Jaguar F-Pace 2.0d AWD AUT
Motor: 2,0-liters, turbodiesel, 180 hästkrafter, 430 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 8,7 sekunder
Toppfart: 208 km/h
Vikt: 1775 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4731/1652/2070mm
Pris: 538 900 SEK (testbil 677 500 SEK)

Tack till Sony som lånade ut kameran Sony α77ii som användes för att ta samtliga bilder.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Vid det här laget bör det vara fullkomligt uppenbart att vi på Högsta Växeln föredrar stora motorer framför allt annat. Känslan när man trycker på gasen och bilen flyger iväg som en raket är kort fattat oslagbar. Därför skojade jag om Jaguars 180-hästarsdiesel när jag recenserade deras briljanta stadsjeep F-Pace med dieselsexan. Nu har turen vänt och jag blev tvungen att testa nämnda bil i storsäljarutförande, det vill säga med en otrevlig liten klatterdiesel under huven. Hur illa kan det rimligtvis vara? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera Jaguar F-Pace 2.0d.

För en komplett recension av Jaguar F-Pace hänvisar jag till min text om samma bil fast med 3-litersdieseln på 300 hästkrafter då det du nu läser är ett inlägg om hur väl 180 hästarsdieseln klär just F-Pace. Svaret på den frågan är kort och gott: illa. Så fort man närmar sig bilen tänker man ”nej men hej” men när man startar motorn tänker man snarare ”hej men nej”. Jag fick vid ett tillfälle komentaren: ”Jaså, du kör traktor, du?” vilket jag tycker beskriver motorljudet väl. F-Pace med sin skarpa design, interiör, och väghållning är en alldeles förkastlig kombination med en fyrcylindrig dieselmotor. Känslan av exklusivitet är ungefär lika icke-befintlig som på ett vandrarhem.

Trots den urusla känslan är själva funktionen inte lika dålig. Faktum är att F-Pace faktiskt känns orimligt pigg i lägre hastigheter tack vare att motorn pumpar ut en riklig mängd vridmoment. I motorvägshastigheter blir det dock alltför tydligt att inte fler än 180 hästar är tillgängliga. Gasen i botten resulterar inte i särskilt mycket action. Trots att motorn oftast känns pigg avslöjar hastighetsmätaren att F-Pace 2.0d inte accelerar som en F-Type R. 0-100 km/h avverkas på 8,7 sekunder vilket alltså är längre än vad det upplevs som.

Så vad är då slutsatsen? Om du ska köpa en F-Pace, välj för guds skull en större motor. Bilen är briljant på så många sätt att den verkligen förtjänar att utrustas ordentligt. Vår testbil hade varken elektriskt inställbara stolar eller automatiskt avbländbara backspeglar. För en bil med en prislapp på närmare 700 000 är detta fullkomligt oacceptabelt. Det är som att checka in på Grand Hôtel för att upptäcka att man måste generera sin egen elektricitet med hjälp av en träningscykel kopplad till en generator. Lägg då hellre lite extra kosing på en 3.0d eller S, eller köp ett milt begagnat exemplar. Trots detta måste jag faktiskt erkänna att jag trivdes något enormt även i F-Pace 2.0d, något jag verkligen inte kan rationalisera. Antagligen berodde det på att bilen i grund botten är såpass bra att det kompenserar för motorn som inte kan påstås vara lika trevlig. I slutändan förtjänar både du och bilen något bättre än 180 miserabla hästkrafter. Det rör sig trots allt om en Jaguar.

Högsta Växeln-betyg

Exteriör: 8/10
Interiör: 9/10
Körglädje: 9/10
Valuta för pengarna: 3/10
Relativ praktikalitet: 8/10
Ha-begär: 6/10
Relativ prestanda: 6/10
Personlighet: 9/10
Motorljud: 3/10
Komfort: 7/10

Totalt: 68/100

Andreas Bergman
andreas.bergman@hogstavaxeln.com

Chefredaktör och medgrundare. Inbiten miljöaktivist och nästan lika stort fan av Dacia som Marcus Berggren.