Test: Volkswagen Golf R möter Seat Leon Cupra

Seat Leon Cupra 2.0 TSI 300 5D
Motor:
 2-liters rak 4-cylindrig turbo, bensin, 300 hästkrafter, 380 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1322 kg
Mått (längd/bredd/höjd):
4271/1716/1435mm
Pris: från 308 400 SEK
(Testbil ca 343 600 SEK)

Det kan tyckas underligt att bilarna i denna duell är så olika, men ändå… väldigt lika? Den ena är en fyrhjulsdriven kombi med automatlåda och en prislapp som får självaste Konungen att sätta filmjölken i halsen. Den andra är en framhjulsdriven halvkombi med manuell växellåda och en något mänskligare prislapp. Likheterna finns, men de syns först under sminket. Båda är nämligen tillverkade på samma plattform – Volkswagens prisvinnande MQB. Volkswagen Golf R och Seat Leon Cupra, som båda nyss fick sig en uppdatering, är till stor del identiska tvillingar. Vilken är bäst? Oskar och Linus satte kepsarna på sniskan och begav sig ut på vägarna för att ta reda på vilken av Volkswagens tonårsracers som ger mest skratt per krona.

Först och främst kan vi börja med att kika under motorhuven. Ser ni skillnaden? Nej, inte vi heller. Om man filade bort logotyperna skulle det vara omöjligt att urskilja vilken som är vilken. Faktum är att det är samma motor, typ. Allt från cylinderstorlek till placeringen av bilens batteri är identiskt. Cuprans motor har dessutom lika mycket kraft som Golfen hade före ansiktslyftningen. Man kan ju bara gissa vad det beror på.

Vid ett rödljus förlorar Cupran, men totalförnedring är inte ordet. Med fyrhjulsdrift och automatlådans busenkla launch control-program blir det nästintill omöjligt att förlora för den som sitter i Golfen, men om man hanterar kopplingen med kärlek och respekt hänger Cupran med bättre än förväntat. Hur tappert Seats lilla gladiator än kämpar har den dock aldrig en ärlig chans. Golfens kraft är så lättillgänglig att även en grovt handikappad åsna skulle kunna manövrera bilen runt vilken bana som helst på respektabel tid. Detta faktum gör dock inte Golfens råa fartresurser mindre imponerande. Faktum är att Golf R till och med är bra mycket snabbare än vad Volkswagen påstår. Enligt tillverkarens siffror ska bilen klara av 0–100 på 4,8 sekunder, men i våra tester lyckades vi klocka samma gren på 4,4 sekunder (en brittisk motsvarighet har klockat 4,2).

Volkswagen Golf Sportscombi R
Motor:
 2-liters rak 4-cylindrig turbo, bensin, 310 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkoppling, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,8 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1593 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4586/1799/1515mm
Pris: 397 500 SEK (Testbil ca 529 300 SEK)

Ännu en faktor som talar till Golfens fördel är motorljudet. Cupran låter som en arg industridammsugare, men Golfen lyckas faktiskt leverera en högst imponerande ljudslinga trots drivlinornas likheter. Det smäller, knackar, fiser och sprakar ur avgasröret vid gaspådrag och växlingar. På tal om växlingar, Golfens nya 7-stegade DSG-låda är fenomenal. Visst, en manuell låda hade varit roligare på en landsväg, men människorna som köper bilar som dessa kör vanligtvis sin kärlek till jobbet och mataffären. Var är du oftast, på en tom landsväg eller i trafikstoppning? Om man nu bestämt måste växla själv kan man börja dra i de fenomenala rattpaddlarna (vilket är extremt underhållande då man kan fuska fram de roliga ljuden). Dessutom är interiörens kvalitet och design, baksätet och bagageutrymmet bättre än vad Cupran kan erbjuda.

Där Seat tar tillbaka mark mot koncernsyskonet är i kurvorna. Golfen är över 270 kilo tyngre (!), och det märks när man närmar sig gränsen. Dessutom ger Cuprans framhjulsdrift bilen ett mer livligt uppträdande som gör att pulsen höjs en aning extra när man väl står på. Slänger man in det faktum att Cupran även har en manuell låda börjar man förstå både upp och nedsidan av bilen. Vid ambitiös körning krävs att man är vaken vid ratten. Man måste jobba med chassit, lådan och motorn för att allt ska gå vägen. När allt blir rätt snurrar hjulen riktigt fort och som förare känner man sig enormt nöjd med vad man har åstadkommit.

Man kan likna det vid att jaga med automatkarbin och pilbåge. Automatkarbinen (Golfen i detta fall) är ett effektivare verktyg för att få jobbet gjort, men när man väl träffar med pilbågen känns det som om man verkligen har åstadkommit någonting och att mer skicklighet är inblandat. Detta blir även Seatens nedsida då man behöver ta i för att se det allra bästa av spanjoren, något som kan bli tröttsamt i längden. Golf R å andra sidan är helt tvärt om, där är det högerfoten som avgör och är den tung nog kan det verkligen gå undan. Den är så löjligt idiotsnabb utan att behöva anstränga sig att den påminner om en Audi RS6 som krympt i tvätten. Bara det faktum att bilen är så snabb på normalt väglag och så säker oavsett situation gör att en stor respekt bildas tämligen omedelbart. Problemet är bara att man alltid beundrar bilen och sällan sig själv.

Att välja en vinnare i denna duell är som att välja klädesplagg. Cheap Monday-byxor passar inte vissa men det men kan vara det bästa alternativet för någon annan. Samma sak gäller mellan Golf R och Leon Cupra, mycket hänger på vem du är som person och vad du uppskattar som förare. Något som inte får glömmas är dock att Seaten kostar nästan 100 000 kronor mindre än Golfen. Objektivt sett är inte Golfen 100 000 kronor bättre än Cupran, men likförbannat skulle vi hellre placera stjärten i Volkswagens busunge varje måndagsmorgon. Det går inte att förbise det enorma ha-begär Golfen väcker – därav blir slutsatsen att vinnaren av denna duell är just Volkswagen Golf R.

Linus Adolfsson & Oskar Ydenius