Test: Skoda Octavia Combi

Skoda Octavia Combi 2,0 TDI 150 4×4 DSG (2017)
Motor: 2-liters diesel, fyra cylindrar, turbo, 150 hästkrafter, 340 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,4 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1515 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4670/1460/1810 mm
Pris: Från 260 900 SEK

Skoda växer sig allt mer populär i Sverige och det finns inga tecken på att denna trend svalnar. Vill man fortsätta växa räcker det inte med att bara bygga bra bilar och nöja sig där. Vill man nå toppen måste man hela tiden utveckla och uppdatera. Skoda har försökt att göra precis detta och därför ser vi en myriad av nya modeller som konstant presenteras. Märkets storsäljare Octavia har följaktligen uppdaterats för att hänga med i utvecklingen. Vi testar nya Octavia Kombi med fyrhjulsdrift för att ta reda på hur långt volymmodellen har kommit. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se precis hur mycket bil som är bil nog.

Utifrån har den största förändringen i mina ögon skett i fram. Framlyktorna är numera delade i två separata par vilket enligt mig inte är det mest lyckade designdraget någonsin. Annars är silhuetten och bilens övriga proportioner väldigt lik föregångaren. Det innebär en praktisk form som inte nödvändigtvis drar till sig blickar, lite som ett pendeltåg.

Inuti visar Skoda att man fått kläm på att bygga interiörer. Det märks tydligt att man är familjemedlem i VW-gruppen och alla reglage har en väldigt hög lägstanivå när det kommer till kvalitet Nytt infotainmentsystem innebär fenomenal upplösning och bra användarvänlighet. Tyvärr kan man inte få samma digitala instrumentkluster som Volkswagen, Audi och Imperiets rymdflotta erbjuder till sina fordon. De analoga mätarna som erbjuds fungerar dock lika bra som något digitalt alternativ. Att sitta i Octavia känns riktigt bra, man gör sig fort hemmastadgad, den ljusa klädseln är tilltalande och det finns en hel del små designgrepp som inlägget mot dörrhandtagen vilka är en fröjd att se på.

När det ska ut och köras har man en sjustegad DSG-låda, 150-hästars diesel och fyrhjulsdrift till sitt förfogande. Om du har tagit ut ett lån på bilen och planerar på att betala tillbaka lånet genom street racing kan jag säga att du bör planera om. Här finns inga bländande fartresurser men det har heller aldrig varit tanken. Även om jag stundtals kan sakna dieselsnurran på 190 hästkrafter måste jag säga att denna motor klarar 99% av alla utmaningar den ställs emot i vardaglig körning. Dessutom är den dubbelkopplade lådan så pass smidig att den kramar ut all effektivitet ur motorn som går att hämta.

Med VAG:s plattform och fyrhjulsdrift blir körningen väldigt trygg. Bilen är komfortabel mer än något annat, men samtidigt väldigt stabil. Varken förare eller passagerare behöver vara rädda för att Octavia ska bli nervös i höga hastigheter eller att några rotfyllnader ska trilla ut. Med andra ord är köregenskaperna perfekta för en flerbarnsfamilj.

Allt som allt är Skoda Octavia en bil för dig som vill ha någonting som gör det essentiella riktigt bra. Troligtvis har köparen familj, heltidsjobb och ett sunt förhållningssätt till pengar. Det är en riktigt bra bil som gör allt den behöver göra lite bättre än vad man förväntar sig. Att man kan få plats med både midsommarstång och julgran i bagaget är bara ett plus.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.5

Sammanfattning

Skoda Octavia i kombiutförande och 150 hästar stark visar sig vara precis lite mer än vad som behövs. Tänk en klassisk mosbricka med en hint av tryffelströssel, ungefär så upplevs Octavia. Vill du ha en praktisk och bra bil, men inte något vulgärt märke i fram? Då är Octavia helt rätt för dig.