Porsche 911 Carrera T (991.2)
Motor
: 3,0-liter, 6-cyl, dubbelturbo, bensin, 370 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring
: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h
: 4,2 sekunder
Toppfart
: 290 km/h
Vikt
: 1425 kilogram
Mått (längd/bredd/höjd)
: 4527/1808/1285 mm
Pris
: Från 1 035 000 SEK (Testbil cirka 1 141 000 SEK)

Året är 1968 och i samma veva som The Beatles spelas för fulla muggar har Porsches ingenjörer i Stuttgart precis lanserat en puristisk version av sin relativt nya modell 911. Eftersom både R och S redan var upptaget fick det blev det bli det lite mer lågmälda tilläggsnamnet ”T” som på Porsche-språk betyder Touring. Grundtanken med modellen var att ta bort allt lull-lull och erbjuda mer körglädje till sina kunder. Nu, ett halvt sekel senare, gör modellen comeback och med samma tankesätt – ”less is more”. Frågan är bara om den är så rå som Porsche själva beskriver den? Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera nya Porsche 911 Carrera T.

För många tycks Porsches 911-utbud bli lika rörigt som årets valresultat, men faktum är att det är få biltillverkare idag som gör det så enkelt för både sina kunder och försäljare genom att ha ett sådant strukturerat och gediget modellutbud. Carrera T rör däremot om i grytan och ställer faktiskt till det i den annars perfekta mixen av modellversioner. Den placerar sig någonstans mellan en bas-Carrera och Carrera S men har fortfarande ambitioner att bli en sockerfri version av 911 GT3. Ni förstår ju själva, det blir rörigt.

Vad är då speciellt med Carrera T? Under bakluckan hittar vi Carrera-motorn på 370 hästkrafter men med T:et inkluderas mycket rolig utrustning redan från start. Till exempel får du sportchassit PASM från fabrik som sänker bilen 20 millimeter, ett skönare motorljud med hjälp av det standardmonterade sportavgassystemet och en bättre gasrespons med hjälp av Sport Chrono-paketet.

Totalt har Porsche bantat Carrera T med 20 kilogram gentemot bas-Carreran, men då får du offra baksätet och den enda musiken som du kan lyssna på är boxersexans muller, vilket egentligen bara är en fördel eftersom ljudet från motorn är magnifikt. Det är lika beroendeframkallande som Nocco är för femtonåringar och trots att 3-liters maskinen är turbobestyckad lyckas ingenjörerna hos Porsche bibehålla skönsången från boxersexan.

Motorns karaktär är heller inte förändrad från tidigare 911:or. Den är varvvillig och när nålen på varvräknaren passerat 4000 kommer Porsche-magin. Därifrån fram till varvstoppet är det som att hamna i en trans. Där och då finns bara du och din Carrera T. Det enda som hörs i kupén är en mekanisk symfoni av rang, och du hinner inte ens blinka förrän den fantastiska PDK-lådan skickat i nästa växel och hastighetsmätaren börjar visa siffror långt över de lagliga. Det finns nog allvarligt talat få bilar idag som kan klå den eufori som skapas i en Porsche 911 vid gaspådrag, och det är svårt att tro att bilen kommer från Tyskland. Med en sådan själ och karaktär i motorutrymmet börjar man fundera om det står ”made in Italy” på motorkomponenterna.

Känslan bakom ratten är dock väldigt tysk. Bilen är busenkel att ratta både i stadstrafik och vid mer inspirerad körning. Det betyder däremot inte att bilen är tråkig på något sätt. De två svarta piporna där bak smattrar ljuvligt vid gasuppsläpp även vid låga hastigheter och barnet kommer fram i en oavsett om bilen rör sig i 30- eller 100 km/h. Alla komponenter har ett samspel som ett rockband som turnerat med varandra i flera decennier eftersom PDK-lådan, styrningen och fjädringen gör ett exceptionellt bra jobb med att underhålla föraren.

Körupplevelsen är dock inte lika naken och rå som en GT-bil där allt är uppskruvat till elva. Det finns fortfarande en återhållsamhet i Carrera T som inte riktigt matchar den puristiska framtoning som Porsche vill framhäva. Även om den tyska biltillverkaren har jobbat hårt med smådetaljer som tygstroppar till handtag, lättviktsglas på bland annat bakrutan och mindre ljudisolering så känns det fortfarande som en ”vanlig” 911.

Det får däremot inte glömmas bort att bilen fortfarande är baserad på en vanlig Carrera. Med andra ord är det den minst sportiga modellen av 911:an som finns på marknaden och ändå lyckas Carrera T leverera en rejäl dos av underhållning och prestanda. Det är anmärkningsvärt och det går inte förneka att bilen är välutrustad redan från fabrik. Trots att priset är cirka 100 000 kronor dyrare än bas-Carreran är bilen mer eller mindre nyckelfärdig. Porsche har helt enkelt valt ut allt du behöver för att få rynkor från smilgroparna på rekordkort tid. Det enda som krävs av dig är att välja kulör och om du vill ha baksäte och radio eller ej.

Grundpriset på 1 035 000 kronor är dock farligt nära Carrera S som har mer effekt och större bromsar, men Carrera T är ett bättre alternativ ur körglädjeperspektiv. Den är mer personlig och udda, och om den dessutom väljs med den manuella växellådan kommer man närmare den puristiska körkänslan man vill åt. Porsche behöver däremot skala av mer på utrustningen och priset för att kunna leverera den grundidé som T:et på bakluckan stod för 1968 även 50 år senare.

BETYG
Exteriör
9
Interiör
9
Körglädje
10
Valuta för pengarna
8
Relativ praktikalitet
9
Ha-begär
9
Relativ prestanda
9
Teknik
6
Motorljud
10
Komfort
8
Redaktionens Porsche-entusiast och Blocketnörd som älskar ingenjörskonst.