Så är nya Pagani Utopia att köra: V12 och 864 hästkrafter

Sedan 1992 har italienska Horacio Pagani tillverkat bilar i Modena. Märkets senaste skapelse stavas Pagani Utopia och nu har brittiska Top Gear testat den.

Pagani Utopia är bara märkets tredje modell på över 30 år. Den första var Zonda som cementerade det italienska märkets plats i hyperbilsarenan.

Därefter kom Huayra som även den tog världens med storm.

Det Pagani Utopia utmärker sig med är dess 6-liters V12 och manuella växellåda, ett bestämt ovanligt recept i dessa tider av elektrifiering.

Pagani Utopia
Pagani Utopia är begränsad till 99 exemplar. (Foto: Pagani)

Med fokus på körglädje

Motorn är en Mercedes-AMG-pjäs som italienarna jobbat hårt på. Den pumpar ut 864 hästkrafter till bakhjulen. Pagani har inte kommunicerat några accelerations- eller toppfartssiffror, men räkna med att Utopia är blixtrande snabb.

Horacio Pagani valde aktivt bort en hybriddrivlina då han ansåg att det skulle göra bilen för långsam och inte tillräckligt körglad.

Utopia kan fås med en sjuväxlad manuell växellåda eller en sjustegad automatlåda. Det sägs att 75 procent av kunder väljer att ro sina växlar själv.

Pagani Utopia
Bilen är ett hantverk i ordets rätta bemärkelse. (Foto: Pagani)

Så är den att köra

Som ett av få medier i världen har brittiska Top Gear provkört Utopia.

”Detta är en körupplevelse man vill ta vara på. Hantverket i kupén harmoniserar med den väl avvägda fjädringen och den strida ström av information som den elektro-hydrauliska styrningen medför. Den är skräckinjagande när man pressar på, men ändock lätt att hantera” skriver Top Gear.

”Tyck vad du vill om utseendet, men Utopia är den mest välbalanserade Paganin någonsin. Den är fokuserad och intensiv vid full kareta, men samtidigt lugn när man så vill – den försöker aldrig att provocera en. Ingenjörskonsten och designen är båda helt otroliga” fortsätter de.

”När man pratar om prestanda tänker man ofta på fart och siffror. När det gäller Pagani måste man tänka på prestanda som en konstform. Utopia handlar inte om prestanda, utan den handlar om renodlad körglädje”.

Pagani Utopia
Brittiska Top Gear har kört bilen. (Foto: Pagani)

Pagani Utopia har inga konkurrenter

När man rör sig i hyperbilssegmentet kan man argumentera för att bilar inte riktigt har några konkurrenter. Det är inte en fråga om ”antingen eller”, det är en fråga om ”och”.

Pagani Utopia börjar på 31,42 miljoner kronor – inklusive moms – vilket placerar den i samma prisklass som Bugatti Chiron, Pininfarina Battista, och Koenigsegg Jesko.

Vilken hade du valt?