Visste du att Saab 99 och 900 har kedjedrift?

Saab 99 och 900 är några av de mest ikoniska svenska bilmodellerna någonsin, och förknippas kanske främst med turboladdning. Men visste du att turbokraften når hjulen med hjälp av kedjedrift?

Kedjedrift är nog något som de flesta förknippar med bilar från det tidiga 1900-talet, där kedjan löpte synligt utmed sidan av bilen till bakaxeln.

Då var poängen att man ännu inte hade uppfunnit drivknutar som kunde föra över kraften till en fjädrande bakaxel. Kedjedrift blev dock sedermera omodernt.

I slutet av 60-talet bestämde sig Saab för att damma av kedjedriften, och kom att använda lösningen i närmare 30 år.

Saab gillade udda lösningar

Saab var länge kända för sina okonventionella tekniska lösningar, och drivlinan i Saab 99 från 1967 var inget undantag.

Märkets övertygelse om att framhjulsdriftens överlägsenhet ledde till att man behövde få plats med inte bara motorn, utan även diffen och växellådan, i motorrummet.

Saab 900
Saab 99 och 900 hade en annorlunda layout – Foto: Saab

Detta löser man på moderna bilar genom att montera motorn tvärställd med växellådan i ena änden. Denna lösning kräver att drivaxlarna på respektive sida är olika långa.

Olika långa drivaxlar kräver noggrann balansering, och Saab valde därför en annan lösning.

Motor monterad baklänges

Lösningen blev att motorn, som i början kom från Triumph, monterades “baklänges” i motorrummet – det vill säga att drivningen kom ut ur motorn längst fram i motorn.

En kedja längst fram i motorrummet tar kraften till växellådan – Foto: Memphis/Youtube

Detta ledde till bilvärldens kanske mest lättservade koppling, som sitter i motorns framkant och går att byta utan att varken motorn eller växellådan plockas ut ur bilen.

Växellådan monterades sedan under motorn. Växellådans tak blev motorns oljetråg, och drivningen överfördes från motorn till växellådan genom en kort kedja som “flyttade ner kraften en våning”.

Kedjedriften blev långlivad

När storsäljaren 900, som i grunden är en modifierad 99:a, lanserades 1978 fick den samma konstruktion. Det fick även snikmodellen Saab 90 från 1985.

I motorsvaga modeller visade det sig fungera helt okej att ha växellådan under motorn, inte minst när bara fyra växlar skulle samsas om det begränsade utrymmet.

Taket på växellådan är motorns oljetråg – Foto: Mephis/Youtube

När man klämde in en femte växel och introducerade turboladdning fick man emellertid en del problem med haverier.

Det begränsade utrymmet var också anledningen till att den enda automatlådan som någonsin erbjöds i Saab 99 och 900 var en ålderstigen trestegad låda från 60-talet.

Inte bara Saab

Saab är dock inte den enda biltillverkaren som i relativt modern tid har använt sig av kedjedrift i sina bilar.

Ett annat exempel är Hondas första sportbil S-serien från 1963, som använder en kedja på varje sida av bakaxeln så att bakhjulen kan fjädra separat från varandra.

Dessutom använder många fyrhjulsdriftsystem än idag kedjedrift i fördelningslådan som fördelar kraften mellan fram- och bakaxeln.