Test: Mercedes-AMG A 45

Mercedes-AMG A 45 4MATIC (2016)
Motor:
 2.0-liters I4:a bensin, 381 hästkrafter, 475 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration: 0-100 på 4.2 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Mått (längd/höjd/bredd):
4624/1429/1811 mm
Pris: 481 900 SEK
(testbil cirka 550 000 SEK)

Se vårt test av nya A 45 här.

En av de största tävlingarna som för tillfället pågår alla bilmärken sinsemellan handlar om vem som kan få fram den snabbaste bilen i den så kallade golfklassen. Seat har Leon Cupra med 280 hästkrafter, Volkswagen har Golf R med 300 hästkrafter, Audi har RS3:an med 367 hästkrafter och Mercedes har den faceliftade A 45:an som har gått från 360 till hela 381 hästkrafter. Dagens så kallade ”hot hatches” är snabbare än superbilar från endast ett decennium sedan. Frågan är hur Mercedes-AMG har lyckats med A45:an i sin senaste tappning och om flest antal hästkrafter är lika med att den är herren på täppan. Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-AMG A 45 4MATIC.


I det utförandet som pressbilen Högsta Växeln fick låna är inte nya AMG A 45:an den mest skrikiga bilen på stan. Absolut har diskreta, snabba bilar sin charm men jag anser att bilar i golfklassen av A 45:ans kaliber ska både synas och höras. Honda Civic Type R är ett praktexempel på detta.

Mercedes-AMG A 45 är en attraktiv bil som ger någorlunda inblick i vad den är kapabel till. Exempel är de fyra utblåsen, de enorma luftintagen framtill samt den berömda AMG-grillen som klär alla AMG-bilar. För gemene man är dock allt det där rappakalja och alla icke-bilintresserade som jag tillfrågade var inte ens i närheten beredda på prestandan som A 45 erbjuder. Baktill ser bilen ut som en Smart Fortwo vilket absolut inte är en komplimang.

Mercedes A-Klass tillhör bland de billigaste bilarna som Mercedes erbjuder. Interiören är, trots AMG-utförande, inte särskilt långt ifrån bilar som Mercedes-Benz CLA 220 CDI som delar allt med A-Klassen bortsett från karossen. I en bil tillhörande golfklassen med ett grundpris på nästan en halv miljon kronor förväntar man sig att kvalitén är på topp. Audi RS3 lever upp till den förväntan.

När det kommer till Mercedes-AMG A 45 så är det väldigt mycket som känns mer hemmahörande i bollhavet på Jysk och inte i ett prestandamonster från ingenjörerna i Affalterbach. Ratten är absolut AMG:ig och sätena är mycket trevliga. När det kommer till övriga kupén dock är det ett skämt. Det tillhör inte bilens viktigaste aspekt men det är trots detta något som är värt att kritisera speciellt om man jämför med konkurrenterna.

Det är bakom ratten som en Mercedes-AMG A 45 ska upplevas. Om en Audi RS3 helt enkelt är en ruggigt snabb bil – en bil som minimerar avstånd på allmän väg – så är Mercedes-AMG A 45 en rymdraket som parat sig med ett bullet train. Inte nog med att den verkligen är otroligt snabb så lyckas den även porträttera sig som en briljant bil för banan.

Audi-bilar är kända för att understyra som en snöplog då på tok för mycket vikt är placerad framför den främre axeln. Mercedes-AMG A 45 är dock fantastiskt välbalanserad och greppet i framvagnen verkar aldrig ta slut – även i de skarpaste av hårnålskurvor lyckas framdäcken hålla bilen i styr, även om vädret är mindre än tillåtande.

Som sagt är det en ofattbart rapp bil, en bil som verkligen chockar på alla sätt. Den kan vara värt att nämna att den rent prestandamässigt inte är långt ifrån en Jaguar F-TYPE R vilket är befängt.

Styrningen är mycket bra och feedbacken är bättre än den i Audi RS3. Man har verkligen koll på var hjulen befinner sig vilket i sin tur innebär att bilen svarar bra när man vill ändra riktning mitt i en kurva. Det är en bil som är förtroendeingivande i lagom doser och i rimliga hastigheter – rimliga hastigheter för en A 45 det vill säga. På motorväg i mycket höga hastigheter känns bilen verkligen levande och det är en bil som håller en på tårna så att säga.

Att köra fort på kurviga vägar är väldigt stimulerande och kan vara nästintill obehagligt men på raksträckor är det nemas problemas. Det är troligtvis en vanesak och eftersom bilen verkligen kommer till liv är det väldigt lätt att förutspå vad som komma skall men man måste jobba för att få bilen att göra det man vill. Det är alltså inte en bil som lyder helt blint vilket är mer än underhållande.

