AMG Experience testat: På sladd med Mercedes i norra Sverige

”Sedan 1973 har vi testat bilar här uppe” förklarar instruktören. Jag befinner mig i Arjeplog med Mercedes-AMG med ett gäng kunder för att testa på några av märkets senaste bilar på en (väldigt) frusen sjö.

Programmet – AMG Experience on Ice – Performance – är instegskursen för de som vill testa sina (och diverse bilars) gränser på snö och is.

Låt oss lägga i Högsta Växeln och sladda på is med Mercedes-AMG och AMG Experience.

Mercedes-AMG
Temperaturen var så låg som -25 vid vissa tidpunkter. (Foto: Mercedes-AMG)

Visar upp utbudet

Syftet med AMG Experience är att visa upp för både befintliga och nya kunder vad märkets bilar klarar av i en bestämt utmanande men samtidigt tillåtande miljö.

Det krävs alltså en viss fness att få till körning på is, men samtidigt är det inte mycket som kan gå fel.

På agendan stod det körning med Mercedes-AMG A 45 S, nya Mercedes-AMG C 63 S E-Performance, och den gamla godingen Mercedes-AMG GT 63 S 4-Door.

Mercedes
Nya C 63 är en elektrifierad historia. (Foto: Mercedes-AMG)
Mercedes
GT 63 4-door var den enda bilen på plats med V8. (Foto: Mercedes-AMG)

Det gäller att lyssna

Instruktörerna är i form av faktiska racingförare vars jobb är att guida deltagarna genom en rad olika övningar som är utformade för att alla, oavsett erfarenhet, kan briljera.

Ankomstdagens agenda består av transport till hotellet i Arjeplog följt av en säkerhetsgenomgång på Mercedes anläggning vid sjön Galtisjaur.

Instruktörerna betonar vikten av säkerhet gång på gång och förklarar att man kan tvingas avbryta sitt deltagande ifall man inte gör som man blir tillsagd.

De förklarar även att snövallarna är rätt hårda och ifall man skadar en bil så kan man tvingas betala för kalaset också.

Med det sagt tillåter varje övning att man kan köra på bilens gräns, förutsatt att man själv klarar av det.

Samtliga bilar är dessutom försedda med rejäla isdubbar.

Mercedes
Kör man fast i snön får man hjälp av en sådan här. (Foto: Marcus Berggren)

En kylig uppvärmning

De första övningarna ägde rum redan första kvällen.

Sjön som Mercedes-AMG abonnerar är uppdelad i 13 banor som är döpt efter olika kända racingbanor i världen – däribland Laguna Seca, Estoril, Nürburgring, Mexico City, och så vidare.

Jag inledde min körning i Mercedes-AMG C 63 på en bana bestående av en slalom följt av en rad breda kurvor för att få möjlighet för varje förare att värma upp ordentligt. Det gav även instruktörerna möjlighet att bedöma allas kompetens.

Man är i regel två och två i bilarna – även om man kan köra själv mot ett tillägg – och det är upp till varje par att turas om.

Mercedes
Jag inledde min körning bakom ratten på nya C 63. (Foto: Mercedes-AMG)

Siktet inställt på elektrifiering

Nya C 63 har tagit det kontroversiella klivet ner från åtta cylindrar till att numera husera en fyrcylindrig pjäs och en elmotor.

Laddhybriden har således världens kraftfullaste produktionstillverkade fyrcylindriga motor – med hela 476 hästkrafter – men får även hjälp av en elmotor vilket resulterar i totalt 680 hästkrafter och 1 020 newtonmeter.

Kraften går ner i backen via alla fyra hjul och det lilla batteriet – vilket sörjer för en elektrisk räckvidd på blott 11 kilometer – är primärt till för att addera prestanda, inte nödvändigtvis vinna några miljöpriser.

I Race-läget, vilket jagi uppmanades att använda, laddas batteriet upp i rasande fart och man har således alltid tillgång till bilens fulla systemeffekt.

Varv efter varv får deltagarna instruktioner via en walkietalkie och uppmanas att stänga av bilens alla hjälpsystem.

C 63 är välbalanserad och elektrifieringen innebär att gasresponsen är direkt. När växellådan inte är uppvärmd är den rätt ryckig, men efter ett tag blir den betydligt mer följsam.

Att sladda är C 63 oerhört tillmötesgående och det går snabbt att lära sig hur man ska handskas med bilen för att verkligen dansa fram genom kurvorna.

