ÅHVB Finalist #5: Volvo V90
Kör man dagens tjänstebilsfavoriter är det ofta man förundras av hur lika de är varandra vad gäller körsätt och kvalitet, men när jag fick möjlighet att ratta en Volvo V90 var det kärlek vid första ögonkastet. Bilen var lackerad i en silverkulör som var minst lika skinande som Drottningens tiara på Nobelmiddagen, och fälgarna såg ut att tillhöra en konceptbil.
När dörren öppnades slog en frisk läderdoft mot mig som snarare hör hemma i en brittisk lyxkryssare än i en bil som har ett bagageutrymme lika stort som en lagerlokal. Jag trodde aldrig att jag skulle säga det, men jag fick faktiskt starka vill-ha känslor av en Volvo.
Årets Högsta Växeln-bil är dock inget skönhetspris, och tur är väl det, för Volvo V90 erbjuder så mycket mer än bara utseende. Körkänslan är för första gången på länge både sportig och alert, och det tack vare den nya SPA-plattformen. Chassit har gjort en sådan vändning att det är lätt att tro att ingenjörerna på Volvo har utfört ett industrispionage hos sina tyska konkurrenter.
Det finns dock så många bilar idag som gör det V90 kan, så varför då nominera den till årets Högsta Växeln-bil? Jo, den omvandling som har skett på folkhemskärran V70 borde vara omöjlig att göra på så kort tid. Göteborgarna har, på under ett decennium, lyckats förvandla en tråkig och intetsägande modell till något man nu förknippar med lyx, design och kvalitet – det är Nobelprisnivå.
Volvo utvecklar nu mer premiumbilar och V90 bevisar att körglädje och design är lika viktigt för den svenska biltillverkaren som hur många Ullaredkassar som får plats i bagageutrymmet. Det är ett stort steg för den svenska bilindustrin, och det är just därför Volvo V90 förtjänar att bli årets Högsta Växeln-bil.