ÅHVB Finalist #8: Alpina B7

Låt mig inleda med att redogöra för vad jag letar efter i en bil: prestanda, komfort, stil, och diskretion. Av den smått obegripliga mängd bilar som jag har haft den oerhörda förmånen att få testa i år har en modell utmärkt sig särskilt när det kommer till ovanstående kriterier, nämligen Alpina B7.

De som inte känner till Alpina behöver inte skämmas eftersom de är en relativt liten aktör i biluniversumet. Premissen är enkel, de tar BMW:s modeller och förbättrar dem, på ett utomordentligt utsökt vis. När trimmare som Brabus och Hamann tenderar att strössla diamanter över hummern för att på så vis göra den oätlig, adderar Alpina istället lite försiktigt tryffel som på ett subtilt sätt förhöjer smakupplevelsen till skyarna.

En Alpina är inget skrikigt statement om överflöd och opulens. Istället talar man om för den delen av omvärlden som har koll att man har en oerhört förfinad smak, både på insidan och utsidan. En Alpina-förare klär sig i blå kostym, vit skjorta, och ett par svarta handgjorda engelska oxfords. Det är nästan mer vulgärt att köra en 320d än en Alpina B7. Jag älskar det!

Alpina B7 är inte bara otroligt smakfull, men också sanslöst snabb och bekväm. Under huven sitter en V8 med 608 hästkrafter vilket naturligtvis är mer än vad som krävs för att vinna över de flesta kaxiga tonårsförare vid rödljusen. Inte för att en Alpina-förare någonsin behöver hävda sig.

Med ovanstående i åtanke går det inte att påstå att Alpina B7 är något annat än världens bästa bil, och därför också givetvis Årets Högsta Växeln-bil. Den har allt som man någonsin vill ha och kommer sannolikt aldrig att kännas utdaterad eller föråldrad. Ett köp av den idag kommer alltså antagligen att vara det sista du någonsin gör. Varför skulle du någonsin vilja ha något annat?