Test: Mercedes-Benz E220d

Mercedes-Benz E220d
Motor:
 2,0-liters, 4-cylindrig, diesel, 194 hästkrafter, 450 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automat, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,3 sekunder
Toppfart: 240 km/h
Vikt: 1680 kg
Mått (längd/höjd/bredd):
4923/1468/2065 mm
Pris: 389 900 SEK
(Testbil ca 650 000 SEK)

Vi på Högsta Växeln har tidigare recenserat Mercedes-Benz E220d med 194 hästars dieselmotor. Det är den modellen som förväntas sälja lika bra som tv-apparater på mellandagsrean. Denna text kommer att vara inriktad på bilens bekvämligheter, det vill säga komforten i nya E-klass. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om Mercedes-Benz E220d är lika komfortabel som en första klass-stol på ett Swiss-flyg.

Vad är egentligen komfort i en bil? För vissa kan det innebära en tyst kupé med behaglig stämning. För andra kan det vara att bilen framförs stabilt och säkert på vägen, vilket bidrar till en lugnare atmosfär. Det Mercedes vill göra med deras E-klass är att uppfylla så många av dessa behov som möjligt. Självklart kommer inte E-klass att locka till aktiv bankörning eftersom den trivs bäst när man tar kurvor i likartat tempo och skarphet som finlandsfärjorna och helt enkelt för att den inte är gjord för det. Trots detta finns körglädjen hela tiden med bakom ratten. Något som till stor del beror på att E-klassen, likt större delen av de italiensktillverkade sportbilarna, fördelar kraften från motorn till de bakre hjulen.

E220d ger under hela närvaron, vid varje resa en ingivelse av lugn och ro. Något som bidrar till att föraren relativt enkelt kan råka falla mot drömmarnas värld vid färd, för att sedan ankomma utvilad och fylld med lika mycket energi som en sjuåring som fått en sockeröverdos.

En bidragande faktor till stillheten är interiören i E-klass. Den kan liknas vid en tedrickar-stund framför en öppen spis en regnig och mörk höstkväll, bara det att en hel del teknik genomtränger stunden. Istället för att sitta i en fåtölj och värma fötterna framför brasan får man massage från stolarna och varmluft från fläkten där kroppsdelarna som reglerar pedalerna befinner sig. Överallt har E-klass med sig en ton av lyx, allt man kan tänka sig ingår. Ingivelsen av en VIP-avdelning på en nattklubb genomsyrar interiören tack vare LED-lister som stryker sig runt mittkonsolen och handskfacket.

Interiören bidrar även till att man aldrig känner sig trött på att köra. Den integrerade massagen i framstolarna tillsammans med lädersätena, som är lika hala som margarin i en teflonpanna, uppmuntrar föraren till att ta pauser och dricka så mycket kaffe som möjligt för att hålla sig borta från drömlandet. Om någon händelsevis skulle falla i sömn styr bilen sig själv en litet tag men tillåter endast detta att pågå i några sekunder innan en varningssignal ljuder som vill att ratten kvickt skall huggas tag i igen.

Det som enligt mig avgör ifall en bil är lyxig och komfortabel, är hur känslan och kvalitén i detaljerna upplevs. I E220d är dem fantastiska. Ljudet som kommer ur högtalarna låter fylligt och dyrt vilket bidrar till att fler sinnen aktiveras och samtliga resenärer kan njuta av komfortabiliteten. En annan funktion som utmärker sig är elektroniskt ställbart nackskydd, en välkomnad detalj.

Bilen vi hade saknade luftfjädring, något som skulle uppskattats eftersom den rullade på 20-tums AMG-fälgar. De rykten jag har hört talar för att det ska förvandla bilen till att bli magiskt mjuk likt en trollkarl från Hogwarts kan omvandla olika ting. Trots bristen på den typen av upphängning led ingen av passagerarna i baksätet, varken när det kom till stadskörning eller längre motorvägskörning, där E-klassen för övrigt briljerar.

Allt som finns i bilen har en god anledning att vara där, exempelvis växellådan. Det skulle inte varit anständigt med en dubbelkopplingslåda i E-klass eftersom blixtsnabba växlingar inte är det som eftersträvas. Mercedes har istället valt en av de bästa växellådorna på marknaden för komfort och behaglighet, precis vad bilen är gjord för.

Är den behaglig på långresor? Ja, som in i vassen. När man pratar om motorvägsfart är det värt att komma ihåg att det är en tysk maskin byggd för att tackla Autobahn. Som många av er vet finns det något på delar av Autobahn som heter fri fart. Detta innebär att den lite mesigare, svenska motorvägsfarten är lika enkel att klara av som det är för Dwayne Johnson att lyft in matkassarna från bilen. Ljudnivån i högre farter är som att färdas i en kyrka en söndagsförmiddag, det är inte många decibel som genomskjuter karossen och glasrutorna. Trots många mil genom regn och blåst var tillståndet i kupén oförändrat.

Efter 160 mil bakom ratten på Mercedes-Benz E220d kan jag konstatera att den är en ultimat komfortmaskin. Nya E-klass tar ett stort steg i riktningen mot dyrare och lyxigare modeller men det märks att den fortfarande ser upp till de som är mer överlägsna. Den är en kompetent maskin med komfort nog att köra ett varv runt jorden, eller två.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Efter 160 mil bakom ratten på Mercedes-Benz E220d kan jag konstatera att den är en ultimat komfortmaskin.