Test: Subaru Levorg

Subaru Levorg (2017)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, boxerbensin, 170 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös CVT-automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,9 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1520 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4690/1490/1780 mm
Pris: 299 900 SEK
(Testbil ca 336 800 SEK)

När det kommer till rally har Subaru alltid varit ett namn att räkna med. WRC-mästerskapet har vunnits av japanerna lika många gånger som jag har blivit utslängd från Grand Escalier på Stureplan. Idag är satsningen på rally inte i närheten av vad den en gång varit, men man bygger åtminstone fortfarande trevliga bilar. Den mest intressanta modellen är Subaru WRX STI som för traditionen av rally-ambitioner på allmän väg vidare och stoltserar med att stå högst upp i Subarus modellutbud. Problemet med värstingen är att den inte riktigt passar småbarnsfamiljer och träslöjdslärare som vill ha mer förnuft med i bilden. Därför erbjuds nu Subaru Levorg, en bil som delar en stor del komponenter med WRX STI och lockar med högre användarvänlighet. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Subaru Levorg är en rallybil i vuxenkostym.

I Japan är man kända för att bygga bilar med hög kvalitet, men inte nödvändigtvis hög kvalitetskänsla. Detta är fallet i Levorg, vilken man inte för en sekund förväxlar men en Audi eller BMW. Plast är vad som i huvudsak dominerar miljön inuti bilen och infotainmentsystemet lockar inte med någon direkt iPad-känsla. Hur konstigt det än låter gillar jag ändå interiören i Levorg, den känns tufft oslipad och samtidigt förarorienterad. Om någon i passagerarsätet hade börjat kalla ut noter hade det inte känns konstigt, man får ett litet rallysug direkt bakom ratten.

Även om bilen känns trevlig och förarorienterad inuti kvarstår frågan, hur är den att köra? Först och främst ska man veta om att Subarus signum genom åren har varit boxer-motorer. Det är samma typ av motor som Porsche använder och argumenten är att bilens tyngdpunkt kan sänkas samt att du får en mjukare gång. Detta torde betyda en riktigt rolig körupplevelse men verkligheten visar sig vara raka motsatsen. Det som är otroligt tråkigt är att motorn i sig är bra. Visst det är ingen karamell på 300 hästar men den duger gott, chassit är fenomenalt (fenomenalt hårt beroende på vem du frågar) då det är taget från WRX STI.

Med symmetrisk fyrhjulsdrift får föraren otroligt mycket grepp oavsett underlag vilket ingjuter ett stort förtroende. Det som förstör allting stavas CVT och det är vad Subaru använder som växellåda i Levorg. En CVT-låda fungerar ungefär som en vanlig automat, fast mycket sämre. Vid omkörning skäms inte lådan med att gå upp på 90 000 varv utan att accelerationen ökar nämnvärt. Varje kraftansträngning känns lika ovärdig som att starta matkrig på Nobelmiddagen. Bilen har därmed potential när det kommer till körupplevelse, men lådan förhindrar Levorg från att nå ända fram.

I övrigt är Levorg en trevlig bil. Jag tycker personligen om hur den ser ut och det faktum att den inte är en 3-serie, A4 eller C-Klass. Med andra ord sticker den ut lite bland de vanliga tjänstebilsalternativen. Subarun är lite annorlunda, inte alltid på ett bra sätt men den har åtminstone personlighet. Den är ingen rallybil, men den är ett intressant tjänstebilsalternativ. Är du den typen av person som vill välja något annorlunda utan att sticka ut för mycket, då är Levorg bilen för dig. Men kom för guds skull ihåg, det är inget WRC-monster du köper.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 3.0

Sammanfattning

Subaru Levorg snubblar i sin strävan att tilltala både entusiaster och pragmatiker. Med en ordentlig växellåda och rivigare motor hade den kunnat vara en riktig favorit.