Tetst: Mercedes-Benz C300 Coupé
Mercedes-Benz C300 Coupé (2016)
Motor: 2,0-liters, bensin, R4, 245 hästkrafter, 370newtonmeter, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 6,0 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4686/1405/2016 mm
Pris: 432 900 SEK
(Testbil cirka 650 000 SEK)
En kutym inom främst tysk bilindustri är att kort efter en ny modellansering dröjer det inte länge innan det finns en miljon varianter av samma modell. BMW:s 3-serie går exempelvis att få i ett flertal utföranden – sedan, kombi, coupé eller cabriolet (cabriolet och coupé-varianterna kallas numera för 4-serien). Precis samma stuk gäller för Mercedes.Nya Mercedes C-Klass kan alltså fås som kombi, sedan och numera även cabriolet och coupé.
Det är i den sistnämnda tappningen som vi har testat C-Klassen. Närmare bestämt Mercedes-Benz C300 Coupé. Mercedes är väldigt duktiga på att bygga bilar extremt lämpade för långkörningar och med bilar som C63 S och AMG GT S visar de att de även kan utveckla bilar som är mer dynamiskt lagda för att underdriva en hel del. Frågan är då hur väl de har lyckats med symbiosen mellan långfärdskörning samt en gnutta sportighet. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz C300 Coupé.
Även om Mercedes ibland inte är de mest fantasifulla bilmärkena när det kommer till bildesign så har de sannerligen ett designspråk som är briljant i vissa fall. C300 Coupé är ett praktexempel på just det. C-Klass i coupé-utförande är bevis på att elegans är ett av ledorden i Mercedes design-studio. Linjerna är helt enkelt fantastiska och det är tveklöst för våra ögon en av de mest tilldragande bilarna Mercedes tillverkar. Bilens bakparti kan liknas vid Scarlett Johanssons – det är svårt att slita blicken.
Eftersom Mercedes C-Klass tillhör ett av Mercedes senare tillskott (från botten upp det vill säga) är det i just den som de har valt att visa upp sin kompetens på interiörsfronten som jag tolkar det. Det är mäkta högkvalitativt och detaljfokus är minst sagt aktningsvärd. Exteriören och interiören går sannerligen hand i hand och det är en plats att trivas på. Med andra ord kolossalt lämpligt för något så elegant som en C-Klass Coupé.
Mercedes-Benz är stjärnor när det kommer till att tillverka utomordentligt välraffinerade punkt A till B-bilar. Det vill säga bilar som har som specialitet att köras riktigt långt. Att C-Klass Coupé delar många designdrag från stora-storasyskonet S-Klass Coupé – tycker jag i varje fall – är väl en hänvisning till att C300 Coupé ska vara en sann coupé, en långfärdsåkare av rang.
Den bilen som Mercedes gav oss nycklarna till var utrustad med luftfjädring som var kalibrerad åt det styvare hållet – precis som i en Mercedes-Benz GLE Coupé – men det är fortfarande luftfjädring. Det innebär att bilen inte är så sportig som utseendet insinuerar till och att den sannerligen har inspirerats av en amerikansk soffaffär. Det pekar även på C-Klass Coupé huvudsakliga syfte – att vara mer åt motorvägsmaskinhållet i kontrast till att vara en fena på landsväg.
Faktum är dock att i sport-plus-läget så är bilen förvånansvärt munter. Ett minus är dock att man behöver leta sig in i en labyrint av delmenyer i displayen mellan hastighets- samt varvtalsmätaren innan man kan stänga av stabilitetskontrollen. Att Mercedes inte ens gjorde en enskild knapp för ändamålet – precis som alla andra bilar på marknaden i stort sett – ger ytterligare belägg för att det knappast är en bil som är till för att köras med syfte att utplåna bakdäcken som i en Mercedes-AMG C63 S. En bisyssla vi minst sagt roas av. Det kan dock poängteras att man kan göra burnouts med hjälp av envishet och ett någorlunda fuktigt underlag. Det känns ändock lika passande för en C300 Coupé som att köra en Mercedes-Benz S500 på bana.
På senare tid har Mercedes verkligen imponerat på just motorljudsfronten. De tillverkar motorer som i vissa fall känns som om de gick på smör – kopiöst mjuka och trevliga. Jag kan konstatera att jag förväntade mig att bilen ska låta lika mycket som en hiss i Sverige utan musik fylld med en massa främlingar. Men faktum är att motorn avger att förtroendeingivande hum vid vanlig körning och i sport plus-läget så ”pruttar” den när man växlar upp. Bilen lät minst sagt bra och det var en noga dos av sportighet som Mercedes ingenjörer valde att skriva in i receptet för Mercedes-Benz C300 Coupé.
Som jag har nämnt ovan så var den C300 Coupé vi fick låna utrustad med luftfjädring vilket känns lämpligt då Mercor är kända för att vara bekväma. I framsätet satt jag som är 185 centimeter lång utan problem. Luftfjädring bidrar som man förväntar sig i en Coupé – att man glider över underlaget men med en känsla av vad det är man kör över. Den är trots allt kalibrerad åt det sportigare hållet. Det är en ofrånkomligen bekväm bil som dock inte uppmanar till att man skjutsar folk i baksätet – som de flesta coupéer (visserligen inte GLE Coupé). En rakt igenom angenäm automobil när man tar hänsyn till den ergonomiska aspekten.
Mercedes-Benz C300 Coupé är Mercedes senaste tillskott till en voluminös marknad. Det intagande med just en Coupé är det faktum att utseendet ofta utmärker sig samtidigt som det ger upphov till roligare körning, något som i vissa fall enbart verkar vara en placebo-effekt. Det är utmärkande tillskott i bilvärlden men för det mesta väldigt beräknelig. Man får möjligtvis snäppet mer än vad man förväntar sig. Ett glänsande motorfordon som är lite beigt. Mercedes-Benz C300 Coupé – väntad överraskning.
Betyg
Sammanfattning
Ett glänsande motorfordon som är lite beigt. Mercedes-Benz C300 Coupé - väntad överraskning.