Med straffskatter och alltjämt höga bränslepriser som ett ok på bensin- och dieselbilarnas axlar växer plug-in-hybriderna sig allt starkare på den svenska bilmarknaden. En av de klasser där dessa drivlinor har blivit som mest populära är bland de gigantiska SUV:ar som är alltjämt populära i våra mer välbärgade förorter. Nu har Ford bestämt sig att ge sig in i leken med en laddbar version av den amerikanska polisfavoriten Explorer, och för lite extra knuff har man klämt ner en turbobestyckad sexa under huven. Jag slängde i Högsta Växeln och begav mig till Nacka utanför Stockholm för att provköra den.

Det som är slående när man för första gången närmar sig Explorer PHEV är att den är fullkomligt enorm. På både längden och bredden är den nästan en decimeter större än en Volvo XC90, och tjänstevikten ligger på runt 2,5 ton. Kombinerat med den sportiga och polisiärt muskulösa framtoningen är den därmed som gjord för en familjefar med mindervärdeskomplex. 

De väl tilltagna dimensionerna återspeglas invändigt, där det förutom en viss brist på benutrymme i den tredje raden är riktigt gott om plats. Designen är renare och mer attraktiv än i många av märkets mindre modeller vilket är välkommet, men vid närmare granskning inser man tyvärr snabbt att materialen känns lika billiga som är brukligt hos Ford med rikliga mängder hård plast. Även utseendet på MMI-systemet Sync känns hopplöst föråldrat, även om det har begåvats med ett antal nya funktioner. I en så stor och mastig truck som denna hade jag även uppskattat en riktig växelspak att vila handen på istället för en liten plastpuck. 

457 Hästkrafter, 825 Nm

0-100 på 6 sekunder

42 km räckvidd på el

När man väl ger sig ut på vägen blir intrycket genast mer positivt, och det tar inte lång tid att inse att köregenskaperna är det bästa med bilen. Detta beror emellertid inte på att väghållningen är fantastisk – att stressa bilen runt kurvor känns ungefär lika smidigt som att navigera ett kryssningsfartyg genom Stockholms skärgård – utan snarare på den avslappnade amerikanska karaktären. Ljudnivån är låg, styrningen lätt och sätena bekväma. Och med sin enorma vikt och långa fjädringsväg mosar sig Explorer också över det mesta i form av gupp med övertygelse.

Med 457 hästar och 825 newtonmeter under huven är det heller inget fel på fartresurserna, utan nålen på hastighetsmätaren klättrar med en alarmerande takt när man trampar gasen i botten. 0–100 avverkas på bara 6 sekunder och toppfarten ligger på 230 kilometer i timmen. Vid mer avslappnad körning är drivlinan mjuk, tyst och följsam vilket passar bilens karaktär i övrigt. Räckvidden på ren eldrift ligger dock på endast 42 kilometer vilket är lite i minsta laget. Att man kan köra bilen i motorvägshastighet utan att bensinmotorn startar är däremot positivt. Explorer har inte heller några problem att dra tungt – vilket många hybrider har – med en maximal släpvagnsvikt på 2 500 kg.

Men trots att Explorer övertygar på vägen är det ändå svårt att se hur den ska kunna konkurrera på den svenska marknaden med ett grundpris på över 820 000 kronor, vilket placerar den i samma liga som Volvo XC90, BMW X5 och Audi Q7. I det sällskapet är premiumkänslan minst sagt bristfällig. Tittar man på förmånsvärdet är historien däremot en annan. Tjänstebilsföraren sparar nästan 2 000 kronor i månaden jämfört med en motsvarande Volvo XC90. Loppet är således långt ifrån kört för denna stora amerikan.

Färskt tillskott på redaktionen. Har lätt för att köpa och svårt för att sälja bilar. Tenderar därför ha fler än vad som är ekonomiskt försvarbart. Samlingen består för tillfället av en Saab 96 V4 från 74 och en Jaguar XJ6 från 94.