C 63 är enkel att sladda. (Foto: Mercedes-AMG)

Fullt ös

Efter närmare en timmes sladdande på slalombanan och genom kurvorna med C 63 var det dags för att byta övning, och även byta bil.

Näst på tur stod AMG A 45 S som jag skulle få rasta på en förhållandevis bred upplogad bana med många hårnålskurvor.

Det finns ingenting som begränsar den som sitter bakom ratten, utöver ens förmåga att köra bil. Övningarna är utformade för alla nivåer av förmåga.

Det innebär att även de som aldrig kört på snö förut till eventuella racingförare ska kunna köra på gränsen och få ut något av upplevelsen.

Man får även en strid ström av instruktioner från instruktörerna. Samtidigt är de mer än villiga att åka med antingen bakom ratten eller som passagerare för att ge feedback.

Om man kör av blir man prompt hämtad av en G 63 som drar ut en. Samtidigt förklarar instruktören vänligt men bestämt att man inte ska köra över sin förmåga och att varje avåkning innebär att alla andra deltagare får mindre körtid.

A 45 är enormt tillmötesgående och fyrhjulsdriften, isdubbarna, och den blixtsnabba växellådan bidrar alla till att man känner sig lite som en rallyförare när man brassar på över isen.

Det gäller emellertid att man inte rycks med alltför mycket och blir en permanent del av landskapet.

Mercedes
En stor tid av tiden tillbringades i A 45 S. (Foto: Mercedes-AMG)

En fullspäckad dag

Dag två bjöd på fyra stinter à 1 timme och 20 minuter fördelat över en för- och eftermiddag. Övningarna var i grund och botten snarlika – det handlade om att lyckas sladda på diverse banor.

På en av de mer tekniska banorna gavs mig möjlighet att trycka på i Mercedes-AMG GT 63 som tillhör den gamla skolans AMG-bilar. Den frustande V8-motorn bidrar till en rejäl tyngd, samtidigt som man finner en robust känsla i alla reglage.

Bilen känns bra mycket tyngre än både A 45 och C 63 medan den långa hjulbasen gör den mer lättsladdad.

Samtidigt innebär tyngden att bilen är mer benägen att glida ut i spenaten om man kommer in i en kurva för snabbt.

Ljudbilden är riktigt trevlig och i termer av känsla är det svårslaget med V8-motorn.

Med det sagt erbjuds AMG GT 63 som laddhybrid och V8, i form av AMG GT 63 S E Performance, som onekligen kombinerar det bästa av två världar.

Mercedes
A 45 S är rejält lekfull. (Foto: Mercedes-AMG)
Mercedes
Nya C 63 har en fyrcylindrig motor och en elmotor i stället för en V8. (Foto: Mercedes-AMG)
Mercedes
GT 63 4-door har över 600 hästkrafter. (Foto: Mercedes-AMG)

För dig som vill bli en bättre förare

AMG Experience on Ice fokuserar betydligt mer på dynamisk körning än exempelvis många andra liknande program som konkurrenter erbjuder.

Medan fokus hos AMG är att se hur bilarna ter sig på gränsen, är fokus hos andra aktörer att få uppleva hur exempelvis bromssträckan påverkas av halt underlag och att känna skillnaden på exempelvis två- och fyrhjulsdrift.

I termer av mängden körning är nivån extrem och vissa av deltagarna tyckte nästan att det blev för mycket körning. Det tyckte inte jag och oavsett nivå får man ut något av körningen.

Att lära sig hur en bil ter sig på gränsen är enormt utvecklande för ens körförmåga och AMG Experience on Ice ger utrymme för alla – oavsett skicklighet – att få ut något av upplevelsen.

Mercedes-AMG
Alla förutom undertecknad var kunder. (Foto: Mercedes-AMG)

Ett gediget urval

Eventet ett tredagars sådant är ett av sju AMG-vinterpaket i Arjeplog som finns att tillgå.

Paketet stegar upp i både pris och svårighet och vissa kräver att man har genomfört tidigare kurser för att få deltaga.

ProgramAntal dagarBilarPris
Performance3A 45, C 6324 000 SEK
Performance Weekend4A 45, C 6335 000 SEK
Performance Plus3A 45, C 63, GT 63, SL 6342 000 SEK
Advanced Weekend4A 45, C 63, GT 63, SL 6371 000 SEK
Advanced Week5A 45, C 63, GT 63, SL 6382 000 SEK
Pro5A 45, C 63, GT 63, SL 63118 000 SEK
Pro Plus5A 45, C 63, GT 63, SL 63141 000 SEK