Test: Volkswagen GTI-kalas på Mantorp

Golf GTI kom för hela 42 år sedan och bar på ett namn som skulle prägla Volkswagen ett långt tag framöver. GTI är prestandaversionen av en vanlig bil och idag har märket tre modeller i småbils- och mellanbilsklassen som har fått äran att lägga till de tre bokstäverna i modellnamnet. Dessa är up!, Polo och naturligtvis Golf. För att visa hur kompetent och körglad trion är bjöd Volkswagen på en provkörning runt Mantorp för en möjlighet att få pressa bilarna runt den kurviga banan. Jag lade hastigt i Högsta Växeln i väntan på att få känna på hur GTI-bilarna skiljer sig åt och ta reda på vilken man egentligen ska välja.

Den första aktiviteten bestod av att köra bilarna från Södertälje till Mantorp i den härliga vårsolen. Det är en sträcka på lite drygt 18 mil och rutten bestod av en blandning av motor- och landsväg. Jag hoppade in i en Golf GTI och påbörjade etappen med en långsträckt landsväg jämsides med motorvägen. Det märktes snabbt att Golf GTI fungerar utmärkt som vardagsbil. Den är inte obekvämt hård och den beter sig som en helt vanlig Golf så länge man inte planterar högerfoten i golvet. Vill man ha roligt är det bara att lägga i sportläget och låta kraften matas ner i backen genom framhjulen.

Efter ungefär halva sträckan bytte jag till den klart mindre up! GTI. Den bjuder inte på samma fartsensation som Golfen men hoppar runt mer och känns lika livlig som en sexåring som fått en sockerkick, oberoende av vilken väg man väljer.

Dagen efter var det dags att pröva bilarna på riktigt och vi begav oss därför till Mantorp Park. Tyvärr valde vädergudarna att det just den här dagen skulle regna mer än under regnperioden på savannen i Tanzania men med gott humör var jag redo att pressa bilarna runt den kurviga banan. På plats var även rallymästaren och rallycrossföraren Petter Solberg samt värmlänningen Johan Kristoffersson som skulle ge stöd och tips under dagen.

Bankörningen började med uppvärmning som bestod av att köra slalom med bilarna runt ett par koner för att kunna bilda sig en uppfattning om de olika personligheterna som varje GTI-modell bjuder på. Jag trodde att regnet skulle få bilarna att halka runt mer än självaste Bambi på is med det visade sig inte vara fallet. Trots relativt höga motoreffekter och framhjulsdrift lyckades instruktörerna leda oss runt banan som en tam flock får i högt tempo.

Volkswagen Golf GTI
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 245 hästkrafter, 370 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda DSG, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,2 sekunder
Toppfart: begränsad till 250 km/h
Vikt: 1409 kg
Pris: från 309 900 SEK

Efter uppvärmningen var det dags att släppa på bilarna runt banan. Eftersom vi fick byta mellan up!, Polo och Golf lika frekvent som politiker bryter sina vallöften var det enkelt att jämföra de tre bilarna med varandra. Golf är definitivt den mest behärskade, trots att den har 245 hästkrafter under huven. Den är som den äldre, visa personen i en liten by som har svaret på alla frågor. Den upplevs som stabil i alla farter och man kan komma in i en kurva i hög fart och ändå stanna kvar på banan trots att det inte borde vara möjligt enligt fysikens lagar. Det märks att den har varit med länge och är förfinad till max.

Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 200 hästkrafter, 320 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda DSG, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: 237 km/h
Vikt: 1355 kg
Pris: från 245 000 SEK

Polo GTI bjuder på samma känsla som Golf levererar. Den är lite nättare, och det hjälper sannerligen manövreringen i tajta krökar och att hålla bilen i schack i långa kurvor. 2,0-liters motorn med 200 hästkrafter känns aldrig slö och med DSG-växellådan gör den 0-100 kilometer i timmen på 6,7 sekunder medan Golfen klarar sprinten på 6,2 sekunder.

Motor: 1,0-liters, 3-cylindrig, bensin, 115 hästkrafter, 200 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,8 sekunder
Toppfart: 196 km/h
Vikt: 1070 kg
Pris: från 169 900 SEK

Up! GTI är definitivt den mest lekfulla av de tre. Den studsar runt och lutar gärna i kurvorna och det gör att man som förare får ett leende på läpparna. Up! GTI bryr sig inte om varvtider eller om att sätta fartrekord utan den gör sig bäst på kurviga landsvägar, eller inne i stan för den delen. Den svagare motorn gör att man inte riktigt kan hänga med de andra GTI-bilarna på banan. Det säkerställer dock att man nästan aldrig bryter mot hastighetsgränsen hur hårt man än pressar den lilla trecylindersmotorn med 115 hästkrafter.

Både Golf GTI, Polo GTI och up! GTI är kompetenta bilar, på sina egna sätt. De två förstnämnda hanterar bankörning galant medan minstingen up! är en livlig krabat som bjuder på körglädje på ett helt annat sätt. Min personliga favorit är Polo GTI tack vare dess nätta uppförande men det råder ingen tvekan om att alla Volkswagens GTI-bilar är ruskigt bra vare sig det gäller en tur till mataffären eller bankörning i ösregn.