Test: Volkswagen California Ocean

Volkswagen California Ocean (2020)
Motor: 2-liters, 4-cylindrig, diesel, 198 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,3 sekunder
Toppfart: 194 km/h
Vikt: 2 636 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4979/1904/1990mm
Pris: 511 920 SEK (testbil cirka 670 000 SEK)

Att vi på Högsta Växeln-redaktionen helst av allt i sommartider bänkar oss bakom ratten i en raketsnabb sportbil kommer knappast som en nyhet, något som står i kontrast mot att i en sävlig husbil hanka sig fram genom vårt avlånga land. I tider av social distansering och karantän framstår ändock just det sistnämnda semesteralternativet som alltmer attraktivt, mycket tack vare dess isolerings-vänliga egenskaper. Vi lägger därför i Högsta Växeln, och beger oss till västkusten, för att ta reda på om Volkswagen California för en skeptiker är det perfekta instegsalternativet inom sitt segment.

Något som talar för att Volkswagen California underlättar introduktionen till husbilslivet är dess ringa storlek. Exteriördesignen och ytterdimensionerna är att jämföra med de av en vanlig Transporter, vilket innebär att vi till vårt förfogande har en campingbil med personbilsliknande köregenskaper; att tuffa på i vänsterfilen är inget som helst problem.

Invändigt är det en helt annan historia. Interiören är designmässigt jämförbar med en nybyggd lägenhet i en stockholmsförort; med svepande paneler i ljus trädekor ger man i varje fall intrycket av högkvalitativ lyx. Och man har de facto lyckats med konststycket att inrymma gaskök, diskho, kylskåp och uppfällbart sällskapsbord bakom framsätesraden. ”Här kommer vi att trivas”, konstaterar jag snabbt innan avfärd.

Det är enkelt att förstå charmen i att äga en husbil när man färdas genom västkustens böljande landskap. Att kunna lägga till för natten i princip var som helst medför en välkommen känsla av frihet och samhörighet med naturen, särskilt eftersom California är liten nog för att parkera var helst faller dig in. Väl framme i Smögen, vårt första stopp på resan, packar vi snabbt upp det medföljande fällbordet ur skjutdörren och campingstolarna som gömmer sig i bagageluckan – semesterkänslan är påtaglig. Vi skålar in kvällssolen och vår nyfunna kärlek för husbilslivet.

Allt är emellertid inte frid och fröjd. I verkligheten är vistelsen att jämföra med ett träningsläger i akrobatik. För att ta mig till sovloftet måste jag navigera genom packning och möbler för att slutligen klättra upp genom en underdimensionerad lucka i taket. Att ta sig ner därifrån är än värre; inte ens Spider-Man skulle kunna genomföra en sådan manöver med elegans.

De som dagligen orkar frigöra utrymme i sällskapsytan sover därför med fördel nertill på bäddmadrassen, där även komforten är överlägsen. Både ljud- och väderisolering är klart bättre i kupén, jämfört med tälttaket; att i strålande morgonsol vakna genomsvettig till bakgrundsljudet av övriga campingresenärers tjatter är värt att undslippa. De som ändå har oturen att övernatta i ”överslafens” bastuliknande förhållanden kan glädjas åt att California är bestyckad med en duschslang som går att koppla till bilens färskvattentank.

Om man kan leva med trängseln som följer av ”compact living”-filosofin är ändock California ett strålande alternativ för de som uppskattar mobilitet, något som blev särskilt uppenbart då det var dags att packa ihop alla tillhörigheter och bege sig till nya resmål. Den är, jämte en vanlig husbil, snabbare, mer lätthanterlig, och bränsleförbrukningen får ses som klart godkänd.

Under våra 5 dagar på resande fot uppgick snittförbrukningen till cirka 0,85 liter per mil. Bilen går samtidigt att få utrustad med alla de säkerhetssystem som förväntas finnas i en modern personbil, vilket innebär att långkörning avverkas tämligen odramatiskt. Att åkkomforten är av högsta kvalitet är också behjälpligt i det avseendet.

För att besvara min tidigare frågeställning: är Volkswagen California det perfekta instegsalternativet vad gäller husbilar? Det är till syvende och sist en fråga om preferenser, men Volkswagen har gjort ett makalöst bra jobb med att sammanföra det bästa av två världar. Man erbjuder ett fullt dugligt boende på fyra hjul, samtidigt som man inte tvingas kompromissa alltför mycket på mobilitet och framkomlighet.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.9

Sammanfattning

Volkswagen California är ett lysande instegsalternativ för de som vill känna på husbilslivet. Med personbilsliknande köregenskaper ges man den mobilitet som "vanliga" husbilar ofta saknar.