Test: Volkswagen Multivan – har dieseln en plats vid bordet?
Hög sittposition är ett vanligt önskemål hos dagens bilköpare. Volkswagen Multivan erbjuder just det, men även mängder av utrymme och en modulär interiör.
Vi har tidigare testat Multivan som plug-in hybrid som på Volkswagenspråk kallas eHybrid. Just nu säljs enbart dieselversionen och vi passar på att provköra den mer konventionella modellvarianten.
Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera dieselversionen av Volkswagen Multivan.

En förebild för praktikalitet
Volkswagen Multivan är en modern tolkning av den klassiska folkabussen, en praktisk bil för en stor familj i behov av kopiösa mängder utrymme.
Modellen har plats för sju personer utan att de längst bak behöver kompromissa med knapert ben- och huvudutrymme.
Rälsen i golvet för de fem bakre stolarna gör att interiören går att möblera om till valfri konstellation. Stolarna är enkla att plocka ur och sätta tillbaka, och andra sätesraden kan monteras i motsatt färdriktning så att stolarna bak står vända mot varandra.

Längre bil – mer utrymme
Vi körde den längre versionen vilket jämfört med versionen med kort överhäng inte märks någonstans förutom bagageutrymmet, särskilt när alla säten är monterade.
De rälsmonterade stolarna kan skjutas till valfri plats men i läget längst bak är bagageutrymmet i den korta hjulbasen aningen knapert.
I Multivan med långt överhäng är utrymmet, föga förvånande, större och klart bättre lämpad för en stor familj.
Prispåslaget för Multivan som är 20 centimeter längre är 17 500 kronor – och det är det i min mening sannerligen värt.

Tydlig men känslig
Layouten i förarmiljön är tydlig och det faktum att den lilla växelväljaren är placerad precis bredvid ratten gör att det finns gott om utrymme mellan de två främsta sätena.
Touchreglagen under skärmen är svåra att använda under färd men de fysiska rattkontrollerna väger upp med att vara tydliga och lättanvända.
Tung och komfortabel
Stolarna är enkla och inte särskilt mjuka, men armstöden på båda sidor av sätena gör att man trots det sitter skönt under lite längre resor.
Dieselversionen är aningen lättare än laddhybriden men trots skillnaden i vikt uppför de sig ungefär likadant.
Den lutar i kurvorna och känns relativt tung, vilket dock inte är något negativt eftersom ingen förväntar sig att Multivan på något sätt ska vara sportig.
Vår testbil var dessutom nästintill fullt utrustad vilket innebar att den hade en drös assistanssystem och bekvämligheter som underlättar under långkörningar.

Diesel klär Volkswagen Multivan
Testbilen var utrustad med dieseldrivlinan med 150 hästkrafter.
Antalet hästkrafter är inte någon särskilt imponerande siffra och tillsammans med vikten gör det att Multivan diesel upplevs som en riktigt långsam transportbil.
Det är dock värt att nämna att motorn samspelar väl tillsammans med den sjustegade dubbelkopplingslådan. Om man är väldigt ostressad upplevs drivlinan som smidig.
Diskret design
Det är få detaljer som skiljer dieselversion och hybriden åt med laddluckan framtill som största ledtråden till vilket motoralternativ man kör.
Långa och korta versionen är identiska med undantag av överhänget bak, men det är dock inget som stör bilens proportioner.
I helt svart kulör ser den ut som en vanlig, tämligen diskret persontransport som det brukar finnas mängdvis av när man kliver ut från valfri flygplats.
Vill man liva upp tillvaron lite är det möjligt att beställa Multivan med tvådelad färg, som svart och röd eller silver och orange, där båda val i min mening utgör de fagraste alternativen.

Mer högljudd än hybriden
Multivan med hybriddrivlina är som väntat tyst i helelektriskt läge men det hörs ordentligt när den relativt lilla bensinmotorn startar och tvingas arbeta hårt.
Dieselversionen ger ifrån sig det igenkännliga knattret som dock klär bilen väl. Ljudet hörs mer i lägre farter och försvinner i motorvägsfart.
Dock gör de relativt stora backspeglarna att det sipprar in en del vindljud i höga farter.
Volkswagen Multivan slår ett slag för dieseln
Multivan utmanar suv:en med hög sittposition och mängder med utrymme, där man dessutom sitter bättre i tredje sätesraden jämfört med de flesta andra suv:ar.
Styrningen påminner om känslan av att köra en lätt lastbil och en annan likhet är att man har en överblickande vy över trafiken framför.

Dieselmotorn ger det vrid som behövs för stadstrafik, utan att någonsin upplevas som snabb. Den lilla dieselmotorn sipprar inte särskilt mycket soppa trots vikten på närmare 2,2 ton, särskilt snål är den på långresor.
En viktig detalj att nämna är att Multivan, i och med introduktionen av nya generationen, har tappat fyrhjulsdriften som gick att välja i tidigare generationer. Om någon sådan version kommer att lanseras senare är fortfarande oklart.
Volkswagen Multivan är ett bra val för komfortabel och rymlig persontransport. Den saknar dock den kaxiga utstrålning och de kraftfulla motoralternativ som är vanligare bland fullstora suv:ar.
Fördelar
- Mängder med utrymme
- En vettig utmanare till en suv
Nackdelar
- Svag dieselmotor
- Mer högljudd än hybridalternativet
Volkswagen Multivan Style LWB T7 (2023)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 150 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,6 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Vikt: 2 162 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5173/1941/1909 mm
Pris: 653 375 SEK (Testbil cirka 730 000 SEK)
Volkswagen Multivan
Volkswagen Multivan är en kompetent minibuss som utmanar suv:arnas praktikalitet. Dieselmotorn passar modellen väl men hybriden är tystare och gör modellen relativt unik inom sitt segment.