Premiärvisning av nya Cupra Ateca i Barcelona

För inte alls länge sedan meddelade Seat att Cupra blir ett eget prestandamärke. Högsta Växeln var på plats i Barcelona för att få en exklusiv premiärvisning av varumärkets rykande färska Cupra Ateca innan Genève-mässan.

Redan innan vi äntrar den industriella och betongbeklädda eventlokalen blir det tydligt att detta inte är Seats event, detta är Cupras event. De spralliga färgerna som vi annars är vana vid från den spanska biltillverkaren är som bortblåsta. Här är det matta och råa färger som kommer att bli ett signalement för varumärket.

Väl inne på presskonferensen blir det inte mindre effektfullt. Det är snygga 3D-illusioner och Seats presentatörer är tydligt stolta över företagets framgång de senaste åren. Presentationen skiftar dock snabbt fokus till racing vilket sedan snyggt leder in oss på varumärket Cupra.

Ledorden i prestandamärket förkortas USP – Uniqueness, Sophistication och Performance. Dessa adjektiv är uttjatade sen lång tid tillbaka men blir väldigt passande när märkets lanseringsmodell, Cupra Ateca, rullar in och tar den förväntansfulla publikens uppmärksamhet.

När porten öppnar sig och bilen körs in genom en stämningsfull ljus- och ljudshow smattrar det livligt från pressens alla kameror. Atecan ställs snyggt in på tvären och inbringar direkt en känsla av pondus och självsäkerhet. Karossen har en mörkgrå metalliclack som snyggt matchas med svarta detaljer och givetvis den kopparfärgade tribal-liknande loggan. Färgvalen är enkla, men det är modernt, stilrent och sportigt. Inredningen följer samma mönster och har också fått sig en Cupra-makeover med sportstolar, massvis med alcantara och läckra kopparfärgade kontrastsömmar. Kupén har en sportig elegans gör mig sugen på att köra bilen.

Vad är nytt för Cupra Ateca?

300 hästkrafter, fyrhjulsdrift och DSG-låda

Sportigare exteriör och interiör

Det blir inte sämre när det under motorhuven gömmer sig 300 hästkrafter som tillsammans med en effektiv sjustegad dubbelkopplingslåda och fyrhjulsdrift erbjuder en perfekt mix av både körglädje och praktikalitet. Fortkörningsböter kan med andra ord bli en vanlig företeelse om den högra aluminiumpedalen blir nedtryckt lite för länge.

Trots att Cupra Ateca i sig är imponerande, är det framtidsplanerna med varumärket som sticker ut och som kommer att förändra synen på Seat framöver. Varumärket ska nämligen sätta sin prägel på mycket mer än bara bilar. Bland annat visas kläder, diverse accessoarer och cyklar på eventet som är en del av den ambition som finns att prestandamärket ska bli ett livsstilsmärke.

Vad kan vi vänta oss i framtiden?

Upp till sju nya Cupra-modeller

Hybriddrivlinor

Det läggs med andra ord väldigt mycket resurser på Cupra och frågan är om Seat tagit sig vatten över huvudet? Vi lever trots allt i en miljöorienterad värld idag, och hybrider säljer som smör i solsken. Cupra är dock mer lekfullt och ungdomligt än tidigare, och det finns egentligen ingen konkurrent i nuläget som erbjuder något lika sportigt och prisvärt. Det kan man vinna mycket nya kunder på, till exempel lär pojkspolingar som mig själv bli mer nyfikna vad Seat har att erbjuda.

Atecan är dock bara en i mängden av alla bilar från Seat som ska få en behandling av Cupra. Innan presentationen avslutas visar man upp att Cupra Ibiza och Cupra Arona är på ingång, och att det finns planer på upp till sju nya Cupra-modeller i framtiden. Det är med den kaxigheten och all-in-attityden som gör varumärket unikt och spännande. Förmodligen kommer det att vara en nyckel till framgång, och det ska bli intressant att följa vad som händer på marknaden när Cupra börjar ta mer plats.