Škoda Karoq provkörd i Portugal

Škoda Karoq (2022)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 150 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,7 sekunder
Toppfart: 204 km/h
Vikt: 1 655 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4384/1632/1841 mm
Pris: från 405 300 SEK

I oktober 2017 provkörde min kollega Joel då helt nya Škoda Karoq på soliga Sicilien. Både på plats i Italien och sedermera även på hemmaplan konstaterade vi att Karoq är en lysande bil för de som har ordet “lagom” tatuerat i pannan, något som i detta fall bör ses som en komplimang. Nu har det emellertid blivit dags för en uppdatering av den mycket populära modellen. Segmentet har växt och förväntningarna likaså. Låt oss lägga i Högsta Växeln och provköra uppdaterade Škoda Karoq i Portugal.

Tjeck it out

Kuriosa
Lansering vecka 24
Volym på 500 bilar/år
Kommer erbjudas för privatleasing

Elroq, en elektrisk SUV i samma storlek som Karoq kommer att erbjudas 2024.

Uppdateringen av Karoq är lika konservativ som en irländsk katolik. Fokus har primärt legat på att få ner luftmotståndet vilket i sin tur gynnar förbrukningen och därmed koldioxidutsläppen. Framtill möts man av en ny grill, nya lampor, och en ”gardin” i grillen som gör bilen mer strömlinjeformad. Det finns även nya fälgar som gör samma sak och ett slätare underrede. Baktill finner man en ny stötfångare och nya lyktor.

Interiört rör det sig om en ny digital instrumentpanel, en ny stolsklädnad gjord av återvunna plastflaskor, en ny dekor, och kontrasterande armstöd (!). Man har även trissat ner listan på extrautrustning, i stället kan man som kund välja mellan olika utrustningspaket, allt för att göra det enklare dels för kunder, dels för Škoda själva.

Ett sällan Škodat pris

Den största skillnaden beträffande uppdaterade Karoq är priset. Jämte föregångaren har priset ökat med hela 88 procent, något som främst är på grund av att drivlineutbudet har smalnat av markant. Uppdaterade Karoq kan i Sverige endast fås med en drivlina – en 150-hästars dieselpjäs med fyrhjulsdrift. Motsvarande utförande på föregångaren är nästan en femtedel billigare men det är knappast någon nyhet att bilar har ökat i pris. En högre prislapp ger dock ökade förväntningar.

Tjeckernas modellutbud genomgår just nu en renässans – Škoda har tveklöst gått från att vara förknippat med ett alternativ till häst och vagn till att numera ha modeller som är uppe och slåss på premiumnivå. Karoq förblir en av märkets mer folkliga modeller och som efterträdare till den polariserande kultbilen Škoda Yeti är ribban satt högt.

Kul och komfortabel

Konkurrenter
Kia Sportage
Honda HR-V
Nissan Qashqai
Volkswagen Tiguan

Portugals motorvägar är lika släta som en bebis kinder vilket gör att ljudnivån i kupén är i paritet med en domkyrka. På motorvägarnas grövre sträckor fick vi dock erfara en del buller i Karoq, särskilt i högre hastigheter. Rent generellt är det just komfort som är Karoqs paradgren. Den är mjuk och rymlig med bekväma stolar och en ergonomisk sittposition. Allt känns oerhört genomtänkt.

På landsvägar är Karoq likt sina andra syskon med samma bottenplatta förvånansvärt kompetent. Škoda Karoq är överraskande rolig att köra, särskilt på de grusbelagda portugisiska bergsvägarna där vi fick testa bilen. Frågan är mycket vår svenska grova asfalt kommer att inkräkta på just komfortnivån.

Över stock och sten

Offroad-läget
ABS:en får mer spelrum
Antisladden släpper loss mer
Särskild info i infotainment
HDC-system

På en av testrutterna Škoda hade förberett för oss gavs en möjlighet för terrängkörning. Vi förväntade oss inte mer än en grusväg men vi möttes i stället av stora stenar, körning genom en bäck, och ohyggligt branta backar. Den fyrhjulsdrivna modellen vi får i Sverige har ett offroad-läge som, öh, gör bilen mer off-roadig och Karoq tar sig över både stock och sten med större säkerhet än väntat.

Vi utsatte uppdaterade Karoq för utmaningar som man aldrig skulle göra med sin egen bil. Faktumet att Škoda vågade släppa loss ett myller av europeiska motorjournalister på utmanande portugisisk terräng utan någon guidning är dock talande för hur mycket de litar på Karoqs kompetens. Du behöver med andra ord inte oroa dig för att inte komma upp den sista biten till stugan.

Summan av kardemumman

Föregångaren stoltserade med en oerhörd prisvärdhet, men den nya prislappen medför givetvis andra förväntningar. Uppdateringen av Karoq må inte vara revolutionerande men är tveklöst i linje med Škodas mer praktiska andemeningar. I termer av Simply Clever-kompatibilitet är Karoq högt upp på listan över vettigaste bilmodeller.

Den är bra på allt man förväntar sig av den – och den är förvånansvärt kapabel i terrängspåret. Škoda Karoqs trumfkort är att den lyckas vara bra på det mesta, utan att egentligen vara dålig på något. Slutresultatet är en bil som aldrig kommer göra en besviken, men samtidigt heller inte få en att skrika av lycka, typ som en weekend i Prag.

För- och nackdelar

+ Praktisk rakt igenom
+ Väldigt trevlig

– Dyr
– Endast dieseldrivlina

Betyg

Första intryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Škoda Karoq levererar exakt på de håll man förväntar sig. Den är praktisk, trevlig, genomtänkt och långt mycket mer kapabel än man kan tro. När det kommer till bilar som just bara är bilar ligger Karoq sannerligen i framkant.