Test: Lexus RC300h

Lexus RC300h F SPORT (2017)
Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig, bensin, 181 hästkrafter + el 105 hästkrafter. Sammanlagd effekt 223 hästkrafter.
Kraftöverföring: E-CVT, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Vikt: 1750 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4695/1395/1840 mm
Pris: 435 600 SEK
(Testbil ca 559 400 SEK)

Lexus är för Toyota vad V***** är för Stureplansgruppen, ett lite finare och lite bättre alternativ till det övriga utbudet. På senare tid har Lexus försökt att tvätta av sig den gubbstämpel som märket har dragits med sedan 90-talet. En del av initiativet mot att nå en yngre och modernare publik heter Lexus RC 300h. Det är en tvådörrars kupé som är byggd för att få oss att glömma allt vad Audi A5 och BMW 4-serie heter. Låt oss lägga i Högsta Växeln och se om japansk hybridsushi smakar bättre än tysk surkål.

När man går mot bilen inser man att Lexus redan där har vunnit en stor seger, då den ser otroligt läcker ut. Utsidan har designelement från Lexus LFA och grillen verkar vara skulpterad av en hypnotisör. Stora spindelekrar pryder fälgarna och bakifrån ser den direkt aggressiv ut. När man sedan sätter sig i bilen blir det bara bättre, lädret och känslan i knappar är inget annat än av högsta kvalitet.

Instrumentpanelen har god upplösning och man kan flytta hela varvräknaren med ett knapptryck för att föraren ska få känna sig som en kamikazepilot. Är du närmare tre meter lång är det svårt att hitta en skön sittposition, men en normalväxt person kan trivas riktigt bra bakom ratten.

Allt bådar gott och förhoppningarna är riktigt höga när man trycker på startknappen. I den sekund som motorn går igång faller intrycket av Lexus RC300h ganska abrupt. Inget motorljud hörs när man startar bilen, detta är nämligen en hybridbil. Visst säger ni, Ferrar LaFerrari är också en hybrid men samtidigt en av världens bästa bilar. Jag köper samma resonemang och väntar med att bilda mig en uppfattning innan hela paketet fått sträcka ut på sig.

Ute på öppna vägar låter vi bilen andas ordentligt och märker direkt att denna bil inte är någonting annat än långsam. Systemeffekten ligger på 223 hästkrafter och det räcker inte riktigt till när man dras med 1,7 ton. Lägger man i sportläget får man ett väldigt rått motorljud, men man märker snabbt att detta är helt fejk och pumpas ut genom högtalarna. RC har dessutom en CVT-låda som inte ger några direkta sportbilsvibbar vid gaspådrag.

Det ska sägas att detta faktiskt är den bästa CVT-lådan jag någonsin testat då den arbetar otroligt smidigt, men lik förbannat ska det upp till varvstopp så fort man försöker sig på en ambitiösare omkörning.

Dynamiskt är bilen inte fy skam trots att andra motorjournalister inte håller med mig. Visst är den tung och styrningen har ingen superkänsla, men på skogsvägar beter sig bilen väldigt moget och man uppskattar bakhjulsdriften. Komforten är egentligen mer påträngande än dynamiken då bilen är förvånansvärt komfortabel med tanke på RC:s anabola-utseende.

Lexus RC300h är en svår bil att recensera. Man vill gärna klanka ned på den på grund av de bristande fartresurserna och drivlinan. Det man ska veta är att denna Lexus är perfekt för en väldigt specifik skara människor. Om du är en sådan person som vill glida i en snygg bil, komfortabelt och samtidigt signalera att du bryr dig om miljön (trots att bilen nästan drar en liter milen), då är denna bil fenomenal.

Jag ska inte kalla det en posörsbil, men som ett signalinstrument är den perfekt. Är du en person som vill ha en snålare, snabbare och mer körglad bil kan jag säga att tyskarna har bättre erbjudanden. För samma pris som Lexus RC kan du köpa en BMW M2, men kom ihåg att dina söderpolare kommer bara bjuda ägaren till en hybrid-Lexus på veteöl.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Lexus RC är i hybridutförande en bil som är svår att motivera för en vanlig bilälskare. Med snygga linjer och ett starkt miljöpatos kommer den att locka ett specifikt kundsegment, men en genomgod coupé i klassisk bemärkelse är det inte.