Cadillac CT6 3.0L V6 AWD AT8
Motor: 3,0-liters, V6 bensin, 417 hästkrafter, 555 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1965 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 5182/1473/1880 mm
Pris: 699 000 SEK (Testbil ca 900 000 SEK)

Cadillacs rykte lider av schizofreni. För 50 år sedan förknippades märket med lyx och innovation men för tio år sedan tryckte amerikanerna ut, plastiga, klumpiga, och fula fordon som ingen förutom pensionärer i Florida eller hallickar i Detroit suktade efter. Nu är dock situationen annorlunda. Cadillac genomgår en renässans och i princip alla deras nuvarande modeller har minst en intressant egenskap. Cadillac bjöd oss till Frankfurt för att testa deras mellanstora sedan CT6. Bilen ligger mellan en 5- och en 7-serie storleksmässigt. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Cadillac CT6 och göra en roadtrip i Tyskland.

Väl framme i Deutschland blev jag och Joel bemötta som om vi var kungar. Tre personer från Cadillac hade tagit sig till flygplatsen för att välkomna oss. Vi var tvungna att tejpa fast våra hakor för att dölja vår förvåning över den makalösa servicen. En av dem var en teknikexpert som förklarade för oss att CT6 väger mindre än en BMW 520d, har fyrhjulsstyrning, och en digital backspegel med oslagbar vidvinkel.

Vi började vår lilla rundtur i Frankfurts omgivande samhällen med att ringa till OnStar, en concierge-service som Cadillac delar med exempelvis Opel. Vi bad om en vägbeskrivning till vår första anhalt, Idstein. Mannen var mycket hjälpsam och slog snabbt in målet i GPS:en. Denna tjänst använde vi löjligt mycket eftersom våra kunskaper om Frankfurts utkanter var lika begränsade som en sju-årings kunskap om nationalekonomiska teorier. Våra första intryck av bilen var att V6:an är ett riktigt kraftpaket till motor, men att den samtidigt inte låter varken sportigt eller lyxigt. Cadillac låter på tok för mycket motor(o)ljud ta sig in i kupén när man trycker på ordentligt. När man bara glider är dock kupén knäpptystare än ett bibliotek, och minst lika behaglig.

Se även:
BMW 750Li
Jaguar XJ
Audi S8 Plus

Interiören är modernt och snyggt formgiven. Däremot är de material som använts av varierande kvalitet. En stor del av ytorna i bilen är täckt av härligt läder men många av knapparna känns som om de hör hemma i något som kostar en tiondel. Infotainmentsystemet är fullproppat med funktioner och kan användas antingen genom touch-skärmen eller en touch-platta ner vid växelväljaren. Touchskärmen är stor och högupplöst, och responsiviteten är fullt acceptabel, men touchplattan är snudd på oanvändbar såvida man inte är utrustad med musfingrar. Minsta lilla rörelse leder nämligen till att en massa tokiga saker sker på skärmen, helt utom min kontroll. Den digitala backspegeln har en fenomenal vidvinkel men linsen blir snabbt smutsig och ögonen måste omfokusera varje gång man vill kika bakåt. Vi åkte sedan vidare till staden med det oerhört underhållande namnet Schlangenbad. Självfallet kunde vi inte låta bli att fnissa pojkaktigt, men snabbt hann vår enorma hunger ikapp oss. Vi bestämde oss för att knalla in på vad som såg ut som ett hotell från den östtyska tiden för att fråga om vilka dineringsmöjligheter som erbjöds i den annars mycket pittoreska byn. Ett café på den svårfunna övervåningen stillade vår hunger.

Vår sista anhalt innan några fler sprinter på autobahn var Rüdesheim am Rhein, med sitt oslagbara läge precis vid floden. Vi hoppade på en färja som tog oss till den andra sidan, och där också det legendariska motorvägsnätet. Gasen i botten i en CT6 resulterar i en ofantlig mängd acceleration som inte avtar innan 240 km/h där bilen begränsas. Dock märks det tydligt att bilen skulle kunna klättra långt högre på hastighetsmätaren om den inte hade en elektronisk glädjedödare. Eftersom Cadillacen är utrustad med både fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning går den exceptionellt stabilt i höga farter. Bilen har magnetisk fjädring som är någon typ av komfortmässigt mellanting av luftfjädring och vanlig stålfjädring. Upplevelsen blir därför semimjuk vilket vi ser som passande i en lyxlimousine med en sportigare karaktär.

När vi väl anlände till Frankfurts innerstad checkade vi in på hotellet som var nästan helt nedsläckt eftersom det var ett så kallat ”designhotell”. Nästa morgon bestod av att bli påhoppad av en smärre mängd hemlösa i vår jakt på frukost klockan sju en lördagmorgon. Dagens mål var Klassikstadt, en gammal fabrik som nu är fylld till bredden av både klassiska och sprillans nya bilar, lite som Meilenwerk i Berlin. Höjdpunkterna bestod av McLaren P1 GTR, Ferrari FXX, och Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse. Utöver detta fick vi äran att dregla över en BMW 3.0 CSL, Porsche 911 Sport Classic, och den sanslöst udda Bizzarrini Ghepardo GTS.

Efter att ha införskaffat lite för många modellbilar begav vi oss åter ut på autobahn för lite fler adrenalinkickar. Vi kunde återigen konstatera att en CT6 tillgodoser en fartdåres alla behov, och lite till. Samtidigt blev det dags för oss att sammanfatta både resan och testet av Cadillac CT6.

Bilen är på många sätt unik. Designen är briljant. CT6 ser sett rakt från sidan ut som en vit katt som lurar på sitt byte. Den är slank, elegant, och oerhört attraktiv. Insidan är däremot en annan femma. Många av de material som har använts är helt enkelt inte på den nivå som man förväntar sig av en lyxbil. Dessutom finns en hel del puckade designval, exempelvis touchslidern till volymkontroll som aldrig fungerar som man vill. Att köra är den dock briljant (bortsett från bromsarna som var allt förutom förtroendeingivande), både på autobahn, landsvägar, och inne i stan. Den känns aldrig särskilt liten, men med tanke på att den egentligen är enorm är det inte särskilt överraskande.

Cadillac CT6 är en bil för en väldigt specifik person. En tysk lyxbil erbjuder tveklöst en mer solid upplevelse, men en Cadillac är annorlunda. Den är för de människor som börjar en tre-rätters middag med efterrätten, som köper en klocka för 100 000 som inte är en Rolex, och för såna som har en orm till husdjur istället för en cocker spaniel. Cadillac har nu möjligheten att sopa av sig de senaste decenniernas dammiga och tvetydiga image och istället bygga något modernt och spännande. Vi kan inte göra annat än att konstatera att Cadillac CT6 är en ordentlig knuff i rätt riktning för märket, och med en uppdaterad interiör är målgången alltför nära!

BETYG
Exteriör
10
Interiör
6
Körglädje
8
Valuta för pengarna
7
Relativ praktikalitet
8
Ha-begär
9
Relativ prestanda
8
Personlighet
9
Motorljud
6
Komfort
8
Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.