Test: Volvo XC60 T5
Volvo XC60 T5
Motor: 2-liter, I4, bensin, 254 hästkrafter, 350 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,8 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 1926 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4688/1658/1902 mm
Pris: Ca 422 900 SEK
(Testbil ca 650 000 SEK)
Det lär inte ha undgått någon att Volvo har tagit bilvärlden med storm med lanseringen av nya 90-serien. Först ut var XC90 som klarade av vårt rigorösa test i Sydafrika och som satte ribban väldigt högt för efterföljande modeller. Nu har det även blivit dags för Volvos mindre bilar att genomgå förändringen till ”det nya Volvo” och först ut är volymmodellen XC60. Den är 100 000 SEK dyrare än föregångaren men även hundra tusen gånger mer tilltalande. Låt oss ta reda på om den faller i linje med den nya visionen genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo XC60 T5.
Nya Volvo XC60 fullständigt osar elegans. Den ser på pricken ut som en XC90 som har krympt i tvätten och är ett rullande praktexempel på att bilar inte måste se ut som uttryckslösa plåtburkar. Jag förvånades över hur mycket uppmärksamhet jag fick i bilen, något som pekar på allmänhetens intresse samt på hur viktig den faktiskt är för Volvo. På insidan har de tagit det hela till en annan dimension. Likt sina stallkamrater V90 och XC90 är interiören den bästa i klassen.
Kvalitetskänslan är på topp precis som valet av material och själva designen. En reservation kan göras för infotainmentsystemet som visserligen passar in i den minimalistiska stilen men som har fått ansvara för på tok för många funktioner. Några enstaka knappar för exempelvis sätesvärme och dylikt hade absolut inte saknats. Bortser man från det har Volvo visat sina tyska rivaler var skåpet ska stå med en interiör lika anständig som skandinavisk.
När det kommer till körupplevelsen finns det knappast några överraskningar. Vi körde XC60 T5 som för närvarande är instegsmodellen – varför man i hela fridens namn skulle köpa D4 som är både dyrare och långsammare är för mig en gåta. Med sina 254 hästkrafter är T5:an minst sagt måttligt snabb, garanterat nog för allas behov. Luftfjädringen förvandlar bilen till en ren fröjd att framföra (även om den känns mjukare i en Mercedes GLC) och under de dryga 120 milen som vi avverkade i testbilen under vår vecka med den var det inte en kotte som hade något ont att säga om komforten.
XC60 känns dock trång om man är lite längre men glastaket och den ljusa interiören gav minst sagt en rejäl rymdkänsla. På landsväg är Volvon förvånansvärt rolig att köra och bilen är mer kommunikativ än exempelvis XC90. På grusväg kan man sladda runt om man nu sysslar med sådana barnsligheter (host) och i offroad-läget känner man sig bekväm med i stort sett allt man kan tänkas möta i den svenska naturen (givetvis med hänsyn till terränglagen).
Den fyrcylindriga motorn är pigg och livlig och känner sig mer hemma i en bil av XC60-mått. Det bör dock anmärkas att bensinaren lät mer som en diesel vid tomgång men det lär knappast vara avgörande. Autopiloten fungerar utmärkt på motorväg och bilen kan köras snålare än Ove Sundberg om lusten faller så in. Även bagageutrymmet är imponerande stort och rent praktiskt är den en bil som passar in i villa, vovve, Volvo-världen.
Jämfört med föregångaren är nya XC60 lite drygt 100 000 kronor dyrare vilket hur man än vrider och vänder på det är mycket pengar för något som inte alls länge sedan hade stämplats som en sossecontainer. Jag kan dock avslöja att bilen garanterat är tillräckligt bra för att motivera prislappen, såvida man inte smetar på all utrustning som finns. Vänder man bland tyskarna Audi Q5, BMW X3 eller Mercedes-Benz GLC får man åtminstone två extra cylindrar när man går upp i pris. Även om man köper en XC60 T8 för en miljon får man ändå bara lika många cylindrar som i en åkgräsklippare.
Nya Volvo XC60 T5 kommer onekligen att bli en kassako för Volvo. Utseendet, insidan samt körkänslan är alla av sådan kaliber att de har förtjänat en plats vid de stora pojkarnas bord. Volvo förtjänar en eloge för att ha lyckats med att sätta svensk (kinesisk om man ska vara helt korrekt) bilindustri på den mer premiumorienterade kartan. Jag påstår inte att nya XC60 är det självklara valet men jag kan med handen på hjärtat säga att bilen är värd en rejäl titt. Tyskland är inte längre über alles.
Betyg
Sammanfattning
Nya Volvo XC60 är garanterat värd den extra peng som den kostar jämte föregångaren. Bilen fortsätter på samma spår som sina storasyskon och Volvo visar än en gång att de inte räds av att tyskarna att de minsann också kan. Ett oerhört vettigt alternativ till bilar som Audi Q5 och Mercedes-Benz GLC.