2020 Mercedes-Benz GLE 450 4MATIC SUV
Motor:
3,0-liter, rak 6:a, turbo, bensin, elektrisk kompressor, 367 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 2264 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4924/1772/1947 mm
Pris: Från 699 000 SEK (Testbil ca 1 000 000 SEK)

Mercedes kan onekligen klassas som en av bilindustrins pionjärer, ett faktum de inte tar för givet. Den utgående GLE:n är lika utdaterad som den amerikanska konstitutionen så när det kommer till den helt nya modellen har tyskarna minst sagt slagit på stort. Den är lika högteknologisk som Large Hadron Collidern i Schweiz med sanslöst många funktioner. Kruxet är att övriga bilmärken inte har tagit siesta vilket innebär att segmentet är sanslöst konkurrensutsatt. Låt oss ta reda på om Mercedes har gjort sin läxa genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz GLE 450.

Nya GLE har ett utseende som inte riktigt får till det vid första anblick, men det växer på en. Den ser både dyr och robust ut, och den mörkgröna lack som vår testbil hade bidrog onekligen till exklusiviteten. Exteriören kommer knappast att dra till sig blickar, designen är både konservativ och konventionell, precis som man förväntar sig i denna ända av segmentet. Dock är det en helt annan femma på insidan. Huvudfokus hos nya GLE är teknologi och bilen är fullständigt rågad med det.

Först och främst finns det nya MBUX-systemet (Mercedes-Benz User Experience) som man kan prata med (”Mercedes, sätt temperaturen till 20 grader” – som i mitt fall öppnade soltaket men ni fattar) vilket är hjälpsamt när man väl lär sig kommandona. De två enorma skärmarna innehåller mer information än Stockholms stadsbibliotek och är oerhört komplicerat; det lär ta den genomsnittliga Mercedes-kunden ungefär 400 år att lära sig allt.

Interiören är en kokong av läder och fantastiska material, och man är helt avskärmad från omvärlden. Luftfjädringen gör att bilen glider fram likt en luftballong och är en vidareutveckling av systemet man finner i Mercedes S-Klass. Grabbarna i Stuttgart har alltså inte snålat. Ljudsystemet är mirakulöst bra, sätena vinner flera ergonomipriser och i det stora hela är bilens insida verkligen helt fantastisk.

GLE 450 kommer utrustad med en 3-liters rak sexa som trycker ut 367 hästar och är försedd med EQ-boost som gör det namnet insinuerar – skjuter till med en liten elektrisk knuff för bättre respons. Resultatet är att bilen har en hel del tryck vilket 0 till 100-tiden avslöjar. Att hänga i ytterfilen på autobahn blir inte någon större svårighet. Kavalkaden av teknologi och den sofistikerade motorn resulterar i en upplevelse som domineras av känslan att det sker otroligt mycket bakom kulisserna. Man känner sig alltid väl omhändertagen.

GLE 450:s partytrick är just luftfjädringen som gör att bilen kan ”hoppa” sig loss om man fastnar i exempelvis djup sand, något vi självklart gjorde. I off-road-läget är markfrigången imponerande och med alla assistanssystem blir den idiotsäker. Vi åkte till en terrängpark i Floridas hjärta där det samlas sådana som kallar en husvagn ett hem och som raggar på sina syskon. Det krävs inte mycket för att lista ut att ögonbryn höjdes och att vi passade in lika mycket som kungen på rave. Nåväl, vi befann oss där för att testa ut GLE:s färdigheter uteslutande i konsumentrådgivningssyfte.

Bilen gjorde oerhört bra ifrån sig, och Mercedes terrängsläktband blev tydliga med hänsyn till hur den tog sig an alla hinder. GLE kändes tuff och otroligt kapabel, men vår framfart motades av de helt ordinarie däcken. Fjädringen bidrar även till exceptionell väghållning och det gick att sladda bilen (i sand) utan några som helst bekymmer. Även på landsväg är de dynamiska färdigheterna imponerande och bilen känns betydligt nättare än vad den är; i sport plus-läge är den förvånansvärt aggressiv.

Nya Mercedes-Benz GLE 450 är utan tvekan klassledande. Den är kopiöst lyxig och bekväm, fullsmetad med teknologi, briljant att köra, och uppfyller alla krav man kan tänkas ha. Bilen är verkligen enastående och om jag hade jobbat hos en av konkurrenterna hade jag varit väldigt orolig. Den är onekligen värd slanten och är minst sagt en revolution av föregångaren som var lika tråkig som en dejt med en glaciolog. Nya GLE är lika mångsidig som en tärning, och levererar över förväntan. Även om den utmärker sig på flera håll fokuserar den på det mest väsentliga – komfort, teknologi, och lyx istället för sportighet och varvtider. Beundransvärd är bara förnamnet.

BETYG
Exteriör
Interiör
Körglädje
Valuta för pengarna
Relativ praktikalitet
Ha-begär
Relativ prestanda
Teknologi
Motorljud
Komfort
Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.