Test: Ford Focus

Ford Focus TitaniumX 1,5 EcoBoost
Motor: 4-cylindrig turboladdad bensinmotor, 150 hk, 240 Nm, framhjulsdrift
Acceleration: 0-100 på 9,1 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Längd: 4360 mm
Pris: 229 400 SEK (testbil 277 500 SEK)

Har Högsta Växeln fått fnatt kanske ni tänker. ”Toppfart genom bilvärlden” är väl en omöjlighet med en Ford Focus på 150 hästkrafter. Det stämmer inte. Även om vi – som de flesta – rent subjektivt föredrar prestandamaskiner är det alltid trevligt med bilar som är lite mer lagom. Ford Focus går att få i ST-utförande och då får man istället 250 hästkrafter men den spar vi till en annan gång. Den EcoBoost-motor som Ford bygger har vunnit utmärkelsen ”International Engine of the Year” åren 2012, 2013 och 2014. Det är visserligen enliters-versionen medan vi hade 1,5-liters-varianten i den bilen vi fick låna men släktbanden är starkare än hulken. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Ford Focus!

DSC_0050

Som jag nämnde i vår recension av Ford Mondeo har Ford inspirerats av deras tidigare ägande av Aston Martin. Framtill ser bilen nämligen ut exakt som en Aston Martin om nu de skulle  besluta sig för att bygga bilar i golfklassen. Precis som man kan köpa hos Svenska Gummihuset var bilen försedd med aliminiumfälgar som fick bilen att se något fräckare ut. Baktill är nya Ford Focus inte lika spännande utan ser ut som föregångaren. Men i det stora hela är det en väldigt attraktiv bil och med den blåa metallic-lacken vi hade ser den verkligen fantastisk ut. Interiörsmässigt är det en annan femma – det är helt klart en väldigt trevlig plats att vistas på: Ford Focus är tystast i sin klass men är ändå inte lika komfortabel som till exempel Golf GT som också har 150 hästkrafter. Touchskärmen kräver att man nyttjar en hammare för att få den att reagera. Utrymmesmässigt finns det vissa fack där det är enormt med plats medan andra fack verkar ha designats med myror i åtanke. En DSC_0051finurlig liten funktion som sannerligen förvånade oss var det faktum att bilen skickade ut plastlist – ett ”dörruppslagsksydd” – när man öppnade dörren så att man inte råkar skada bilen bredvid på exempelvis en parkering. Det är en funktion för de som inte är kompetenta nog för att öppna en dörr och kostar 700 kronor eller nästan 50 liter bensin.

Andra små funktioner av denna natur tyder på att nya Ford Focus egentligen är anpassad till varenda individ som har ett av intresse av att köpa en bil. Den är så lättkörd att ett spädbarn skulle få pejl på den inom 30 sekunder och med juvelen till motor är det en bil som vi fantaster ändå finner mycket körglädje hos. Den är hyfsat rapp upp till cirka 50 kilometer i timmen men därefter har den fartresurser som inte är långt ifrån en cykel med punktering. Oavsett om man är tillräckligt gammal för att komma ihåg när dinosaurierna levde eller om man precis ska börja övningsköra är det en bil som lämpar sig. Vi hade en 6-växlad manuell växellåda men den var ändå så lättkörd att det är lättare att få motorstopp i en automatbil. Fortsättningsvis hade Focusen en funktion som gjorde att den kunde parkera sig själv och även om den var lika optimistisk att mäta ut platser som man är när man kör runt i en smart fortwo är det onekligen det bästa parkeringssystemet vi någonsin testat. Den slickade trottoarkanten och krävde inte en doktorand i maskinteknik för att bemästra.

Ford-Focus_2015_1024x768_wallpaper_19

Även om bilen hade en EcoBoost-motor som var lika raffinerad som 100-oktanig bensin drog den betydligt mer än vad man förväntar sig. 0,7 liter milen låg förbrukningen på när vi körde eco-driving som alla bilskolor tipsar om. Det innebär att man hoppar från första till sjätte växeln för att spara bensin utan någon som helst hänsyn till andra trafikanter som tvingas ligga bakom någon i en alldeles för låg växel som i sin tur har samma acceleration som en vandrande pinne i motvind.

Ford Focus med sin 1,5-liters EcoBoost-motor och 6-växlade manuella låda är en sannerligen trevlig bil. Den erbjuder nog med körglädje för de som älskar att köra bil medan den samtidigt passar människor vars ålder kan mätas med hjälp av glaciärer eller de som helt enkelt behöver en bil. För att en bil ska vara rolig att köra måste den inte ha en miljard hästkrafter och en bils huvudsakliga funktion är ändå att transportera folk från A till B med en viss grad av komfort och tillgänglighet. En Renault Clio saknar alltså de attributen. Ford Focus å andra sidan gör jobbet alldeles ypperligt och det är minst sagt en anpassad automobil. En bil för alla oavsett preferenser. Ford Focus – en formidabelt tillgänglig bil.