Världspremiär för DS7 Crossback i Paris
Tack till Northern Link PR som lånade ut kameran Lumix DMC-G7K.
Högsta Växeln befinner sig i Paris för att titta på världspremiären av DS7 Crossback, fransmännens första seriösa försök att bygga en premium-SUV. Vi har klämt och känt på hela bilen för att avgöra om detta kan bli en potentiell framgång på svensk mark.
Först behövs ett förtydligande gällande namnet. Det saknas nämligen Citroën i modellbeteckningen vilket beror på att DS har blivit ett relativt nytt märke som siktar sig mot moderna innerstadsbor som äter makroner istället för tacos på fredagar. Man vill således vara ett premiummärke och ha möjligheten att slåss mot premiumtyskarna.
Hittills har DS-bilarna i grund och botten varit byggda på Citroënplattformar och DS7 Crossback är den första bilen som är helt designad av DS själva. Frågan är då: vad är det första intrycket? Utifrån ser bilen förvånansvärt smäcker ut med läckra detaljer strösslade utmed hela fordonet. Olikt andra SUV:ar i högre segment är DS7 betydligt nättare till utseendet och designspråket har drastiskt avvikit från det nuvarande modellutbudet. Visst kan fronten tolkas som svulstig men jag gillar personligen ändå helheten.
Den största nyheten är egentligen insidan som faktiskt är helt fenomenal. Glöm gamla tiders franska bilar där plast och misär var ledorden för interiörsdesignen. Numera är det läder, trä och aluminium så långt ögat kan nå. Alla material som föraren vidrör är av hög kvalitet och kabinen har ett läckert designspråk. Det känns som en blandning mellan Yasuragi och Rigoletto vilket kanske låter udda men resultatet är väldigt tilltalande. Beroende på vilken utrustningsnivå man väljer får man olika grader av lyx interiört. Paketen Opera eller La Première bjuder på två TFT-skärmar som mäter tolv tum och har ett gränssnitt som matchar Audi Virtual Cockpit. Om man väljer dieselmotorn på 130 hästar ingår även en snyggt placerad analog klocka som visar föraren hur pass sen han/hon är till mötet på grund av bristande fartresurser.
Motorerna får också ett uppsving där höjdpunkten är laddhybriden som har en systemeffekt på 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift. Ett sådant hästkraftsantal ger tillräckligt med kraft för att köra om samtliga Mitsubishi Outlander PHEV som täpper igen högerfilen på E4:an. Just denna motor är vi på Högsta Växeln väldigt sugna på att testa även om den ligger några år fram i tiden.
Det första intrycket av DS7 Crossback är positivt, den ser bra ut och den känns superb inuti. Den stora frågan är hur den beter sig körmässigt. Kommer det att bli en padda som hämtar både inspiration och köregenskaper från 50-talet, eller kommer detta visa sig vara en fransk katt på svenska vägar? Svaret erhålles när vi får testa den på svensk mark vilket sker i slutet av oktober. Till dess kan vi bara säga bra jobbat DS, än så länge verkar DS7 Crossback vara en fullträff!