstruerades som en del av en motoffensiv under juli i Vovchansk, en stad i norra Ukraina, enligt Euromaidan Press.

Ryska styrkor hade enligt uppgift misslyckats med en offensiv söder om Vovchansk och drog sig tillbaka till en position som låg på en höjd i anslutning till staden.

Foto: Toyota/Pixabay

Kreativt tänkande 

Positionen var nästan omringad av ukrainska styrkor, men de saknade eldkraft för att oskadliggöra den ryska befästningen.

Vid det aktuella tillfället fanns ingen möjlighet till flyganfall och drönare kunde inte leverera en tillräckligt stor sprängladdning. Istället vände sig ukrainarna till att tillverka improviserade sprängladdningar (IED) från bildelar. 

Ukrainska soldater har enligt rapporter samlat delar från flera olika bilmärken för att producera improviserade självmordsdrönare och andra fjärrstyrda fordon. Batterier och motorer har till exempel hämtats från Teslor. 

Elektroniska motmedel har dessutom försvårat användningen av luftburna drönare, så ukrainarna beslutade sig för att använda en markburen leverans för en mer än 200 kilo tung sprängladdning, byggd på basen av en vätgastank från Toyota Mirai.

Pang i bygget med vätgasbilar

Toyota Mirai fungerar genom att vätgas förs in i en bränslecell från en högtryckstank. Där genereras elektricitet för att driva bilens elmotorer.

Tanken väger cirka 52 kg och rymmer drygt 5 kg väte under ett tryck på 700 bar. Trycknivån är motsvarande den som man upplever 6 800 meter under vattenytan. 

Därför måste tanken var robust eftersom den komprimerade vätgasen inuti har en potentiell energi på 33,6 Wh/kg, eller ungefär 677,6 megajoule för hela tanken. 

Det säger kanske inte särskilt mycket men det motsvarar cirka 162 kg TNT. Kombinerar man det här med en icke specificerad mängd plastiska sprängämnen för att penetrera tanken kan man konstatera att ukrainarna hade skapat en mycket kostnadseffektiv “bunker buster”. 

Bomben placerades på ett fjärrstyrt fordon som navigerade över en delvis förstörd bro, som var dold av träd. 

Fordonet nådde framgångsrikt den östra byggnaden i komplexet innan den detonerades, vilket skapade ett svampmoln följt av en stor eldsvåda.

Ryssarnas befästningar försvagades av explosionen, och de omlokaliserade sig för att förstärka den försvagade positionen.

Toyota används flitigt i krigszoner

Det här lämnade dock andra luckor i deras försvarslinjer, vilket gjorde det möjligt för ukrainska soldater att skära av de försörjningslinjer som underhöll de ryska styrkorna i anläggningen. 

Det är fascinerande att en Toyota Mirai av alla saker spelade en roll i att återta ukrainsk mark från ryska inkräktare. 

Det är i och för sig inte första gången en Toyota är på plats i stridens epicentrum – Hilux med ett maskingevär på flaket (även kallat en tactical) har blivit en vanlig syn i världens olika oroshärdar.