Test: Mazda CX-5
Mazda CX-5 Optimum 2017
Motor: 2,2-liters, 4-cylindrig, diesel, 175 hästkrafter, 420 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad automat, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 206 km/h
Vikt: 1610 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3550/1680/1842 mm
Pris: 359 000 SEK
(Testbil ca 380 000 SEK)
Mazda har sedan 2012 haft en lagom stor suv till ett lagom högt pris i sitt modellutbud. Bilen heter CX-5 och ska vara familjefarkosten för de som inte vill somna bakom ratten av tristess. Prisvärda SUV:ar verkar vara något som tas emot med öppna armar av de flesta människor och därför fick modellen snabbt stor framgång på marknaden. Första generationen CX-5 hade motsatsen till en upphetsande design med ointressanta former och linjer från alla vinklar. När nya Mazda6 och Mazda3 kom såg de ut som något vinden hade skapat, designen var aggressiv och formerna svepande vackra. Detta är även något man får smaka på i samband med deras nya suv. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Mazda CX-5.
Design är en betydande del av Mazdas varumärke. Det är inte många andra bilmärken som lyckas med att designa en fullstor kombi, Mazda6 i det här fallet, som är en fröjd för ögat. Nya CX-5 ser ut att glida genom luften som en inoljad svala med de svepande linjerna som enligt mig får bilen att se mindre och smidigare ut än vad den egentligen är.
Allt i fronten är mindre och smalare än tidigare vilket påminner om en fotomodell som kisar för att se cool och tuff ut. Jag skulle inte vilja påstå att den sticker ut särskilt mycket utan den smälter lätt in i trafiken. Den röda färgen som klädde testbilen lyste dock upp som en pigg unge som utstrålar energi i skolmatledet. Nya CX-5 är enligt mig en av de vackraste suvarna man kan köpa i dagsläget.
På insidan fortsätter den stilrena formgivningen. Allt från högtalarna och fläktutblåsen till den långa, svepande linjen över instrumentpanelen är skapade för att höja kvalitetskänslan. Interiören upplevs mer premium än vad den faktiskt är. Så länge man bara tittar på den ser den ut att komma från en bil som kostar dubbelt så mycket, men när man börjar ta i saker och ting förstår man varför prislappen är av det lägre slaget.
När man har betraktat designen och slår sig ner bakom ratten uppstår tyvärr en besvikelse. CX-5 är nämligen inte alls så körglad som utsidan antyder. Styrningen är förvisso av det mer precisa slaget och ger känslan av att man sitter i en Volkswagen up! snarare än en SUV, det är dock det enda som tillför någon typ av sportighet till bilen. 2,2-liters dieseln räcker inte till för att den ska upplevas som snabb. De 175 hästkrafterna som ska finnas tillgängliga verkar ha rymt ur en öppning i stängslet och det låter som att motorn skriker åt föraren att sluta när man närmar sig rödmarkeringen.
Det är uppenbart att CX-5 inte gillar att bli utsatt för sportig körning. Med det sagt är den absolut inte sämst i sitt segment, den hamnar i mitten vilket är en besvikelse i sig eftersom designen tyder på något annat. Allt detta gynnar dock komforten. Som tidigare nämnt genererar CX-5 ingen SUV-känsla. Den vaggar inte när man kör över ett farthinder men den är trots det aldrig obekväm. Sätena är sköna och växellådan växlar mjukt när man glider fram.
Praktikalitet är en viktig gren när det kommer till kategorin SUV. Mazda CX-5 har mängder av förvaringsutrymmen och öppnar man den automatiska bagageluckan är det som att stirra in i tomma intet. Baksätet går att luta så att man kan välja om baksätespassagerarna ska få ta en tupplur eller om den sista decimetern av barnvagnen ska gå in i bagageutrymmet.
Mazda CX-5 är en SUV, med ambitionen att inte vara det. Den vill upplevas som smidig, prisvärd och sportig men lyckas bara uppnå två av de egenskaperna. Körglädjen är inte modellens paradgren men å andra sidan är komforten hög. Modellen är prisvärd och det vinner Mazda många kunder på. CX-5 är ett klart attraktivt alternativ med ett yttre som får vem som helst att vända sig om och ta en extra titt när den rullar förbi. Mazda CX-5 hoppar över sportbilagan, och går direkt på mode-delen.
Betyg
Sammanfattning
Mazda CX-5 är en vacker bil både utvändigt och invändigt. Den ser ut att vara sportig men bakom ratten märks det att så inte är fallet. Man får mycket bil för pengarna men dieselmotorn är en svag länk och kunde varit bättre.