Test: Kia Sorento

Kia Sorento (2020)
Motor: 2,2-liters, 4-cylindrig, diesel, 202 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad dubbelkoppling, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 202 km/h
Vikt: 2 023 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4810/1900/1700mm
Pris: 469 900 SEK (testbil cirka 544 600 SEK)

Sorento är Kias största bil i Europa. SUV:en som nyligen har introducerats på marknaden är den fjärde generationen i ledet och denna gång är det fullt fokus på teknik och premiumkänsla. Frånpriset är högre jämfört med förra generationen och det ska enligt Kia återspeglas i kvalitetskänslan. Med en helt ny design som är kantigare än någonsin sticker nya Sorento ut i modellutbudet. Vi har avverkat många mil i förra generationen Sorento och kunde konstatera att den var ett kompetent helhetspaket. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om nya Kia Sorento är ett lika vettigt köp trots en dyrare prislapp.

Kia Sorentos design är bra mycket djärvare än tidigare. Fronten är bred och de främre ljusen smälter ihop med grillen på ett elegant vis. Grillen i sig är stor men samtidigt inte så pass groteskt svulstig att den sticker i ögonen, något som vissa tyska bilmärken märkligt nog verkar tycka är en vettig trend.

Det som utmärker bakdelen är de tvådelade bakljusen som påminner om Mustangs bak, men de totalt fyra vertikala ljusen ger Sorento en minst sagt distinkt look. Formgivningen är kantig och amerikansk-inspirerad, och påminner i mitt tycke om nya Ford Explorer som även den är relativt kantig och har kolossala proportioner. Jag personligen gillar den muskulösa designen starkt, medan min kollega Karl uttryckte en viss skepticism i sin provkörning av bilen.

När man väl öppnar förardörren och kliver in märker man väldigt snart varför Sorento har fått en högre prislapp än tidigare. Interiörens layout ser prydlig och städad ut och allt från säten till dörrhandtagsdesign ser oerhört premium ut. Borta är gamla analoga visare, föråldrade växelväljare och billiga plastdetaljer.

Nya Sorentos interiör är jämförbar med klart dyrare SUV:ar. Den heldigitala instrumentpanelen är tydlig, de allra flesta materialvalen känns högkvalitativa och de fysiska knapparna och vreden för volym och temperatur är väl integrerade med övriga touchstyrda knappar. Infotainmentsystemet har packats med fler funktioner än en surfplatta men det kan ibland känns aningen segt, med en stunds svarstid när man klickar på något.

Sorento väger strax över 2 ton och det hjälper knappast till att hålla bilen upprätt vid kurvtagningar. Den är trots allt en SUV och trots att akronymen innehåller ordet ”sport” är det ingen hemlighet att få SUV:ar används för att faktiskt ha roligt med på kurviga landsvägar. Sorento kommer att erbjudas med flera motoralternativ, varav en laddhybrid som kommer att levereras under början av 2021. Vi körde dock dieselvarianten som är den enda som erbjuds inledningsvis.

Den 2,2 liter stora dieselmotorn producerar strax över 200 hästkrafter och skickar kraften till alla fyra hjul via en åttastegad dubbelkopplingslåda. Automatlådan växlar snabbare än en genomsnittlig blinkning och det hjälper till för att få bilen att kännas snabbare än vad den egentligen är. De 200 hästkrafterna är nämligen tillräckligt för att skjuta bjässen framåt, men motorn levererar absolut inte samma känsla som de större sexcylindriga dieslarna som är omåttligt populära i de tyska premium-SUV:arna.

I låga hastigheter kan dubbelkopplingslådan ibland kännas ryckig, men det är en av få detaljer som drar ner på komforten. Stötdämparna är nämligen mjukt inställda vilket bidrar till en komfortabel färd över allt från skumpiga grusvägar till potthål i stan. Motorljudet i kupén är lågt och förvånansvärt lite vindljud sipprar in även i höga farter.

När det kommer till praktikalitet är det svårt att hitta något att klaga på. Kia Sorento är en stor bil och innerutrymmena liknar de i en kyrka. Det finns en uppsjö av mugghållare och USB-uttag till alla barnens elektronik. Det går även att få plats med en normalstor, vuxen människa längst bak, så om man skulle vilja frakta ett halvt fotbollslag ska det inte vara något problem.

Kia Sorento är en mångsidig SUV som är mer prisvärd än någonsin. Prislappen är högre än tidigare men premiumkänslan är bättre än någonsin. Interiören imponerar och tål att jämföras med klart dyrare bilar. Den är utrustad med mängder av teknik i standardutförande och komforten är utmärkt. Den kantiga, fjärde generationen Kia Sorento är ett väldigt vettigt val för den som ute efter en praktisk och prisvärd bil med hög kvalitetskänsla.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.7

Sammanfattning

Kia Sorento är ett kompetent helhetspaket som i det senaste utförandet är mer premium än någonsin. Den kantiga designen kommer säkerligen att tilltala några, och vara avskydd av andra. Dock är interiörkänslan briljant med trevliga material och tydlig och snygg layout. Något som drar ner på helhetsintrycket är den relativt svaga dieselmotorn.