Test: Lexus NX Overtrail – när du vill lyxa till det i vildmarken

Det har den senaste tiden blivit allt trendigare att ge sig ut på äventyr. Det är en våg som Lexus gärna surfar på med sina Overtrail-modeller. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till vulkanön Lanzarote för att provköra nya Lexus NX Overtrail.

NX är en riktig kassako för Lexus och lanserades 2014. Modellen definieras av ”robusthet, lyx och innovation” om man ska tro japanerna själva.

Totalt har 1,5 miljoner exemplar tillverkats.

Lexus NX Overtrail
Vi dundrade till ett blåsigt Lanzarote för en provkörning.

Foto: Lexus

Lexus NX Overtrail erbjuer mer än bara kosmetik

Tanken med NX Overtrail är att kombinera lyx med äventyr och uppmana till att ta sig bortom asfaltens trygga barm. I sikte har de den sortens klientel som gillar ”glamping”.

Vid första anblick kan man lätt tro att Lexus helt enkelt målat NX i en äventyrlig färg och klappat sig själva på axeln.

Men faktum är att NX Overtrail har 15 millimeter högre markfrigång än ordinarie NX, ett styvare chassi och 18-tums terrängdäck.

Med det sagt lär det vara dess robusta utstrålning snarare än dess hårdvaruuppdateringar som kommer att locka till sig folk.

Det finns även ett särskilt terrängläge – kallat Trail Mode.

Till Sverige kommer NX Overtrail som hybrid (NX350h) och laddhybrid (NX450h+). Vissa andra marknader får även en renodlad bensinvariant.

Lexus NX Overtrail
Lanzarote erbjuder på ett bestämt terrängvänligt landskap.

Inget nytt recept

Med NX Overtrail vill Lexus ta sig in i segmentet för sådana som lever en aktiv livsstil, men med en högre dos lyx.

Märket har varit framgångsrika i USA, Mellanöstern och Kazakstan med att erbjuda terrängdugliga lyx-suvar.

På de marknaderna är emellertid möjligheterna att ta sig ut i spenaten desto bättre än i Sverige.

Utanför Europa kan man även köpa Lexus LX och GX som i mångt och mycket är väldigt lyxiga Toyota Land Cruisers. NX Overtrail är i stället en RAV4 Adventure i en dyrare kostym.

Det finns emellertid mer substans än så i nya Lexus NX Overtrail.

Lexus NX Overtrail
Interiören känns påkostad.

Ett äventyr på riktigt

Anledningen att vi hade tagit oss hela vägen till Lanzarote – som ligger i höjd med Västsahara – var för att Lexus ville erbjuda oss ett lyxigt äventyr av rang.

Till att börja med bjöds det på 24 grader och sol för att inte tala om Lanzarotes helt unika topografi.

Ön får endast en veckas regn per år och är vulkanisk, något som gör att det kryllar av terrängkörningsmöjligheter.

Lexus hade även fått särskilt tillstånd av lokala myndigheter för att köra på vissa vägar.

Undertecknad fick en egen bil och vi erbjöds köra två rutter – en före lunch och en efter – som tillsammans tog cirka 5–6 timmar. Det fanns med andra ord enormt mycket tid att stifta bekantskap med nya Lexus NX Overtrail.

Rutterna bestod av spanska landsvägar, sanddyner, grusvägar och en hel del stenar. Det var inte på något sätt regelrätt terrängkörning vi utsatte bilarna för men det var åtminstone mer än vad gemene kund kommer att göra.

Lexus NX Overtrail
Lexus ville visa vad NX Overtrail går för.

Lugn och ro

Lexus pratar mycket om zen och lugn och ro. Tanken med en Lexus är att den ska vara lyxig, bekväm och väldigt lugn.

Ambitionen med NX Overtrail är att man ska känna sig utvilad efter en dag på vift.

Körningen inleddes i riktning mot bergen från den största staden Arrecife. Vår testbil var en NX 350h, en hybrid med en 2,5-liters fyrcylindrig motor på 244 hästkrafter och 239 newtonmeter.

Kraften går ner i backen via en CVT-låda och alla fyra hjul. Det är oerhört tyst i kupén på NX, även om vissa kanariska kastvindar fick det att låta som att jag stundtals körde i 300 km/h.

