Test: Subaru Forester e-Boxer
Subaru Forester e-Boxer Summit
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 194 newtonmeter
Kraftöverföring: CVT med sju simulerade steg, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,8 sekunder
Toppfart: 188 km/h
Vikt: 1762 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4625/1730/1815mm
Pris: 374 900 SEK (Testbil ca 449 900 SEK)
Subaru har, på den svenska marknaden, just nu ett modellutbud som är lika stort som hålet på en synål. Den minsta bilen heter XV, sen kommer kombin Outback och den största, som är en SUV, heter Forester. De har alla några saker gemensamt och det är en boxermotor under huven och drivning på alla hjul. Forester ska vara den mest praktiska av de tre och den senaste, femte generationen, bjuder dessutom på en ny hybriddrivlina. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om nya Subaru Forester e-Boxer egentligen är lika mångsidig som den framstår.
Trots att Subaru hävdar att allt är nytt är designen relativt lik föregående generationen. Fronten påminner om Outback fast det ser ut som att den har lagt på sig några kilon. Sett från sidan är den aningen mindre box-liknande än tidigare men den kommer knappast att misstas för att vara kombisyskonet. Den största förändringen har skett bak i form av nya lampor och det gör den, enligt mig, allmänt stilrenare än tidigare.
Insidan är fylld med högkvalitativa material. Stolarna är sköna att placera baken i och allt man rör vid känns välbyggt. Det är generellt relativt enkelt att navigera runt bland de fysiska knapparna och vreden, men den lilla skärmen strax ovanför infotainmentskärmen känns onödig och skapar mest förvirring för föraren. En annan detalj som är lika irriterande som folk som inte blinkar ut ur rondeller är att rattvärmen bara värmer upp sidorna och den nedre delen, alltså inte upptill där många håller handen vid körning. Något som istället imponerar är ljudsystemet som är så bra att jag är säker på att man skulle kunna hålla en rullande konsert.
Att Forester inte är en bil man gärna tar och pressar runt snirkliga småvägar kanske säger sig självt men faktum är att den är lika osportig som Bert Karlsson, i alla lägen. För det första är den långsammare än en sjöhäst. Subarus CVT är en av de bättre steglösa växellådorna eftersom de simulerar steg, men avsaknaden av vrid är minst sagt påtagligt. Det innebär att det händer lika lite som i Åmåls centrum en tisdagskväll när man trycker plattan i mattan.
Forester e-Boxer är en konventionell hybrid, alltså ingen mild- eller laddhybrid. En elmotor som producerar cirka 17 hästkrafter hjälper bensinmotorn men systemet uppträder märkligt i många fall. Förbränningsmotorn går exempelvis ofta igång när man inte vill det. När man ska parkera rullar den nästan alltid på el, men när det är dags att lägga i parkeringsväxeln och stänga av bilen brummar motorn igång. Även vid rödljus vägrar den att hålla bensinmotorn avstängd. Vilken modern bil som helst med ett start/stop-system klara av att hålla en uppvärmd motor avstängd i minst en minut men Forester e-Boxer startar ofta förbränningsmotorn efter cirka 15 sekunder. Varför en hybrid med ett relativt stort batteri gör så är för mig omöjligt att förstå.
När det kommer till komfort briljerar Forester. Eftersom den inte har några ambitioner att vara sportig är dämparna mjukt ställda och det bidrar till väldigt bekväma bilfärder. Ljudnivån i både lägre och högre farter är låg, visst hörs motorn när man närmar sig rödmarkeringen men så länge man håller sig på låga varv är den relativt tyst. Tyvärr förstörs en del av komforten på grund av övergången mellan el och bensinmotorn. Bilen tar nämligen ett skutt framåt när förbränningsmotorn drar igång och när man står stilla och håller ner bromspedalen vibrerar den en hel del.
Forester är den dyraste Subarun som säljs just nu, men också den största och mest praktiska. Den är komfortabel att färdas i och den välkända fyrhjulsdriften och höga markfrigången gör den lika framkomlig som en bulldozer i terrängen. Den har dessutom fler säkerhetssystem än Indien har invånare och sikten ut är fantastisk åt alla håll. Det som inte imponerar är hybridsystemet och det känns som att den skulle vara en bättre bil med en starkare motor och utan elektrifiering. Subaru Forester e-Boxer är en bil för den som prioriterar framkomlighet, stryktålighet och praktikalitet, och som har tålamod nog att stå ut med drivlinan.
Betyg
Sammanfattning
Subaru Forester e-Boxer är en mångsidig bil. Den är praktisk och komfortabel, men tråkig och långsam att köra. Elektrifieringen bidrar inte till något positivt och Forester skulle helt enkelt vara en bättre bil som icke-hybrid.