Test: Volvo XC40 T5

Volvo XC40 T5 AWD
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 247 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 6,5 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Vikt: 2180 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4425/1863/1652 mm
Pris: 401 900 SEK
(Testbil ca 500 000 SEK)

Volvo har snart ett helt förnyat modellutbud och det verkar som att varje ny modell är ännu viktigare för deras framgång än den som kom före. Näst på tur står nya XC40 som är den minsta hingsten i stallet. Den är tänkt att tilltala en ung och trendmedveten målgrupp, en målgrupp som ska bli ytterligare lite mer lockad av det faktum att man kan abonnera på bilen. Låt oss ta reda på om den nya modellen är Sveriges bästa bil eller något vi helst skulle ha sluppit genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Volvo XC40 T5.

Den som är ute efter mest utrymme för pengarna kan genast sluta läsa. XC40 köper du för att den är trendig och attraktiv och det är den vinkeln den här recensionen också kommer att anta. Du som bryr dig mer om vilket märke du har på brallorna än att de saknar hål och slitage redan från fabriken kommer att älska XC40:s design.

Den slår en perfekt balans mellan unicitet och märkestillhörighet. Baklyktorna tar uppenbar inspiration från gamla V40, och fronten är mer aggressiv än någon annan Volvo samtidigt som man inte misstar den för något annat. Synd då att fälgarna som testbilen var utrustad med fick ekipaget att se ut som om det hör hemma i en kundvagnsparkering.

Samma visa fortsätter på insidan. Den som någonsin har suttit i en nyare Volvo kommer omedelbart att känna igen sig, men några detaljer utmärker XC40 från dess syskon. Kvalitetskänslan är nämligen inte i närheten av lika hög som den man får i en XC60 eller V90. Vissa knappar är nya och känns som om de hör hemma i en av Kias billigare modeller.

Detsamma gäller plasterna som används i dörrarna och på instrumentpanelen vilka både ser och känns avsevärt mycket sämre än vad man får i de större modellerna. Om image är det minsta viktigt för dig kommer interiören i XC40 att göra dig besviken.

Då tänker ni att man får vad man betalar för, men faktum är att XC40 inte är särskilt mycket billigare än XC60, och inte mycket mindre heller för den delen. Insidan är mycket plastigare men Volvo tar ändå saftigt betalt för det. Så vad betalar du då för? Enligt mig är det inte bara en tuffare design utan  betydligt vassare köregenskaper.

Bilen är faktiskt genuint rolig att köra, vilket inte kan sägas om någon annan av Volvos modeller. Dessutom har inte komforten fått bli lidande. Om du dessutom väljer T5-motorn får du nästan 250 hästkrafter vilket känns sportigt. Perfekt för att imponera på dina vänner. XC40 är tveklöst den bästa bilen som Volvo bygger just nu sett från förarens perspektiv.

Något annat som bör nämnas är det faktum att nya XC40 går att abonnera på. Skillnaden mellan att privatleasa och abonnera är hårfin, men tanken är att den som abonnerar inte heller ska behöva bry sig om försäkring, service, eller däckbyten. Priset för det kalaset är dock 6 700 riksdaler i månaden i 24 månader vilket jag tycker låter dyrt. Jag kan ändå erkänna att det säkert kan vara ett attraktivt erbjudande för den som avskyr ansvar och förpliktelser, vilket ändå passar de som förespråkar delningsekonomi.

I slutändan är Volvo XC40 en nästan perfekt livskompanjon, givet att priset inte avskräcker dig. Den är snygg, trendig, bra att köra, bekväm, tillräckligt praktisk, men interiören är för plastig. Lite som att gå på dejt med en tjej som är vacker, och rolig, men som röstar på Miljöpartiet. XC40 är alltså perfekt på utsidan, och nästan perfekt på insidan, men bara nästan.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Nya Volvo XC40 är inte riktigt så bra som många påstår. Visst är den vass att köra och titta på men priset och interiören är två stora nackdelar.