Test: Peugeot 3008
Peugeot 3008 GT 2,0 blueHDI 180
Motor: 2,0-liters, fyrcylindrig, diesel, 180 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: Sexstegad automatisk växellåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 211 km/h
Vikt: 1640 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4447/1624/2098 mm
Pris: 349 900 SEK
(Testbil ca 390 100 SEK)
Peugeot 3008 är utvecklad för att vara en annorlunda bil. Det har varit lite av fransmännens specialitet att tillverka sina bilar med några, låt oss säga, originella funktioner. Några ovanligheter har gjort vissa modeller kända medan andra har gått sönder sekunden bilarna rullar av produktionsbandet. Peugeot har en historia bakom sig av att producera vardagliga bilar som inte ens lyckas ge Lars-Göran 82 år en adrenalinkick bakom ratten. På senare tid har märket dock lyckats utveckla bilar som vissa människor faktiskt verkar vilja köpa och i år vann modellen 3008 titeln ”Årets bil 2017”. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om den är värd pokalen.
Peugeot beskriver designen som ”kraftfull och elegant”. En kliché som biltillverkare använder för att beskriva en SUV:s exteriör lika ofta som tonårstjejer citerar ett utdrag från en låttext under sina Instagram-bilder. I mitt tycke smälter 3008 in bland andra bilar i trafiken som en soldat på kamouflageövning. Den är inte särskilt vacker men det finns två detaljer jag gillar starkt. En av dem är baklyktorna. Jag tycker att ljusen, som ser ut som tre korta stumpar av ett lasersvärd, kompletterar bakdelen och höjer hela bilens utstrålning. Den andra detaljen är körriktningsvisarna fram som fungerar exakt som Audis ”dynamiska blinkers”. De flyter harmoniskt ovanför strålkastarna som en lugn våg som rullar in mot stranden en varm sommarkväll.
Interiören är det området som förvånade och imponerade mest. Den är snygg, stilren och högkvalitativ. Om någon skulle sätta på mig en ögonbindel, klistra för märket på ratten och leda mig in i förarsätet hade jag aldrig gissat att det var en Peugeot jag satt i. De har tveklöst försökt att skapa ett lyxigt intryck. Man får exempelvis känslan av att det inne i bilen sitter fler antal skärmar än vad det finns på Googles utvecklingscenter. Detta stämmer självklart inte men i och med att allt styrs från dessa skärmar och att knapparna i princip är som bortblåsta är det så jag uppfattar det hela. En annan detalj för att försöka höja den lyxiga aspekten är möjligheten att kunna välja vilken doft som ska spridas i kupén, precis som man exempelvis även kan göra i lyxkryssaren BMW 7-serie.
Som med mycket annat finns det dock några negativa saker med interiören. Jag märkte att körställningen inte var optimal trots att 3008 faller in i kategorin SUV och därför borde vara rymlig och praktisk. När min kollega Andreas Bergman, som är lika lång som Kaknästornet, väl satte sig bakom ratten konstaterade han snabbt att han ogillade förarmiljön. Han menade att körställningen var katastrofal och att det fanns lika mycket huvudutrymme som i ett hus från 1600-talet. En annan extremt enerverande detalj är 360-kameran. Den använder sig av den främre kameran och backkameran för att bygga en bild om hur det ser ut runt omkring bilen. För att den ska kunna skapa den effekten behöver man dock köra en billängd så att den kan läsa av omgivningen och när den väl har listat ut det har man redan hunnit parkera.
Motorn och växellådan får mig inte att somna bakom ratten men den är ungefär lika rolig som ett nöjesfält med strömavbrott. Trots att ratten är formad lite som en F1-ratt kommer man aldrig i närheten av någon racingupplevelse. Något annat som drar ner på körglädjen är framhjulsdriften. Att tillverka en SUV utan fyrhjulsdrift är enligt mig som att bygga ett hus utan tak. Den har en hög markfrigång men är trots det lika kapabel i terräng som en storstadstjej i höga klackskor. En positiv sak är att modellen inte är avsedd att bräcka några rekord runt Nürburgring och är därför tämligen behaglig och mjuk på vägen. Motorn låter en hel del utanför bilen men Peugeot har lyckats isolera det väl så när dörrarna är stängda hör man inte mycket från varken motorn eller däcken.
Peugeot 3008 har inte vunnit årets bil för att den är bra, utan för att den anses sticka ut. Jag tycker dock egentligen inte att den är så märkvärdig som man kanske tror när man hör att den har fått utmärkelsen. Interiören ser ut som en blandning av ett dyrt, vackert konstverk och en stilren, avskalad inredning, men det är det enda som faktiskt imponerar på mig. Peugeot 3008 är en SUV och bagageutrymmet slukar packning som en hungrig blåval slukar fisk. Samtidigt har föraren mindre plats än i en up!. Det medföljer en hel del innovation om man väljer en 3008 och det verkar locka många köpare. Man får mycket bil för pengarna, men jag anser trots allt att det finns bättre alternativ att välja, exempelvis modellen SEAT Ateca. Peugeot 3008 GT – det är insidan som räknas.
Betyg
Sammanfattning
Peugeot 3008 SUV är modellen som vann "Årets bil 2017". Den ska vara en annorlunda bil men egentligen är den inte så märkvärdig. Interiören är förvånansvärt bra men varken exteriören eller drivlinan är särskilt rolig.