Mercedes-AMG A 45 har fyra körlägen att välja mellan – ”Comfort”, ”Sport”, ”Sport +” och ”Individual” – den sistnämnda ställer man in själv som namnet föreslår. I komfortläget ställs avgasröret in på den tystare inställningen som enligt mig inte alls är tyst och fjädringen blir snäppet mjukare samtidigt som gasresponsen blir mer vardaglig.

Det viktigaste med en bil som denna – bortsett från den ansikstsomvandlande prestandan är att man skall kunna använda den på en daglig basis. Det ska vara en bruksbil för den som vill ha så mycket prestanda som möjligt men för så (relativt) lite pengar som möjligt. I sitt ”vardagliga” läge är bilen en briljant bil att irra runt i. På motorvägen (i lagliga hastigheter) är den tillräckligt bekväm för att den ska gå att leva med samtidigt som att ljudet i kupén inte är överflödigt.

Samtidigt erbjuder den väldigt trevliga toner när man gasar på. Sport-läget utvärderades knappt då vi resonerar på det viset att Sport + är läget man bör ha bilen i om man ändå håller på. Gasresponsen blir fenomenal och växellådan väntar in i det sista med att växla. Den kritik som jag har gett A 45:an innan (icke faceliftad, med 360 hästkrafter) var att växellådan var alldeles för aggressiv oavsett läge men nu har Mercedes-AMG tagit hänsyn till det. En körglad bil i alla lägen helt enkelt.

En Mercedes-AMG A 45 är inte bara snabbare än en Audi RS3 utan den har även bättre väghållning och erbjuder en betydligt mer dynamisk upplevelse bakom ratten. Med en 0 till 100-tid på 4.2 sekunder är bilen inte mindre än ett underverk. 381 hästkrafter, mer än tre gånger så mycket än vad en motsvarande bil hade 25-30 år sedan.

Det enda som kan förhindra utvecklingen är däck. Om 10 år kommer alltså en bil som Mercedes-AMG A 45 göra 0 till 100 på låga 3 sekunder – om inte det är otroligt så vet jag inte vad. Medan en Volkswagen Golf R är bättre att köra än en Audi RS3 eftersom den har förmågan att slunga sig själv in i kurvor med otrolig kontroll så är A 45:an snäppet vassare. Det innebär att prestandan är makalös.

En Mercedes-AMG A 45 låter nästan exakt som en Mini Cooper John Cooper Works vilket absolut är positivt eftersom det är en otroligt behagligt ljud. Dock anser jag att det borde låta maffigare just för att bättre framhäva vad bilen är kapabel till. Den ska låta som en bil i golfklassen med superbilsprestanda istället för en konkurrent till en Volkswagen Golf GTI. Det är en bil som alltid har ett sportigt ljud närvarande men som Mercedes kan vässa en aning.

En Mercedes-AMG A 45 tillhör som man förväntar sig det hårdare laget när det kommer till fjädringen. Utrymmet framtill är bra och det är bekvämt och ergonomiskt. Sitter man dock bak är det en annan femma – man har oftast nog med knäutrymme men måste tyvärr amputera av halva skallen om man ska sitta bekvämt. Det är en mjukare bil än vad AMG-emblemet må antyda men den är inte i riktigt samma liga som Audi RS3. En lagom bekväm bil kan man kalla det.

Rent betygsmässigt landar Mercedes-AMG A 45 lika med Audi RS3. Anledningen till detta är att bilarna utmärker sig mer på olika ställen vilket i sin tur gör att det i slutändan handlar om prioriteringar. Är man ute efter ett riktigt monster som är vid liv och som tveklöst får en att le gång på gång är A45:an det rätta valet. Är man mer nog med utseendet, kvalité samt motorljud är RS3:an det man ska slå till på.

Mercedes-AMG A 45 är en anständig vettvilling som sannerligen har visat sig vara en tvättäkta AMG. Det är en bil som hör hemma lika väl på banan som på vägen och precis som en Audi RS3 är den snabbare än många superbilar från tio år sedan men för ett betydligt mer överkomligt pris. Det sättet som A45:an lyckas ta en från punkt A till B kan liknas med att kliva på en atombomb. Mercedes-AMG A 45 – en levande raket.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Det är en bil som hör hemma lika väl på banan som på vägen och precis som en Audi RS3 är den snabbare än många superbilar från tio år sedan men för ett betydligt mer överkomligt pris. Det sättet som A45:an lyckas ta en från punkt A till B kan liknas med att kliva på en atombomb. Mercedes-AMG A 45 - en levande raket.