Renault Clio introducerades redan år 1990 och blev då snabbt en populär småbil i Europa. Generationerna efter den första växte till sig och fick nya karossformer som var rundare än jultomtens mage. Clio har sålts i över 15 miljoner exemplar sedan lanseringen och bara sedan 2013, då den senaste generationen såg världen, har märket lyckats kränga 2,6 miljoner bilar. Att Clio fortfarande är hetare än sandstränderna i Grekland under högsäsong är alltså ingen hemlighet, och nu är en ny generation här. Den femte generationen Clio är mer lik sina storasyskon Megane och Talisman än någonsin. Vi tog oss ner till Lissabon i Portugal för att ta reda på om nya Renault Clio har vad som krävs för att bli en fortsatt succé i småbilsdjungeln.

Som många andra bilmärken är även Renault inne på att en bil ska vara mer än bara ett transportmedel. Den ska vara en plats man trivs i och den ska kännas personlig för föraren. Det satsas stort på elektrifiering, kommunikation och autonom körning. Clio blir en av de första bilarna som matas full med teknik, och funktioner som ska vara ett steg in i den autonoma världen. Det kommer även att lanseras en hybridversion, men den väntas dyka upp någon gång under 2020.

Vad är nytt?
-Design som följer märkets övriga modellutbud
-Mer högkvalitativ interiör med större skärm
-Bättre förvaringsutrymmen
-Mer plats för passagerare i baksätet
-Ny orange och blå exteriörfärg

Så fort jag såg nya Clio utanför Lissabons flygplats kunde jag konstatera att den är den snyggaste Clion hittills. De tidigare generationerna har enligt mig inte varit särskilt fagra men den nya ser stilren ut, från alla håll. Clio är en viktig bil för Renault och det märks att designavdelningen har varit relativt konservativa med den nya exteriören. De C-formade framljusen består helt av LED-lampor och utseendet följer nu mer märkets övriga modellutbud. Även bakdelen har fräschats upp och baklyktorna är nu formade i en 3D-effekt.

Renault har jobbat hårt för att man ska trivas i kupén. Materialen är nya och de flesta ställen är mjuka när man rör vid dem, för att slippa känslan av billig plast. Interiören pryds nu mer av två skärmar. En vertikal skärm à la Volvo för infotainmentsystemet och en bakom ratten som ersätter hastighets- och varvmätarna. Båda skärmarnas grafik är lika färgglada som prideparaden och upplösningen är förvånansvärt hög. Det finns dock fortfarande detaljer som drar ner på helhetsintrycket. Bakdörrarna låter exempelvis som att de är tillverkade av återvunna aluminiumburkar när de stängs och sätena är inte särskilt ergonomiska. På det stora hela är det dock ett klart lyft från tidigare generation.

 

Motorer:
Bensin
-1,0-liters, trecylindrig, 75 hästkrafter, 95 newtonmeter
-1,0-liters, trecylindrig, 100 hästkrafter, 160 newtonmeter
-1,3-liters, fyrcylindrig, 130 hästkrafter, 240 newtonmeter

Diesel (ännu oklart om det kommer till Sverige):
-1,5-liters, fyrcylindrig, 85 hästkrafter, 220 newtonmeter
-1,5-liters, fyrcylindrig, 115 hästkrafter, 260 newtonmeter

Vi fick möjligheten att provköra två motoralternativ. Den förväntade storsäljaren, en trecylindrig bensinmotor med 100 hästkrafter och en mer prestandainriktad variant, en fyrcylindrig bensinmotor med 130 hästkrafter. Provkörningen inleddes bakom ratten på 100-hästarsvarianten. Den är som väntat inget fartmonster men fungerar fint i stadsmiljö och känns oväntat vridstark på låga varv. Den upplevs som väldigt tyst, inte bara i långsamma hastigheter utan även i motorvägsfart. Den manuella lådan är inte särskilt distinkt, men tack och lov inte så grötig att man inte kan hitta nästa växel. Jag fick även pröva den 130 hästkrafter starka motorn som är kopplad till en sjustegad automat. Den känns, föga förvånande, snabbare och starkare än den mindre motorn, och upplevs sällan ansträngd tack vare den smidiga dubbelkopplingslådan.

Renault Clio är en mycket populär modell i småbilssegmentet. Det råder ingen tvekan om att den femte generationen är den bästa Clion någonsin. En trivsam interiör och stilrent yttre gör den till en värdig utmanare och ett vettigt val. Bilen kommer till Sverige i höst men några priser är ännu inte satta. Det utlovas dock en konkurrenskraftig prislapp och trots att den ännu är okänd är jag säker på att Clio kommer att fortsätta sin succé i småbilsdjungeln.

Redaktör och B-fotograf. Näst yngst på redaktionen och bäst på att köra fel. Ring för hämtning vid Stockholms stadshus och jag hittas kort därefter strax utanför Västerås på väg åt fel håll. Har en speciell förkärlek till bilar med gedigen kvalitet.