Test: Honda Civic Type R vs Ford Focus RS

Segmentet som går under namnet ”hot hatches” har utvecklats till oigenkännlighet under de senaste 30 åren. En gång i tiden var det VW Golf GTI och Peugeot 205 Rallye som dominerade löpsedlarna med sina busbenägna chassin och pigga motorer på över 100 hästkrafter. Idag har segmentet vuxit så pass mycket att man knappt blir omnämnd om man inte har över 300 hästkrafter.

Tekniken ska vara direktbesläktad med motorsportprogram och utseendet måste vara iögonfallande. Honda och Ford är två av de främsta producenterna när det kommit till hot hatch-segmentet och har gjort två helt olika tolkningar på vad de anser vara den bästa vardagsräsern. Honda erbjuder Civic Type R med framhjulsdrift och Ford har fyrhjulsdrift i sin Focus RS. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om USA eller Japan är att föredra när det kommer till optimal prestanda i form av en halvkombi.

Att bestämma vilken av dessa två bilar som ser bäst ut är i stort en smaksak. Ford har till synes använt ett hagelgevär laddat med RS-logotyper och sedan avfyrat ammunitionen över hela bilen. Den ljusblåa färgen är i mina ögon tilltalande och alla RS-emblem hjälper omgivningen att förstå att detta inte är någon hyrbil från Hertz som är ute och brummar.

Honda har också valt att avskilja sin Type R från vanliga Civic, men har tagit det hela ett steg längre. I bak finner man en enorm vinge, tre utblås i olika storlekar och fronten pryds av breddade skärmar samt en böljande huv. Jag föredrar Focusens utseende eftersom den inte är riktigt lika överarbetad, trots att den fortfarande är iögonfallande.

Båda bilarna har turbomatade fyrcylindriga motorer. Ford vinner när det kommer till total effekt då den har 350 hästkrafter, men Type R är ledande när det kommer till teknik. Vad jag egentligen menar är att Honda har sitt finurliga VTEC-system som låter dig ha en mysig vardagsmotor på låga varv och ett frustande monster på höga. Därför föredrar jag kraftleveransen hos Hondan, den är mer tilltalande att jaga höga varv med och uppmanar föraren till att verkligen pressa.

Type R har 310 hästkrafter som matas till framhjulen via en differential som utvecklats av nyexaminerade ingenjörer från Hogwarts. Det är fullkomligt otroligt hur en bil med så mycket hästkrafter på framhjulen inte rycker i ratten, utan istället planterar kraften och hela tiden finner grepp vid instyrning. Forden blir tack vare fyrhjulsdrift och mer effekt bra mycket mer snabbare, men det känns som en större ingenjörsmässig bedrift att köra Hondan i samma hastighet som Forden.

Båda bilarna har manuella lådor vilket jag ser som en seger för motorentusiaster världen över. I ärlighetens namn är båda lådorna grymt bra och de passar perfekt för bankörning. Slagen känns aningen bättre i Hondan men överlag föredrar jag att växla i Forden. När man drar upp tempot i bilarna märker man tydligt vad som särskiljer dessa två smällkarameller åt.

Civic Type R har ett chassi och en styrning som är i det närmaste perfekt. Man får verkligen en genuin racing-känsla på vanliga vägar. Focus RS har minst lika imponerande dynamiska egenskaper, men adderar även en matsked förtroende tack vare fyrhjulsdriften (såvida man inte har drift mode ikopplat). Oavsett vilken bil du väljer går det med säkerhet att säga att båda kommer att inbringa breda leenden på läpparna när det vankas kurvattack.

Vad som främst skiljer bilarna åt är teater. Civicen är lätt att imponeras av för dess ingenjörsmässiga bedrifter, men Focusen är lätt att älska tack vare dess omogna (underbara) partytrick. Motorljudet i Forden är underbart och påminner lite om de raka femmorna som en gång mullrade i svenska skogar under Grupp B-tiden.

Civic Type R är i motsats förvånansvärt tyst och det råder inte alls samma känsla av svartklubbsparty när man gasar på. Focus RS går även att leka en hel del med tack vare funktioner som drift mode, en ordentlig krycka och en smart fyrhjulsdrift. Dessutom måste det sägas att Forden är otroligt mycket snabbare än Hondan under vardagliga förhållanden tack vare dess drivning på alla fyra.

Är man ingenjör och vill bli imponerad är Honda Civic Type R bilen för dig, är du en vanlig människa som uppskattar smatter, grym acceleration och enastående köregenskaper bör du istället välja Focus RS. Det är även därför Ford Focus RS vinner denna duell, den är helt enkelt för rolig och för underbar för att inte göra det.

Betyg

Helhetsintryck - Focus RS:
Helhetsintryck - Civic Type R:
Total poäng: 4.3

Sammanfattning

Är man ingenjör och vill bli imponerad är Honda Civic Type R bilen för dig, är du en vanlig människa som uppskattar smatter, grym acceleration och enastående köregenskaper bör du istället välja Focus RS.