Här är nya Maserati MCPura – fokuserar på det väsentliga
Världspremiären av Maseratis senaste superbil visade att Tridente-loggan fortfarande kan slå med full kraft. Högsta Växeln var på plats när skynket drogs av nya Maserati MCPura.
Goodwood Festival of Speed har blivit en populär arena för just världspremiärer och årets upplaga bjöd på något alldeles extra från Italien.
MCPura baseras, uppenbarligen, på MC20 men siktar på att vara mer avskalad, allt i den italienska känslans namn.

Foto: Maserati
En ny toppmodell med gamla rötter
Det är lätt att dra paralleller till Maseratis MC20, bilen som 2020 markerade märkets nystart. MCPura är inte en helt ny bil, utan snarare en evolution och är tänkt att erbjuda MC20-upplevelsen i mer koncentrerad form.
Namnet i sig är en blinkning till Einsteins berömda formel E = MCPura. Det är kanske lite klyschigt, men inte helt fel.
Under skalet återfinns samma Nettuno-V6 som tidigare, en 3,0-liters dubbelturbo med 630 hästkrafter och 720 newtonmeter.
Den är fortfarande helt egenutvecklad av Maserati och är en av marknadens klart mest imponerande sexcylindriga motorer.
MCPura bygger på samma kolfibermonocoque som MC20 vilket gör att vikten hålls under 1 500 kilo vilket gör den lika flink som en falk, något vi fick erfara när vi provkörde den.

MCPura satsar på känsla framför specifikationer
Det är dock inte i siffrorna som MCPura särskiljer sig utan i känslan. Designmässigt skriker verkligen MCPura superbil.
Lanseringsfärgen Ai Aqua Rainbow är en speciallack framtagen av Maserati Fuoriserie och skiftar subtilt i solljus blå i skugga och nästan regnbågslik i direkt ljus.
Tridente-loggan är magentaröd med blå mica och interiören är klädd i lasergraverad Alcantara i färgen Ice med subtila färgskiftningar även där.

Coupé eller Cielo – taket avgör
MCPura kommer i två versioner, antingen som coupé och en cabriolet kallad Cielo. Cielo betyder himmel på italienska och helt klart den varianten vi hade valt.
Att bilen är byggd i Modena syns inte bara i detaljerna den känns också. Och det var något Maseratis marknadschef Giovanni Perosino satte ord på under ett anförande som lika gärna kunnat hållas i en operasalong i Milano.
Med stora gester pratade han om MCPura som något djupt italienskt. En bil som man inte bara kör utan känner.
En bil som gör att man, som han uttryckte det, ”vill ta den långa vägen hem genom Italien bara för att få stanna vid en liten trattoria och se bilen stå och glänsa i kvällssolen”.

Maserati MCPura är renodlad
Det kanske mest tilltalande med MCPura är just dess renodlade fokus på det som gör italienska bilar så speciella – känslan.
Och för den som vill gå ännu längre i sitt uttryck erbjuder Maserati sitt Fuoriserie-program där bilen kan skräddarsys efter kundens smak med över 30 färgval, olika ytbehandlingar och interiörteman.
MCPura är kanske inte en revolution men det är en förfining av något som redan var exceptionellt. Maserati må vara nischade, men de satsar febrilt på att locka till sig kunder.
Med MCPura sätter märket inte bara fart på sina bilar utan även på sin identitet. Och för oss som var där i Goodwood kändes det som att Maserati hittat hem.

