Test: Volkswagen Passat GTR

Volkswagen Passat GTR (2016)
Motor: 2.0-liters, 4-cylindrig, turboladdad bensin, 280 hästkrafter.
Kraftöverföring: 6-växlad dubbelkopplingslåda (DSG), fyrhjulsdrift (4MOTION).
Acceleration: 0 – 100 på 5,7 sekunder.
Toppfart: Begränsad till 250 km/h.
Pris: 436 000 SEK
(testbil cirka 510 000 SEK)

Det finns en rad motoralternativ när det kommer till Volkswagen Passat. Vi på Högsta Växeln har kört Passat med både 190-hästars dieseln – då i Alltrack-utförande, men även med 240 hästars dieseln. Den som minst antal konsumenter, tyvärr, kommer att ta sig en titt på är bensinmotorn med 280 hästkrafter. Det är den som vi har lagt vantarna på nu. Att det är just en Volkswagen Passat gör dock att bilen, trots sin maffiga motor, smälter in lika väl som ett löv i en botanisk trädgård. Det är en Svensson-bil med krut. Det är motorn man väljer om man vill leva bakom en fasad av lagom men i själva verket vill sticka ut lite. Hur skiljer den sig från sina stallkamrater är dock frågan.

Som man kanske väntar sig är skillnad rent designmässigt mellan en ”vanlig” Passat och värstingen GTR inte enorm. Passat GTR är försedd med ett R-Line-paket som helt enkelt innebär små detaljer som är till för att framhäva sportigheten. Det går dock att få R-Line-paketet till en Passat som inte är en riktig GTR så det är lätt att bli lurad.

Den Passat GTR vi fick låna verkade ha civilpolisbilambitioner om man utgår från lacken – grå och väldigt byråkratisk. Det lär egentligen bara vara en tidsfråga innan man ser svenska Polisen med dessa Svensson-monster. Invändigt fortsätter de färgglada tonerna, det vill säga att allt är svart och grått.

Den som utmärker Passat GTR från en vanlig Passat är att man kan klocka sina varv på bana vilket inte känns särskilt relevant. Man kan även kolla hur många hästkrafter man nyttjar och annan information som  Volkswagen anser är av intresse för konsumenterna. Egentligen är det bara ett sätt att framhäva nya Passat GTR som sportigare än vad den egentligen är.

Den är oerhört explosiv och förvånansvärt rapp. Gasen i botten resulterar i en linjär acceleration – tack vare den utmärkta dubbelkopplingslådan. Det är en bil som kan absolut har resurser nog att häpna; speciellt med tanke på att det är så oväntat i en Passat av alla bilar.

Den är en bil som man vågar att köra fort även på landsväg tack vare väldigt bra och förtroendeingivande väghållning. Det är väldigt lätt att förutspå vad bilen ska ta sig till även om man slungar in den i en kurva. På både motorväg samt större landsväg är den betydligt mer körglad än vad man väntar sig.

Volkswagen Passat GTR är kungen i villaområdet. Den smälter in överallt men har trots detta förmågan att köra ifrån det mesta – 5,7 sekunder till 100 kilometer i timmen känns nästan befängt i något så neutralt som en Volkswagen Passat. Det är en sällskaplig bil för den som vill ha det där lilla extra. Det är en bil som gör prestanda som är mer än måttlig tillgänglig för de som egentligen är mer lagom av sig.

Betyg

Helhetsintryck:
Total poäng: 4.0

Sammanfattning

Volkswagen Passat GTR är kungen i villaområdet. Den smälter in överallt men har trots detta förmågan att köra ifrån det mesta - 5,7 sekunder till 100 kilometer i timmen känns nästan befängt i något så neutralt som en Volkswagen Passat.