Test: Zeekr 001 – prisvärd lyx & prestanda på kinesiska
Vad blir resultatet när kineserna ger sig in i den eldrivna kombikampen med de tyska tungviktarna? Jo, Zeekr 001.
Zeekr 001 utvecklades och presenterades ursprungligen som en Lynk & Co-modell men blev istället det nyfödda märkets första kärra.
Geely har siktet inställt på premiumsegmentet med unga Zeekr, och Zeekr 001 har tveklöst många lyxiga attribut. Konkurrensen i segmentet, med tillskott som BMW i5 Touring, Audi A6 e-tron men även Volkswagen ID.7 Tourer i spetsen, har emellertid blivit stenhård under det senaste året.
Vi har lagt vantarna på Zeekr 001 för att lägga i Högsta Växeln och sätta den på prov.

Foto: Morgan Petri
Zeekr 001 har fundamenten på plats
Det blir väldigt kämpigt mot tyskarna om fundamenten inte finns där. Zeekr 001 är dock (snudd på) precis lika lång, och har (snudd på) samma hjulbas som tyskarna.
Vidare är den utrustad med luftfjädring i den högsta utrustningsnivån, av vilka det finns två. Vi testade toppversionen ’Privilege AWD’, extrautrustad med en interiör i kräm och marinblått.


Interiören upplevs som premium och känns gedigen. Bilens generösa yttermått märks av både på längden och bredden invändigt. Fyra väl tilltagna vuxna åker med lätthet utan att bli osams.
Ytterligare pluspoäng ges för det slående bra ljudsystemet, vilket vi har Yamaha att tacka för.
Konsten att bygga bil
De första minuterna bakom ratten är väldigt behagliga. Bekvämt, intuitivt och lite härlig båtkänsla. Dessvärre går det utför därefter.
Det piper av en herrans massa anledningar och assistanssystemen får spader när de snötäckta vägarna förvirrar. För att reducera intensiteten av system och pip krävs att man dyker ner i infotainmentsystemet.

Välkommen in i djungeln! Här styrs så gott som alla bilens funktioner, och det finns många. Att stänga av specifika assistanssystem kräver oerhört mycket uppmärksamhet och blir ironiskt nog farligt. Andra biltillverkare har hittat riktigt bra lösningar på den här fronten.
Efter ett tag märks det att kupén inte är lika isolerad från både ljud och vägbana som den borde vara. De ramfria dörrarna med enkelglas bjuder in onödigt mycket buller, och luftfjädringen får inte till fullo pejl på underlagets imperfektioner.

Zeekr 001 visar på viss kulturkrock
Rent körmässigt uppenbarar sig också bristen på kärlek till konsten att bygga bilar med föraren i fokus. Den undermåliga kalibreringen resulterar i att alla medel med vilka föraren känner av och kontrollerar bilen saknar, ja, känsla.
Givetvis rör det sig inte om någon rå sportkärra, men bra kalibrering gör precis lika stora underverk även om bilen har lyxiga ambitioner.
Pelle i botten resulterar i en glappliknande väntan innan de 544 kusarna sätter rejält med skjuts på ekipaget.
Bromsarna har som uppgift att sätta stopp på knappa 2,5 ton, vilket de gör imponerande väl.
I kurvorna knackar emellertid fysikens lagar på och säger åt en att lugna ner sig.

Summan av kardemumman
Zeekr 001 borde vara bättre. Den gör mycket rätt, men de kinesiska generna skiner ändock igenom: chaufförkulturen, teknikhysterin och bristen på utvecklingstid resulterar i en produkt som inte känns klockren.
Siffrorna övertygar, som de ofta gör, på pappret. 200 kW laddning, V2L, cirkus 60 mil räckvidd och prestanda så det räcker och blir över.
Designen är det heller inget fel på, även om Zeekr 001 utstrålar mer Lynk & Co än just Zeekr. Interiören är riktigt kvalitativ, funktionerna många och ljudet pangbra, men infotainmentsystemet kräver mycket i bemästringsväg.
När man sätter Zeekr 001 i sammanhanget av Volkswagen ID.7 Tourer, BMW i5 Touring och Audi A6 e-tron är svaret inte självklart.
Vill man åt renodlad prestanda för pengarna vinner Zeekr 001 med hästlängder, men en klenare och jämförbart prissatt i5 Touring och A6 e-tron är fortfarande mer raffinerad och trevligare bakom ratten. Volkswagen ID.7 bjuder inte på samma lyx eller prestanda som 001, men går att få välutrustad och med fyrhjulsdrift till ett lägre pris.
Vad som är säkert är att Zeekr 001 bjuder på storartad prestanda och utrustning i drivor för en betydligt lägre peng än motsvarande tysk. Den faller emellertid något på finliret.

Zeekr 001 Privilege AWD (2023)
Motor: 2 elmotorer, 544 hästkrafter, 686 newtonmeter
Kraftöverföring: reduktionsväxel, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h på 3,8 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Räckvidd: 585 km
Vikt: 2 350 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4955/1999/1560 mm
Pris: från 779 900 kronor (Testbil ca. 816 900 SEK)
Zeekr 001
Zeekr 001 erbjuder mycket bil för pengarna, men är inte utan brister.