Ett antal gånger per år arrangerar Ford något som kallas för Ford Performance Day. Det är ett event som anordnas via återförsäljare runtom i landet där kunder får testa på att köra Fords mer prestandaorienterade modeller – Fiesta ST, Focus ST, Focus RS och Mustang GT – i ett lämpligt sammanhang. Det vill säga iväg från allmänna vägar och in på ett inhägnat område. Ford tyckte att vi borde testa på vad kunderna får uppleva så därför tog jag mitt pick och pack och körde ner till Emmaboda i södra Sverige där jag fick en eftermiddag, i princip helt ensam (den andra journalisten filmade rallybilen under hela tiden) med ett antal instruktörer och fem bilar samt en åktur i den tidigare nämnda rallybilen.

Den första aktiviteten bestod av att köra en Ford Fiesta ST så snabbt som möjligt på en konbana beståendes av slalom, u-sväng, slalom, u-sväng, slalom, u-sväng, slalom och sedan en tvärnit. Att bli iakttagen av en rad instruktörer som alla var proffs på banan orsakade en hel del nervositet men det var ändock beroendeframkallande att gång på gång försöka göra det snabbare och snabbare. En löjligt rolig övning med andra ord.

Konbanan följdes av ett accelerationstest där jag fick köra plattan i mattan i några hundra meter, sedan ta mig genom ett konhinder, vända runt och köra slalom tillbaka. Denna gång handlade det inte om bästa tid, utan tanken var att dels få känna på maxacceleration vilket jag gör vid varje rödljus i vanliga fall och dels få känna på bilarnas väghållning utan att riskera att begravas vid en landsväg. Jag började med Mustangen då jag anser att en 5-liters V8 på 418 hästkrafter bör lämpa sig väl för en sådan aktivitet. Slalomkörningen var roligast tack vare bakhjulsdriften och än en gång imponerades jag av den pråmliknande Mustangens europeiska attribut. Jämte den Focus RS jag körde ner från Stockholm kändes det som att köra lastbil men efter ett tag kom man till ro med det hela.

Efter Mustangen testade jag en Focus ST med framhjulsdrift och en diesel på 184  hästkrafter. Precis som det låter är det knappast ett recept för ett byxbyte men chassit var riktigt bra och bilen var villig att göra sitt yttersta. Precis som en Golf GTD försöker Focus ST i dieselutförande erbjuda en sportig variant av diesel, något den lyckades förvånansvärt bra med trots att den har samma prestanda som en printer. Att bakvagnen släppte gjorde även det hela roligare. Sist men absolut inte minst testade jag accelerationen och väghållningen på Focus RS, något jag hade gjort på landsväg hela vägen från Stockholm, men det gav mig möjlighet att testa på sladd-läget; det vill säga att bilen gör allt i sin makt för att den ska kunna driftas så kontrollerat som möjligt; klart godkänt från min sida.

I slutet av dagen erbjöds även landsvägskörning för kunder men jag valde att stå över den biten då jag ändå hade en Focus RS samt 50 mil till mitt förfogande. Ford Performance Day ger en inblick i vad Fords bilar klarar av rent dynamiskt. Ford hävdar att de flesta som blir inbjuda inte tillstymmelsen till bilintresserade vilket jag personligen har svårt att tro men om nu så är fallet ger det en utmärkt möjlighet att visa det roliga med bilar. Om du också får chansen, ta den.

Chefredaktör och medgrundare. Bosatt i Miami och har kört snabbast av alla på redaktionen (322 km/h). Känner till varenda bil som någonsin tillverkats.