Maserati lanserar elektriska GranCabrio: Vi synar den nya bilen
Med nya GranCabrio Folgore från Maserati kan man kliva in i den elektrifierade framtiden utan att tappa stilen. Maserati fortsätter sin röda tråd med att kombinera lyx och prestanda i ett elektrifierat format.
Vi åkte till Italien för en närmare titt.
Ett italienskt spjut
GranCabrio Folgore är, som namnet avslöjar, en elektrisk cabriolet. Det medför att lanseringen är den första elektriska cabrioleten inom lyxsegmentet.
Den är inte bara först med att vara elektrisk i sitt segment utan den är även världens snabbaste elektriska cabriolet med en toppfart på 290 km/h. Tack vare elmotorernas direkta respons avverkar GranCabrio Folgore 0 till 100 km/h på 2,8 sekunder.
Folgore betyder blixt på italienska och det innebär att den är elektrisk. GranCabrio är cabriolet-versionen av GranTurismo och Folgore-versionerna delar drivlina med varandra.
Det innebär bland annat 800-volts-teknologi. Drivlinan, som vi redan provkört i GranTurismo-format, har utvecklats med inspiration från Formel E.
Batteriet begränsar
Inspirationen från Formel E ligger helt i linje med Maseratis motto: från racing till väg. GranCabrio Folgore drivs av tre elmotorer, en fram och två bak, med en total effekt på över 1 200 hk.
Dock kan inte batteriet leverera mer än 600 kW (816 hästkrafter) vilket medför att det blir den tillgängliga maxeffekten. Detsamma gäller vridmomentet där motorerna kan leverera 1 350 newtonmeter men där man kan fråga sig hur mycket som faktiskt går att utnyttja.
De bakre motorerna är helt frikopplade från varandra vilket gör det möjligt att styra kraften till varje enskild sida.
Maximal laddeffekt vid snabbladdning är 270 kW och 22 kW vid laddning hemma. Räckvidden för GranCabrio Folgore är 447 km enligt WLTP-cykeln.
Fyra säten
Utrymme och komfort brukar vara det som skrämmer människor från att investera i en cabriolet, men GranCabrio Folgore erbjuder fyra riktiga säten med god komfort. Hur mycket plats det finns i de bakre sätena får dock en framtida provkörning utvisa.
Förhoppningsvis slipper man känna sig som en inlagd sardin. Det mjuka taket tar upp minimalt med plats i bagageutrymmet vilket skapar plats åt fyra personers bagage enligt Maserati.
Taket går att fälla upp och ner under färd så länge man håller sig under 50 km/h och öppnas på enbart 14 sekunder.
GranCabrio som tungviktare
Det taklösa projektet påbörjades under arbetet med GranTurismo vilket avspeglas i den tekniska arkitekturen hos GranCabrio då man använder lättviktsmaterial som aluminium och magnesium på samma sätt som i GranTurismo.
Trots detta är den tung som en elefant och väger in på över 2 300 kilogram, det är alltså 80 kilogram mer än GranTurismo tack vare försträckningar som kompenserar för avsaknaden av tak.
De elektriska motorerna kommer inte att vara ljudlösa i GranCabrio Folgore eftersom ingenjörerna på Maserati arbetat hårt för att återskapa en elektrisk version av det ikoniska ljudet från en Maserati utrustad med förbränningsmotor.
Vi på redaktionen ser fram emot att lägga i Högsta Växeln på vad som skulle kunna vara världens mest eleganta elbil för att undersöka om kombinationen av lyx och prestanda verkligen lever upp till förväntningarna.
När det gäller GranCabrio Folgore, återstår det att se om varje körning inte bara är en resa från A till B, utan en äventyrsfylld upplevelse trots avsaknaden av en vrålande V8.