Hör och häpna: Honda CR-V fanns i version med tio säten
Den andra generationen av Honda CR-V är i grunden en ganska alldaglig suv. Undantaget är emellertid specialversionen med hela tio säten.
Suven Honda CR-V är inte en särskilt stor bil oavsett vilken generation av bilen man pratar om, och erbjuds normalt sett med fem eller sju säten.
Det finns dock en version av den andra generationen av Honda CR-V, som har betydligt fler sittplatser än så.
Honda CR-V med tio säten
Det handlar om Honda CR-V AUV, där efternamnet står för Asian Utility Vehicle, vilket är en version av bilen som endast tillverkades och såldes i Filippinerna.
CR-V AUV utmärker sig genom att erbjuda sittplats för hela tio åkande inklusive föraren. Sätena är fördelade över tre sätesrader, med tre sittplatser fram, fyra i mitten och tre längst bak.
Det bör förtydligas att bilen till måtten är identisk med en vanlig CR-V, och sätena kan således inte hävdas vara rymliga.
En udda fågel
Det är inte lätt att hitta bilder som visar interiören på en Honda CR-V AUV, men videon nedan, filmad youtubern Dreamdrin, ger en bild av hur sätena är disponerade.
Språket är inte helt lätt att förstå, men bilderna talar sitt eget språk.
Därför byggde Honda bilen
Man kan undra varför Honda i Filippinerna såg ett behov av att bygga en kompakt suv med tio förmodligen ganska obekväma säten.
Svaret står att finna i hur landets skattesystem såg ut i början av 2000-talet. På den tiden var så kallade “mass transport skåpbilar” nämligen befriade från punktskatt.
Genom att montera tio säten i CR-V kunde Honda dra nytta av denna skattelättnad, vilket sänkte priset på bilen med runt 40 000 kronor. Det är en betydande rabatt på en bil som på den tiden kostade runt 200 000 kronor.
En storsäljare för Honda
Honda började tillverka CR-V AUV år 2002, och de år som den fanns på marknaden sålde modellen fyra gånger så bra som den femsitsiga versionen av bilen.
År 2004 togs emellertid skatteförmånen som CR-V AUV drog nytta av bort, efter att alltför många dragit nytta av kryphålet.
Detta blev också dödsstöten för konceptet, som fasades ut åt 2005.
I Sverige hade CR-V AUV inte ens gått att sälja som personbil, då man med ett vanligt B-körkort endast får köra en bil godkänd för nio personer inklusive föraren.