Här är nya Volkswagen Golf: 37 miljoner bilar senare
Sedan 1974 har totalt 37 miljoner Volkswagen Golf rullat ut ur fabriken i tyska Wolfsburg. Nu har det blivit dags för en uppdateringen av den åttonde generationen. Vi lade i Högsta Växeln och begav oss till Tyskland för en närmare titt.
Volkwagen Golf firar 50 år, något som det tyska märket sannerligen kommer att fira med bravur under det stundande året.
En riktig ikon
Volkswagen Golf tillhör en av bilvärldens sanna ikoner. Det rör sig dels om den mest framgångsrika Volkswagen-modellen någonsin, dels om den mest framgångsrika europeiska bilen någonsin, åtminstone i termer av antal tillverkade bilar.
Nu har det alltså blivit dags för tyskarna att ge åttonde generationen Volkswagen Golf en regelrätt facelift.
Volkswagens vd, Thomas Schäfer, menar att ”Golf erbjuder prisvärd mobilitet för alla”, vilket är varför den blivit så framgångsrik.
Tillbaka till knappar
Generation 8,5 av Volkswagen Golf har fått tyskarnas nya infotainmentsystem. Det rör sig om ett system som är mer responsivt, ser bättre ut, och är mer användarvänligt.
Apropå just användarvänlighet har tyskarna även återinfört fysiska knappar i kupén, efter att ha insisterat med touchknappar i ett antal år.
På plats i Tyskland fick vi känna och klämma på uppdaterade Volkswagen Golf. Den interiöra kvalitetskänslan är hög och det nya infotainmentsystemet är flera gånger bättre än föregångaren.
Ett steg i taget
På typiskt tyskt manér rör det sig i det stora hela inte om någon enorm uppdatering. Volkswagen har i stället fokuserat på många bäckar små, men vissa egenskaper utmärker sig lite extra.
Bland de mer diskreta uppdateringarna finner man den nya fronten. Även framlyktorna har uppdaterats och har nu en räckvidd på upp till 500 meter.
Volkswagen Golf har mer att välja på under huven
När det gäller drivlinor får man som konsument välja på ett helt smörgåsbord av alternativ. Tittar på man på de elektrifierade alternativen kan man välja mellan Golf eHybrid och Golf GTE som båda erbjuder upp till 100 kilometers räckvidd på el.
Det finns även renodlade bensin- och dieselalternativ att tillgå. Man kan då välja mellan en sjustegad dubbelkopplingslåda och en sexväxlad manuell.
Ikonen Golf GTI erbjuder numera upp till 265 hästkrafter. Golf GTE har i stället 272 hästkrafter.
Andra halvan av 2024 kommer att bjuda på Golf R, GTI Clubsport, samt de fyrhjulsdrivna Golf-modellerna.
Uppdaterade Volkswagen Golf fortsätter att sälja in sig själv som ett bestämt vettigt helhetspaket. Laddhybriderna väntas bli storsäljare i Sverige.
Modellen lanseras i vår men inga priser har ännu kommunicerats för den svenska marknaden.