Volkswagen Up GTI provkörd i Monaco

För 42 år sedan lanserades en bil som skulle komma att bli en ikon, och namngivare av en hel klass. Modellen i fråga är naturligtvis Volkswagen Golf GTI som med sin fjäderlätta vikt och, på den tiden, väldiga mängd hästkrafter lyckades definiera en hel era. För varje ny generation blev dock Golf GTI både större och tyngre vilket förvisso kompenserades med ännu mer hästkrafter men känslan av en pytteliten skolåda på hjul förlorades ändå någonstans på vägen. Tills nu. Välkomna nya Volkswagen Up GTI, som siktar på att vara en andlig efterträdare till legenden från 70-talet. Bilen har enorma skor att fylla, men lyckas den med det? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln, bege oss till Monaco och provköra nya Volkswagen Up GTI.

En snabb glimt på bilens faktablad är en mycket god start. Up GTI har bara 115 hästkrafter (fem mer än Golf GTI Mk 1) vilket må låta som att beväpna sig med en brödlimpa inför ett slagsmål, men bilen väger inte mer än ett ton. Dessutom har den vanliga fem-växlade manuella lådan fått ge plats för en lite sportigare sex-växlad modell. På pappret uppfyller alltså Up GTI allt den ska men känns den lika livlig och lättsam att köra som jag föreställer mig att ett motoriserat höstlöv skulle göra?

Motorn brummar lite försiktigt på tomgång, men gasen i botten resulterar i ett minst sagt sportigt ljud. Bli dock inte lurad, det är inte äkta. Volkswagen förstärker nämligen motorljudet i högtalarsystemet vilket bidrar till känslan av att köra en miljon knyck när man egentligen bara gör 43. Det märks att Volkswagen har styvat till hela paketet. Allt från chassi till växellåda känns nu mycket bättre än det gör i de lite tråkigare modellvarianterna.

Få dock inte för er att nya Volkswagen Up GTI är en hård bil, tvärtom. Den lutar och kränger flitigt i kurvor, och är på så vis antagligen den mjukaste prestandamodellen jag någonsin har kört. Vanligtvis skulle detta vara livshotande kritik, men faktum är att det i Up GTI:s fall förser bilen med ännu mer karaktär, och det är det som är så härligt med just Up; den har så mycket charm och karaktär att jag nästan blir lite generad.

På kurviga vägar i bergen som omger den franska rivieran beter sig Up GTI alldeles ypperligt. Den är inte på något vis den snabbaste bilen med mest grepp, men det är inte det den försöker vara. Syftet med Up är att den ska vara roligast i klassen och ingen kan någonsin påstå att den inte är det. Du kan köra den som en riktig huligan utan att äventyra varken din eller dina medtrafikanters hälsa. Bilens prestandasiffror må visserligen skrika ut ”LAGOM” men jag kan glatt avslöja att körupplevelsen är allt annat än lagom.

Allt är naturligtvis inte frid och fröjd. Volkswagen har valt att tvinga föraren att installera en app på sin smartphone och sedan montera den på instrumentpanelen och låta den agera infotainmentsystem. Detta fungerar inte. Appens gränssnitt är förvirrande och GPS:en är smått förståndshandikappad. Dessutom saknar stolarna de ergonomiska egenskaper som man kan förvänta sig av en GTI, styrningen är för lätt för att vara tillräckligt kommunikativ, och det förbannade antisladdsystemet går inte att döda, hur febrilt man än trycker på diverse knappar.

Volkswagen har lyckats tillverka en bil som är helt klasslös men samtidigt hejdlöst rolig. Det skulle inte förvåna mig om den kommer att helt ta över Monacos gator inom en snar framtid. Up GTI ska vara enkel, körglad och framför allt billigare än man tror. Bilen kostar dock från 170 000 riksdaler och jag kan inte låta bli att tänka att det är någon tusenlapp för mycket för att den ska kunna klassas som extremt prisvärd. Att man ändå får valuta för pengarna råder det dock ingen tvivel om, och GTI:n är ett solklart val för den som är sugen på en Up. Up GTI är lite som en mini-gris, inte briljant på pappret, men alla älskar den ändå för dess charm och spralliga personlighet. Detta gör den till en av de mest attraktiva bilarna till salu idag.