De rejäla terrängsulorna sörjde för komforten medan deras grova mönster stundtals ledde till en del däckljud, särskilt på de delar av Lanzarotes vägnät som det lokala vägverket verkar ha glömt bort.

Lexus NX Overtrail
De flesta NX Overtrail lär tillbringa majoriteten av sin tid på asfalt.

Lexus NX Overtrail är långt från sportig

Det krävs inte många meter bakom ratten på NX för att inse hur mycket krut Lexus har lagt på den ovannämnda lugn och ron.

Gasresponsen är god tack vare hybridiseringen och CVT-lådan som snabbt är med i matchen.

Gasen i botten möts av en hel del snack från växellådan, men desto mindre verkstad. NX 350h är enormt osportig, något som i sammanhanget är en komplimang.

Bilen gör sig klart bättre när man kör den i sansat tempo, snarare än med den aggressivitet som öns cyklister har inombords.

Styrningen är inte särskilt direkt. Fjädringen är åt det mjukare hållet, men upplevs ibland som rätt styv.

Den ökade markfrigången bidrar till att NX lutar mer i kurvorna, samtidigt som det bidrar till framkomligheten.

Lexus NX 350h Overtrail är trevlig att ratta, men inte särskilt körglad.

Lexus NX Overtrail
NX Overtrail fokuserar inte på sportighet.

Bortom asfaltens trygga barm

Den första terrängutmaningen bestod av en väldigt grusig grusväg som sträckte sig några kilometer över det karga landskapet. När jag ställde upp bilen för fotografering tillsammans med Lexus fotograf hamnade vi i otroligt mjukt grus.

Bilen behövde kravla sig ut vilket satte fyrhjulsdriftsystemet på prov. Man verkligen känner hur NX premierar framhjulen fram tills bakaxeln kliver in med en elektrisk skjuts.

Det rör sig således inte om ett mekaniskt fyrhjulsdriftsystem, utan det som gynnar Overtrails framkomlighet mest är terrängsulorna samt den ökade markfrigången.

Färden fortsatte vidare mot den västra delen av ön där vi möttes av grusvägar med stenar som verkade hemmahörande på månen.

Därefter vankades det körning på en sandväg intill kusten och även här tog sig NX Overtrail fram utan problem.

Det mest extrema jag utsatte bilen för i terrängväg var i närheten av en vulkan där vi fick guidning av Lexus-anställda som dirigerade oss nedför en brant backe med enorma hål i.

Lexus NX Overtrail
Däcken gör mycket för framkomligheten medan fyrhjulsdriftsystemet lämnar en del att önska.

Lexus NX Overtrail är en robust lyxpjäs

Lexus NX Overtrail är, föga förvånande, en NX med gummistövlar. Den ökade markfrigången, terrängdäcken, det styvare chassit och terrängkörningsläget bidrar alla till en helhet som erbjuder mer substans än vad man till en början förväntar sig.

Modellen klarar nog av mer än kunderna anar – eller kommer att utsätta den för – men NX Overtrail är som sagt mer tänkt att uppmuntra till äventyr bortom asfalten, snarare än att användas för att korsa Afrika. En ”vanlig” NX lär klara nästan allt en Overtrail klarar i terräng.

Det är emellertid NX Overtrails robusta utstrålning i kombination med lyxiga och komfortorienterade kördynamik som tilltalar.

Denna upplevda robusthet och äventyrslystna sida är bestämt attraktiv, vilket man kommer långt med hos det tilltänkta klientelet.

Ett mer utförligt test på hemmaplan får utröna hur den passar in på svenska vägar.

Lexus NX Overtrail
Vi tillbringade många timmar bakom ratten på nya Lexus NX Overtrail.
Tekniska data

Lexus NX 350h Overtrail (2025)

Motor: 2,5-liters, 4-cylindrig, bensin, hybrid, 244 hästkrafter, 239 newtonmeter
Kraftöverföring: E-CVT-låda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Vikt: 1 870 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4660/1660/1865 mm
Pris: Från 631 400 SEK

Första intryck

Lexus NX Overtrail

3.5

Med NX Overtrail vill Lexus visa sina kunder att de uppmuntrar till äventyr bakom asfalten. Det finns mer substans än man anar, men det är svårt att föreställa sig målgruppen.