Test: Honda HR-V Sport

Honda HR-V Sport
Motor: 1,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 182 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 215 km/h
Vikt: 1 413 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4346/1790/1605mm
Pris: 296 000 SEK (testbil cirka 303 000 SEK)

Honda HR-V är det japanska märkets svar på det som just nu är en av Europas mest älskade biltyper, nämligen SUV:ar i kompakt format. Hondas mindre SUV bjuder föraren på en högre sittposition och den är lagom praktisk för en vanlig familj. Det stora problemet är att den är fruktansvärt tråkig. Att köra HR-V är lika ointressant som att titta på en politisk debatt på finska, när man inte förstår ett enda ord av språket. Honda har försökt råda bot på tristessen genom att addera en turbo och omarbeta stötdämparna. Resultatet är tillägget ”Sport” i modellnamnet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på exakt hur sportig Honda HR-V Sport egentligen är.

Utvändigt är det inte mycket som skiljer vanliga Honda HR-V från den sportigare varianten. Fälgarna, backspegelkåporna och hjulhusen har målats i blank svart. Rutorna har tonats och den har fått en liten svart kjol runtom hela bilen. Den mest uppenbara detaljen är dock de två utblåsen bak. HR-V:s design är ganska annorlunda från andra, mindre SUV:ar. Framifrån ser den kaxig ut, bakifrån ser den ut att ha varit med i en krock. Jag har svårt att smälta det hoptryckta utseendet och den udda formen på bakljusen.

Konkurrenter
Jeep Renegade
Mitsubishi Eclipse Cross
Subaru XV

Interiören i HR-V Sport är röd och svart för att förmedla känslan av sportighet. Det är en behaglig insida att vila ögonen på men värre blir det när man faktiskt kliver in och sätter sig. För det första är stolarna inte särskilt bekväma. Svankstöd är obefintligt och själva dynan är relativt hård för baken. Bilen startas genom att sätta i nyckeln och vrida om, något nyckellöst system går inte att välja till. Det kan verka som ett riktigt lyxproblem att klaga på, men faktum är att det finns i de allra flesta bilarna som släpps idag och HR-V Sport lanserades trots allt så sent som förra året.

Bakom ratten märker man snabbt varför den fått tillägget ”Sport”. Honda har förstärkt motorljudet men motorn låter riktigt bra för att vara en liten fyrcylindrig maskin. Gasresponsen är rapp och det finns kraft redan från väldigt låga varv. Turbon gör att den känns stark ända upp till rödmarkeringen. Vid acceleration känns den genuint kvick trots att den producerar under 200 hästkrafter. Det är inget som kommer att möblera om ansiktet på grund av G-krafterna men tillräckligt för att man ska börja dra på smilbanden.

Den manuella växellådan är, som i Hondas andra modeller, briljant. Känslan är distinkt och den är engagerande att använda. HR-V Sport imponerar på kurviga landsvägar trots att den faktiskt är en relativt hög crossover. Avsaknaden av fyrhjulsdrift märks inte av särskilt mycket och bilen är rolig att kasta runt snäva kurvor. De omarbetade stötdämparna gör att den ligger som ett tillplattat tuggummi på vägen, trots höjden.

När en bil står upprätt i kurvorna brukar det innebära att den är så hård att man framkallar diskbråck på vanliga vägar. Det är dock inte fallet med HR-V Sport. Komforten är inte så mycket sämre än i vanliga HR-V och den klarar av att tackla både ojämnheter i vägen och farthinder utan problem.

En av de viktigaste delarna i ett bilköp för HR-V:s målgrupp är praktikaliteten. Då är det tur att HR-V, även med tillägget ”Sport”, briljerar på just den punkten. Innerutrymmena är lika generösa som Lufsen i Lady och Lufsen och det finns förvaringsfack i överflöd. Sittdynan i baksätet går att fälla upp precis som stolarna i en biosalong. Det gör det möjligt att lasta in allt från golfbagar till uppblåsta badringar och andra stora ting. HR-V är en av de mest praktiska kompakt-SUV:arna på marknaden.

Ska man köpa en Honda HR-V så ska det göras med tillägget ”Sport” i modellnamnet. Prisskillnaden från en mellanutrustad, vanlig HR-V är relativt liten men körkänslan är på en helt annan nivå. HR-V Sport är en upphöjd och praktisk liten racer.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.3

Sammanfattning

Honda HR-V Sport är bra mycket rivigare att köra än den vanliga HR-V. Sport bjuder på samma förvaringsutrymmen och mer körglädje till ett väldigt rimligt prispåslag. Är man ute efter en oerhört praktisk racer är den något man bör kolla närmare på.