Test: Renault Captur Intens

Renault Captur Intens 130 EDC (2020)
Motor: 2-liters 4-cylindrig bensinmotor, 130 hästkrafter, 240 newtonmeter
Kraftöverföring: Sjustegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 9,6 sekunder
Toppfart: 193 km/h
Vikt: 1 381 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4227/1576/2003mm
Pris: 202 900 SEK (testbil cirka 300 000 SEK)

Renault Captur såg dagens ljus redan 2013 och var den första crossovern i B-segmentet, ett segment som är lika konkurrenskraftigt som poolmarknaden i Florida. Fransmännen har alltså haft ganska många år på sig att utveckla något vettigt. Frågan är om Renaults försprång innebär att Captur är så bra som segmentet kräver. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Renault Captur.

Exteriörmässigt är designen en boulet de canon (en fullträff på franska) och fransmännen har lyckats väl med att göra Captur estetiskt tilltalande. Proportionerna är bättre jämte föregångaren och bilen går att få i en kavalkad av olika färgkombinationer. På insidan möts man av en interiör som vid första anblick ser genomtänkt och högkvalitativ ut. Det första adjektivet hör absolut hemma, men kvaliteten är knappast något att skriva hem om. Det finns dock många praktiska fack och goda förvaringsmöjligheter. Sittpositionen är hög och insteget skulle klassas som bra för alla som är över 45. Stolarna är dock inte de mest ergonomiska då de saknar ordentligt med stöd för längre färder.

Vår Captur var försedd med framhjulsdrift (fyrhjulsdrift finns inte till någon Captur) och automatväxellåda. Den sistnämnda är en sjustegad dubbelkopplad historia som för det mesta hänger med i svängarna. Ibland upplevs den dock som ryckig och aningen trög. Växelväljaren är en total katastrof och det krävs en orimlig mängd fipplande för att få i rätt växel. Den manuella lådan är att föredra.

Trots sina 130 hästkrafter känns nya Captur förvånansvärt rapp och kvick men det är på bekostnad av komforten. Fjädringen är stenhård för att ge Captur mer dynamiska färdigheter vilket endast förstör körupplevelsen. Enligt mina kollega Karl som körde nya Captur i Grekland i fjol är de mer basutrustade bilarna bekvämare medan de fullsmetade förstörs av all extra vikt. Håll er borta från massa tung extrautrustning med andra ord. Vindljudet är påtagligt och vägljudet likaså; det sistnämnda beror på de onödigt stora fälgarna som må se bra ut men som också inkräktar på komforten.

Nya Renault Captur är en praktisk crossover vars design och image lär tilltala en hel del kunder. Den är bättre än föregångaren på alla sätt och vis och känns betydligt rappare än man anar. Tyvärr är infotainmentsystemet uselt och bilen är inte ens nästan så bekväm som den borde vara. Trots Renaults försprång inom segmentet når Captur alltså inte riktigt hela vägen fram. På det stora hela är det en bra bil men dess tillkortakommanden är för många i ett så tufft segment.

Betyg

Exteriör:
Interiör:
Körglädje:
Valuta för pengarna:
Relativ praktikalitet:
Ha-begär:
Relativ prestanda:
Teknik:
Motorljud:
Komfort:
Total poäng: 3.1

Sammanfattning

Renault Captur är i fullutrustat utförande för stötig och dyr för att ha överseende för det urusla infotainmentsystemet. Med tanke på att den växt på alla håll jämfört med generationen innan är den oerhört rymlig och praktisk men problemet är att konkurrenterna helt enkelt är bättre.