Toyota Yaris GRMN
Motor: 1,8-liters, 4-cylindrig, bensin, 212 hästkrafter, 249 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 1135 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 3945/1695/1510mm
Pris: 308 900 SEK, men slutsåld

BMW, Mercedes och Audi är självklara märken att nämna i samband med prestandamodeller. Toyota är inte det. Ord som ”hybrid” och ”Prius” klingar knappast särskilt väl med spänning och adrenalin och det vill Toyota nu råda bot på med sina GRMN-bilar, en serie som ska krydda till modellutbudet. Först ut är Yaris GRMN som vi körde tidigare i år på bana i Barcelona. Nu har det blivit dags att testa den på hemmaplan. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och recensera Toyota Yaris GRMN.

GRMN är för Toyota vad M och RS är för BMW och Audi; en tokig prestandadivision med ett enda syfte: att bygga bilar som är så roliga som möjligt. Namnet står för Gazoo Racing Meister of Nürburgring vilket onekligen bådar gott för vad som komma skall. Först ut är lilla Yaris som har fått en superbusig exteriör makeover, en motor med oceaner av kraft, och en fjädring sänkt med 24 millimeter. 24 millimeter! Det är i sammanhanget lika mycket som om jag skulle operera bort mina ben. Resultatet är en riktigt elak småbil med riktigt sportiga ambitioner.

Så hur tar sig dessa sportiga ambitioner i uttryck? Huvudsakligen genom 212 hästkrafter och en manuell 6-växlad låda. Motorn behöver varvas ordentligt för att något ordentligt ska hända. Under 3000 varv känns bilen ärligt talat lite trög men när man närmar sig rödmarkeringen skriker den som om den vore i extas över hur fort det går. Yaris GRMN är en arg liten best med seriös banpotential. På allmänna vägar är den också riktigt rolig, men det är verkligen när man utmanar bilen som man får ut allra mest.

Växellådan är bra men inte lika bra som Mazdas och Hondas motsvarigheter. Den saknar lite definition i växlingarna men är samtidigt långt ifrån vag. Det är tveklöst roligt att arbeta med växellådan vilket också behövs för att nå alla de hästkrafter som står till förfogande. Samtidigt är det rentav livsfarligt att man vill varva ur alla växlar eftersom resultatet är högst olagliga hastigheter. Yaris GRMN lär knappast bli farbror blås favorit. Fjädringen är förvånansvärt lätt att leva med, men den är något för kort vilket knappast underlättar körning i farthindertäta områden.

Rent utseendemässigt är Yaris GRMN långt ifrån en vacker skapelse. Faktum är att Yaris egentligen är ganska ful, men i och med GRMN-ifieringen blir den i alla fall kaxig och tuff. Bakvingen är av tveklöst galna mått och de asymmetriska röd-svarta dekalerna får bilen att sticka ut ordentligt. Folk lägger minst sagt märke till den. Inredningen är inte särskilt märkvärdig bortsett från den greppvänliga sportratten och ett par rediga skålstolar från Gazoo. Körpositionen är på det stora hela god men som lång hade jag önskat att kunna sitta något lägre. Baksätet är ganska värdelöst men bagageutrymmet är enormt för en bil i den här storleksklassen. Men vem bryr sig egentligen om det? Yaris GRMN har egentligen bara ett syfte och det är att vara skitrolig och det är precis vad den är.

Toyota går ut riktigt starkt med Yaris GRMN. Bilen är briljant att köra, föredömligt hanterbar på gränsen och ser ut som om en liten grabb fick bestämma. Blir ni då sugna på att slå till på en? Lång näsa. Toyota tillverkar bara 600 stycken och alla är redan sålda. Därför lär du tyvärr aldrig ens få se en Yaris GRMN eftersom den är ovanligare än en hel del betydligt mer exotiska modeller. Jag ser dock fram emot att se vad tokarna på GRMN-avdelningen hittar på framöver för att döma av vad de har åstadkommit hittills lär resultatet bli helt fantastiskt.

BETYG
Exteriör
8
Interiör
6
Körglädje
9
Praktikalitet
7
Valuta för pengarna
8
Ha-begär
9
Relativ prestanda
8
Teknik
6
Motorljud
8
Komfort
4
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.