Test: Land Rover Discovery
Land Rover Discovery Landmark (2020)
Motor: 3,0-liters, V6, diesel, 306 hästkrafter, 700 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,5 sekunder
Toppfart: 209 km/h
Vikt: 2561 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4974/1846/2002 mm
Pris: 730 900 SEK
(Testbil cirka 904 200 SEK)
Land Rover är ett märke med ett ganska svårbegripligt modellprogram. För det första producerar de enbart stadsjeepar, och man kan fråga sig hur många olika stadsjeepar från ett och samma märke det finns rum för på marknaden. Enligt Land Rover(s kunder) är svaret: minst sju! Hur de förhåller sig till varandra i modellhierarkin är otydligt, eftersom det inte finns något siffer- eller bokstavssystem som hos BMW eller Volvo – för att nämna två exempel. Bilar som heter Range Rover är i alla fall lyxigare än bilar som bara heter Land Rover. Om modellnamnet efterföljs av epitetet ”Sport” betyder det att bilen är lite mindre och mer överkomlig än om tillägget saknas.
När nya Defender kom var det svårt att tänka sig den som något annat än en ersättare till Discovery, som skulle differentiera utbudet en aning från the posh range. I stället blev den ett komplement; Land Rover Discovery får till och med en facelift för årsmodell 2021. För att ta reda på om det behövs – eller kanske för att vägleda er som lurar på att göra en bra affär på en utgående modell – har det blivit dags att lägga i Högsta Växeln och recensera 2020 års modell av Land Rover Discovery Landmark!
Det är alltså inte Land Rover Discovery Sport det här handlar om. Den är sämre, eller i varje fall billigare. ”Landmark” signalerar vilken utrustningsnivå det handlar om och det här är ett paket av slaget lite mer för lite mindre, vad gäller lullull. Huruvida bilens exteriördetaljer går i svart (som på Landmark) eller i någon annan färg lär dock vara en fråga av sekundär vikt för den som ska ta ställning till huruvida bilen är estetiskt tilltalande eller inte.
Konkurrenter
Range Rover Sport
Land Rover Defender
Toyota Landcruiser
Volkswagen Touareg
Som ni kan se i bildgalleriet ovan har den nämligen ett antal ganska kontroversiella linjer. Mest uppenbar är den asymmetriska bagageluckan, som är ett särmärke för Discovery. Därtill kan man nämna att den är avsevärt mycket smalare baktill än i framändan, samt att taklinjen är bruten mellan fram- och baksätet till förmån för takhöjden bak.
Vad man tycker om allt det är upp till var och en. Personligen gillar jag det hela skarpt, trots att det på ett rent estetiskt plan nog egentligen får mig att vilja klösa ut mina egna ögon. Skälet till att jag känner så är att den här bilen har en astronomisk coolhetsfaktor. Medan Defender försöker för mycket och Range Rover Sport närmast har blivit den officiella bilen för lattemorsor på elitnivå, är den för motsvarande motoralternativ lite billigare (för att inte nämna rymligare) Discovery fortfarande till för människor som gillar Land Rover av rätt anledningar.
Med skinnklädsel är sätena mer bekväma att sitta i än vardagsrumsfåtöljen. Instrumentpanelen har alla gånger tristare material än de man får i en Range Rover, men vem bryr sig? De fina materialen är snarare något jag stör mig på i en Range Rover, med anledning av att de känns för påkostade när de ramar in ett infotainmentsystem som ligger ett par år efter de vassaste konkurrenterna. Två år av utveckling på elektronikområdet motsvarar ungefär lika många decennier på området bilar i övrigt.
Sådant är mer förlåtligt i Discovery, en bil som i enlighet med sitt namn handlar om att beundra det man upptäcker utanför fönstret, snarare än de fina materialen inuti medan man står still i rusningstrafiken. Om du har svårt att föreställa dig hur pass mycket en Discovery kan få dig att vilja köra jorden runt, måste du läsa om mina kollegor Andreas och Marcus äventyr i södra Afrika för två år sedan. Känsliga läsare varnas; den av coronaviruset orsakade restriktiviteten på resor kan komma att bli olidlig för din inre Indiana Jones.
Något som bidrar till bekvämligheten är naturligtvis köregenskaperna. För dessa har man dels luftfjädringen, dels den sexcylindriga dieselmotorn att tacka. Luftfjädringen är standardutrustning – och förhoppningsvis, men sannolikt inte, av någorlunda kvalitet – medan två av cylindrarna är tillval, något som dock är lite av ett måste. Bilen väger trots allt tyngre än en allvarsam uppmaning från Anders Tegnell i dessa kristider.
2021 Discovery D300:
3,0-liters rak, sexcylindrig dieselmotor
300 hästkrafter
650 newtonmeter
48-volts mildhybridsystem
Åttastegad automatlåda
Fyrhjulsdrift
0–100 km/h: 6,8 sekunder
Motorn i fråga är en V6:a som härstammar från Ford-tiden. Emedan den inte på något sätt gör att man kan kalla Discovery snabb, levererar den kraften mjukt och självsäkert. Den har fått en hel del extra kräm sedan sist vi testade Discovery på hemmaplan, och räcker gott och väl till för att man ska kunna göra omkörningar eller anpassa sig till snabbare trafik.
Med nästa års facelift kommer V6-spisen dock att se sig ersatt av en sexcylindrig variant ur Jaguar Land Rovers egna, modulära Ingenium-serie. Det innebär att det blir en radmotor. Siffran för såväl effekt som vridmoment kommer därigenom faktiskt att sjunka, men så också accelerationstiden från 0–100 kilometer i timmen och (förhoppningsvis) förbrukningen. För att åstadkomma detta ska man tillämpa mildhybridteknik i form av ett 48-voltssystem.
För- och nackdelar
+ Komfort
+ Coolare än en Range Rover
+ Billigare än en Range Rover
– Betyder inte att den är billig
– Infotainmentsystem
– Växelvred
Med det sagt är det inte så att bilen i nuvarande utförande drar orimligt mycket; i motorvägshastighet kan man komma under 0,8 liter milen, utan problem. Framsteg är likväl aldrig fel, och när de kommer i form av att en V-motor byts ut mot en radmotor kan det framförallt leda till en mer lättservad bil. För ett märke med Land Rovers kvalitetsrykte är det nog ganska viktigt. En annan bra sak med uppfräschningen är att det hemska växelvredet kommer att bytas ut mot en mer konventionell växelväljare, vilket enligt min mening är mycket bättre.
Sammanfattningsvis kan man säga att Land Rover Discovery är en bil som inte egentligen hade behövt någon facelift, om det inte hade varit för att en uppdatering är bruklig med modeller som funnits i några år. Kanske behövs det för att den inte ska glömmas bort i Land Rovers oändliga modellutbud – ett öde den på inget sätt förtjänar. I mina ögon är Discovery märkets allra mest tilltalande produkt. Som alternativ till Range Rover Sport är den coolare, smakfullare och mer överkomlig. Nu väntar vi bara på öppnare gränser.
Betyg
Sammanfattning
Land Rover Discovery riskerar att glömmas bort i märkets djungel till modellutbud. Som tillverkarens mest tilltalande produkt förtjänar den mycket mer än så. Spara in hundra tusen på en Range Rover Sport, skippa trendigt kaffe och ge dig ut på äventyr!