Test: Suzuki Ignis
Suzuki Ignis 1,2 SHVS
Motor: 1,2-liters, 4-cylindrig, bensin, 90 hästkrafter, 120 newtonmeter
Kraftöverföring: 5-växlad manuell växellåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 12,2 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 970 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 3700/1600/1690 mm
Pris: 137 900 SEK
(Testbil ca 166 900 SEK)
Högsta Växeln var tidigare på plats i Rom för att köra Suzukis senaste ”SUV”. Då blev intrycket förvånansvärt positivt eftersom bilen lyckas kombinera småbilsegenskaper, avancerade säkerhetsfunktioner och viss offroad-kredibilitet. Frågan är om det positiva intrycket består när vi tar med Suzuki Ignis till nordligare breddgrader och testar den på svenska vägar? Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Suzuki byggt en trevlig stadsvagn, eller om detta bara är en gimmick.
Bilens exteriör är något av en vattendelare då vissa gillar det gulligt kantiga utseendet, medan andra inte alls gillar designen. Jag själv tycker att fronten är riktigt lyckad och den ser närmast elegant ut. Tittar man där bak känns det som att kreativiteten har tagit slut. Jag skulle vilja gå så långt som att bakpartiet på Ignis är direkt fult, vilket givetvis är en helt subjektiv åsikt.
Suzukins tudelade yttre speglar ganska bra hur den är att ha och göra med. Körmässigt är det inget under av balans och motorstyrka, utan snarare en bil som anammar dess små dimensioner. Den är liten och den känns liten i stadstrafik vilket får föraren att skutta fram från korsning till korsning. Bilen har ett mildhybrid-system som ger 90 hästkrafter och sanningen är att det räcker långt i stadstrafik.
Den manuella lådan är ungefär lika distinkt som Kungen när han uttalar sig gällande besök på stripp/porr-klubb men den får ändå jobbet gjort. Så länge man håller sig innanför tullarna är Suzuki Ignis trevlig att köra, men det är en helt annan historia på motorväg. I höga farter får den korta hjulbasen bilen att kännas lite nervös och vägljudet är på samma nivå som ett mindre vulkanutbrott. Det är med andra ord inte en bil man åker långt med om man inte absolut måste.
Ignis har något som får den att sticka ut i småbilssegmentet, nämligen tydliga SUV-aspirationer. Markfrigången kanske inte är särskilt iögonfallande, men ser man till de grövre stänkskärmarna och fyrhjulsdriften förstår man att Suzuki ändå försöker. Likt de flesta SUV:ar tror jag bara att någon promille av de som köper en Ignis kommer att använda den utanför asfalterade vägar. Det ska dock sägas att offroad-finesserna adderar ett extra lager som gör Suzukin mer intressant än exempelvis en Smart. Den sticker ut mer än konkurrenternatack vare terräng-attityden och skulle det bli plogstrejk på Valhallavägen, är det alltid bra att ha fyrhjulsdrift.
Suzuki Ignis är en bil som lockar rationellt med tanke på priset. Den har även lyckats med konststycket att locka på ett mer emotionellt plan. Ett udda utseende, seriösa allvädersfunktioner och ett piggt stadsbeteende leder till en sympatisk produkt. Kom bara ihåg, Ignis är i grund och botten en stadsbil och vill du uppleva bilens bästa sida, se då till att hålla dig innanför stadens murar.
Betyg
Sammanfattning
Som småbil täcker Suzuki Ignis förvånansvärt många boxar. En bil som är lätt att avfärda men ännu lättare att tycka om.