Vi synar nya Nio EL8 – kan kineserna tillverka en äkta lyxbil?
Nio är en av de mest framstående kinesiska utmanarna på den svenska marknaden och nu presenterar de herren på täppan – lyxsuven EL8. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Nio Space i Göteborg för den svenska premiären.
Det första som slår en är storleken, Nio EL8 är rejält tilltagen och det är uppenbart att modellen är tänkt att ta upp kampen med modeller som BMW iX, Mercedes-Benz GLS och kommande EX90 från Volvo.
Foto: Nio
Stenhård satsning
För att kunna konkurrera med bilar av den här kalibern gäller det att man levererar i topp på de flesta parametrarna och dessutom gärna erbjuder en stark varumärkesidentitet.
När det gäller Nio är det tydligt att man förstått det och företaget satsar stenhårt på både forskning och utveckling, vilket besöket i Berlin tydligt visade.
Dessutom öppnar man Nio Spaces och Houses i snabbare takt än vad Petter Stordalen öppnar hotell.
Med EL8 är målet att kanalisera alla erfarenheter och utvecklingsresultat som Nio lyckats åstadkomma under sina tio år som biltillverkare.
Den här ambitionen visar sig bland annat genom att EL8 enligt Nio är bestyckad med den mest kraftfulla massproducerade mobila dataplattformen någonsin.
Säten av soja
På chassifronten lyfter man fram luftfjädring med dubbla kammare men här ligger man i lä jämfört vissa av konkurrenterna eftersom Porsche Cayenne hade luftfjädring med tre kammare redan 2019.
På hållbarhetssidan visar man däremot upp en del nyheter som inte finns hos konkurrenterna.
Bland annat har man använt sig av ett material som ska upplevas som mocka men som är vävt av ett växtbaserat material. Stoppningen i stolarna är baserade på soja och vissa av interiörinläggen är i rotting.
När det gäller framdrivningen levererar de två elmotorerna 644 hästkrafter i systemeffekt och ett vridmoment på 850 newtonmeter. Batteriet klarar av att lagra 100 kWh vilket är tillräckligt för att kunna ta sig 510 kilometer.
Snabbladdning som tar sin tid
0 till 100 kilometer i timmen går på 4,1 sekunder och vill man ladda upp batteriet kan man göra det med en maximal effekt på 185 kW.
Det gör att laddningstiden riskerar att bli relativt lång när batteriet är väl tilltaget men som tur är har man jobbat med aerodynamiken och luftmotståndskoefficienten är låga 0,25. Det gör att förbrukningen landar på strax under 2 kWh per mil.
Även om mycket kring elbilar fortfarande kretsar kring hårda siffror som effekt, accelerationssiffror och räckvidd börjar helhetsupplevelsen bli allt viktigare.
Ovanlig säteskonfiguration
För även om Nio EL8 bjuder på hyggliga siffror är det framförallt upplevelsen på insidan som imponerar. Säteskonfigurationen är ovanliga 2+2+2 och bidrar faktiskt till tidigare nämnda privatplanskänsla.
Byggkvaliteten är förvånansvärt bra och devisen om att kineser inte kan skruva ihop bilar på samma sätt som europeer visar sig vara felaktig.
Varje interiörkomponent är trevlig att ta på och känns robust – även om jag personligen hade föredragit riktigt läder istället för polymerbaserad imitation.
Hjulbasen är över tre meter vilket borgar för mycket god komfort och väljer man dessutom till “Executive”-paketet får den andra sätesraden en mittkonsol med kyl så att champagnen inte riskerar att bli ljummen.
Nio EL8 ska vara högteknologisk
När det gäller högteknologin stoltserar Nio med bland annat LiDAR-styrda matris-LED-ljus. En annan funktion är olycks-videoinspelning som aktiveras automatiskt när exempelvis en krockkudde utlöses och fångar olyckshändelsens förlopp.
Man kan även starta videoinspelningen själv för att samla bevis om någon begår ett trafikbrott eller liknande. Onekligen ger det här lite “staten ser dig”-känslor men funktionen är säkerligen mycket användbar om man råkar ut för en olycka eller liknande.
Med EL8 kröner Nio sin produktportfölj med en tekniskt raffinerad produkt som erbjuder en lyxupplevelse som är lite annorlunda från de framförallt tyska konkurrenterna.
En av plumparna i protokollet är däremot den relativt låga laddeffekten och avsaknaden av 800-volts-el-arkitektur.
Vi ser fram emot att testa om vägupplevelsen och komforten är lika silkeslen som Nio utlovar – på papperet ser det mycket lovande ut.